عرضه SQL سرور برای لینوکس

مایکروسافت اعلام کرده است که در نهایت پایگاه داده SQL سرور را برای سیستم عامل لینوکس به ارمغان می آورد.

عرضه SQL سرور برای لینوکس

به گزارش کلیک، مری جو فولی (Mary Jo Foley) به نقل از مجله ZDNet گفت: " مایکروسافت اعلام کرده است که هسته اصلی پایگاه داده های خود یعنی SQL سرور، را برای سیستم عامل لینوکس به ارمغان خواهد آورد." این اطلاعیه در قالب یک پست در وبلاگ اسکات گاتری (Scott Guthrie)، مدیر اجرایی شرکت منتشر شده است. البته فعلا این محصول در قالب یک پیش نمایش خصوصی بیشتر در دسترس نیست و قرار است اواسط سال آینده منتشر شود.

موضوع شخصی است

وی در ادامه پست خود نوشت: من نویسنده یک کتاب در رابطه با پایگاه داده هستم. از روسا و برگذارکنندگان یک کنفرانس که در زمینه SQL سرور بوده ام. با هر نسخه از SQL سرور مایکروسافت از نسخه ۴٫۲ در سال ۱۹۹۳ تا کنون کار کرده ام. همچنین برای شرکت Datameer که یک شرکت بزرگ تجزیه و تحلیل داده ای است و با همکاری مایکروسافت محصولات به زبان جاوا نوشته و اجرا می کند و در درجه اول بر روی لینوکس کار می کند، همکاری داشته ام.با این که در هر اکوسیستمی تقریبا تجربه کار داشتم، آرزو داشتم مایکروسافت بتواند سیستم RDBMS ( سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای ) را برای لینوکس بومی سازی کند. بسیار خوشحالم که این آرزو درحال تحقق یافتن است.

پس چرا SQL سرور در لینوکس مهم است، و چرا لازم است؟ دو تا از بزرگترین دلایل ابر و ارتباط هستند. مایکروسافت شرط بندی بزرگی بر روی پلتفرم ابر خود با نام Azure کرده است، و با این تغییر بزرگ دیگر روش رایج ویندوزی هیچ معنایی ندارد. اگر مایکروسافت درآمد حاصل از Azure را از ورژنی از SQL سرور که بر روی لینوکس اجرا شده است، به دست آورد. درنتیجه توانست یک پیروزی بزرگ را کسب کند.

این رویکرد در حال حاضر آزمایش شده است و نشان داده با منفعت همراه است. بیش از یک سال پیش، مایکروسافت اعلام کرد که نسخه ای مبتنی بر لینوکس از ابر خود موجود خواهد کرد. این کار اعتبار بزرگی در دنیای بزرگ داده ها به مایکروسافت داد که پیش از آن به سادگی قابل دستیابی نبود.

شرکت و یا توسعه دهندگان

حتی اگر نسخه های ویندوز از SQL سرور مجموعه ای از ویژگی ها را دارا باشند ، یک نسخه لینوکس از این محصول اعتبار مایکروسافت را به ارمغان می آورد. تعداد زیادی از شرکت ها، از جمله شرکت های نوپا و قدیمی، محصولات ویندوزی را به عنوان محصولاتی که از ارزش استراتژیک کمتری برخوردارند، به حساب می آورند، حتی اگر آن ها خوشحال باشند که محصولشان را بر روی آن سیستم عامل عرضه می کنند. ولی SQL سرور بر روی لینوکس این مشکل را حل می کند.

مشکل دیگری که این کار آن را برطرف می کند، مشکل توسعه است. بسیاری از توسعه دهندگان در حال حاضر می خواهند بر روی یک سیستم مبتنی بر لینوکس کار خود را انجام دهند. در طول این سالها، SQL سرور ذهن و سهم بازار را به منابع باز و در دسترس پایگاه داده های سازگار با لینوکس مانند MySQL و PostgreSQL از دست داده است، با وجود این واقعیت است که مایکروسافت SQL سرور نسخه اکسپرس را رایگان در دسترس عموم قرار می دهد و نسخه توسعه یافته آن را تنها ۵۹٫۹۹ دلار قسمت می گذارد. SQL سرور مبتنی بر لینوکس در اینجا نیز کمک می کند.

با همه این گفته ها، هنوز هم برخی از سوالات وجود دارد. آیا می شود یک نسخه منبع باز از SQL Server در لینوکس وجود داشته باشد ؟ اگر نه، پس مایکروسافت هنوز در حال ایجاد اصطکاک بر روی MySQL و Postgres است.

و آیا یک نسخه توسعه یافته از SQL سرور برای مک وجود خواهد داشت که بر روی این سیستم عامل اجرا شود؟ اگر نه، که می تواند یک عامل بازدارنده ای برای بسیاری از توسعه دهندگان که از مکینتاش و سیستم آفلاین محلی به صورت همزمان استفاده می کنند، باشد. و هم یک شکست برای مایکروسافت در این قسمت تجاری که کاربران بسیاری هم دارد.

این که مایکروسافت می خواهد یک SQL سرور برای لینوکس عرضه کند یک تعهد بسیار قابل توجه است و باید از این کارشان قدردانی نمود. ولی این کار می توانست مدت ها پیش اتفاق بیافتد و به بسیاری از افراد کمک کند. با این حال باز هم این اتفاق حرکت در مسیر درست است و نشان می دهد مایکروسافت همچون گذشته در مسیر رشد به سر می برد.

منبع: zdnet

ارسال نظر