ریزش مجدد قیمت بیت کوین، اتریوم و سولانا هم‌زمان با سقوط شاخص S&P 500

شاخص S&P 500 بازار سهام ایالات متحده، 5 روز متوالی ریزش داشته است. از طرفی، هفته گذشته برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز هفته خوبی نبوده است.

ریزش مجدد قیمت بیت کوین، اتریوم و سولانا هم‌زمان با سقوط شاخص S&P 500

ریزش هم‌زمان بزرگ‌ترین دارایی‌های جهان

شاخص S&P 500 که شاخص 500 شرکت برتر در بازار بورس آمریکا است، برای پنجمین روز متوالی ریزش داشت. در پایان هفته اخیر، این شاخص پس از افت 0.8 درصدی روز گذشته، 1.7 درصد در یک هفته کاهش داشت.

بازارهای ارز دیجیتال نیز در این هفته کاهش قیمت داشتند و از ارزش تجمعی بازارشان از 2.43 تریلیون دلار در روز یکشنبه به 2.2 تریلیون دلار رسیده است که کاهش 9 درصدی را نشان می‌دهد. بیشتر این کاهش قیمت در ریزش روز دوشنبه اتفاق افتاد، اما پس از ثبات، بازارها دوباره افت کردند و هفته را با کاهش به پایان رساندند.

بیشتر بخوانید: دلیل ریزش قیمت بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال چه بود؟

بر اساس آمارهای CoinGecko، بیت کوین در 24 ساعت گذشته 3 درصد، اتریوم 7 درصد و سولانا که در هفته‌های اخیر در برابر افت بازار مقاوم به نظر می‌رسید، 9 درصد کاهش قیمت داشتند.

بسیار خب، اما معنی این آمار و ارقام چیست؟ این‌ها تنها داده‌های کوچکی هستند که ممکن است نشان دهند ارزهای دیجیتال به محرک‌های مشابه، مانند شاخص S&P 500 واکنش نشان می‌دهند.

این شاخص بازار بورس و بیت کوین، علی‌رغم این که مورد دوم به‌عنوان پناهگاهی امن در برابر تورم مطرح شده است، گاهی اوقات در یک‌جهت حرکت می‌کنند. در سال 2020، پس از سال‌ها رابطه عکس، این دو رفتار مشابه‌تری را آغاز کردند.

جالب است که بیت کوین در سال 2020 با طلا که یکدیگر از دارایی‌های امن است، همسو‌تر بود. این دو دارایی در آن زمان 34 درصد با هم مرتبط بودند، اما این ارتباط از آن زمان منفی شده است.

شاید برایتان جالب باشد: افت طلا، رشد بیت کوین | رابطه معکوس دو دارایی اصلی ذخیره ارزش

بااین‌حال، افزایش میزان ارتباط در سال 2020 نشان‌دهنده افزایش علاقه نهادی به بیت کوین است. شرکت‌هایی مانند مایکرو استراتژی و اسکوئر این دارایی را خریداری کردند و بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز به‌آرامی وارد این حوزه شدند.

بیت کوین به یک ابزار مالی که سرمایه‌گذاران اصلی می‌توانستند از آن استفاده کنند تبدیل شده بود، بنابراین رفتار آن نیز مشابه سایر دارایی‌ها شد.

به‌هرحال نباید صفت معروف ارزهای دیجیتال، یعنی بی‌ثبات بودنشان را فراموش کرد. بیت کوین هر زمان که بخواهد مانند بازار بورس رفتار می‌کند و هر زمان که نخواهد کاملا برعکس آن.

ارسال نظر