زمان گذر از IPv4 فرا رسید

مساله گذر از IPv4 به IPv6 این روزها در بسیاری از کشورها در حال انجام است، هم چنین کشورهایی نیز هستند که نسخه ۶ بستر IP را پیاده سازی کرده اند.

زمان گذر از IPv4 فرا رسید

به گزارش کلیک، در دولت دهم، و در زمان حضور رضا تقی پور در وزارت ارتباطات، مساله گذر از IPv4 به IPv6 مطرح شد. این موضوع با نزدیک شدن به زمان هشدار برای حرکت کشور به سمت IPv6 و به پایان رسیدن آدرس‌ های IPv4 بیشتر مورد توجه مسوولان حوزه IT قرار گرفت و دستورالعمل «مهاجرت از IPv4 به IPv6» از جمله مصوبات شورای عالی فناوری اطلاعات بود.

از جمله مزایای IPv6، افزایش فضای آدرس ‌دهی، پیکربندی خودکار، امنیت بالاتر، مسیریابی کاراکتر،‌ سهولت در ارتباطات چندگانه و پشتیبانی قوی از امکانات چند بخشی می باشند که در سند راهبردی گذر به این نظام در مهرماه سال ۹۰ و از سوی کمیته راهبری مهاجرت به IPv6 و گروه ضربت مهاجرت به IPv6 ایران تدوین شد.

همچنین همایش گذر از IPv4 به IPv6 در آبان ۹۳ برگزار شد و محمود واعظی در این همایش از اتمام ظرفیت IPv4 سخن گفت و با اشاره به ما مشکلات ایران در این زمینه، لزوم گذر از IPv4 بهIPv6 را تشریح کرد.

بنا بر آخرین خبرها از گذار به IPv6، برای نخستین بار در ایران، اپراتور دوم با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات، تست IPv6 را بر بستر موبایل با موفقیت به پایان رساند.

با توجه به توسعه یافتن کاربرد خدمات دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیا که می ‌تواند منجر به برقراری ارتباط میان بسیاری از دستگاه‌ ها مانند موبایل‌ ها، دوربین‌ ها و حتی لوازم خانگی و قاب عکس‌ های دیجیتال بر بستر اینترنت شود، نیاز به توسعه پروتکل IP بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

آدرس IP یا Internet Protocol Address شناسه ‌ای است که پروتکل به وسیله آن می ‌فهمد که داده‌ ها یا درخواست‌ ها به کدام کامپیوتر فرستاده یا از کدام یک دریافت خواهند شد.

پروتکل IPv4 از آدرس ‌های ۳۲ بیتی تشکیل شده است؛ بدین معنی که این فضا اجازه آدرس ‌دهی حدود ۴٫۳ میلیارد آدرس را می ‌دهد، در حالی که IPv6 از آدرس وب ۱۲۸ بیتی تشکیل شده که امکان بهره‌گیری از ۲ به توان ۱۲۸ آدرس یکتا را امکان ‌پذیر می ‌کند ‌و ظرفیت میلیاردها آدرس جدید را دارد.

ارسال نظر