کرونای آفریقایی امیکرون یا بوتسوانایی چقدر خطرناک است؟

گونه جدید و تکامل‌یافته ویروس کرونا به‌تازگی در آفریقای جنوبی به مرکزیت ژوهانسبورگ شناسایی شده و در حال انتقال است. این ویروس بی 1.1.529 (B. 1.1.529)، امیکرون (Omicron) یا کرونای بوتسوانایی (کشوری در آفریقای جنوبی) نامیده شده است.

کرونای آفریقایی امیکرون یا بوتسوانایی چقدر خطرناک است؟

شدت انتقال پذیری کرونای آفریقایی امیکرون

سازمان بهداشت جهانی نوع جدید و جهش‌یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی را جهش امیکرون (Omicron) نامیده است.

در ساختار این ویروس جهش‌های متعدی دیده می‌شود و شواهد یافته شده، از درصد بالای انتقال‌پذیری آن حکایت دارند.

کرونای بوتسوانایی یا امیکرون برای اولین بار در تاریخ 24 نوامبر در آفریقای جنوبی دیده شد و حالا به کشورهای بوستووا، بلژیک، هنگ‌کنگ و اسرائیل منتقل شده است.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، انگلیس، استرالیا و برزیل در حال حاضر پروازهای خود را از کشورهای جنوبی قاره آفریقا محدود یا به حالت تعلیق درآورده اند.

تاثیر کم واکسن‌های کرونا در برابر کرونای بوتسوانایی

در پی افزایش انتقال امیکرون در سرتاسر آفریقای جنوبی، یک مقام بلندپایه وزارت بهداشت انگلیس هشدار داد واکسن‌ها در برابر کرونای آفریقایی «به احتمال زیاد» تاثیر کمی خواهند داشت.

«جیمز نیزمیس» بیولوژیست دانشگاه آکسفورد، در این باره گفت: «اخبار بدی است ولی آخرالزمان هم نشده. جهش‌های امیکرون نشان از درصد بالای انتقال آن دارند و این آمینواسید، می‌تواند سرایت را بسیار آسان و سریع انجام دهد.»

کرونای بوتسوانایی خطرناکتر از دلتا

دانشمندان می‌گویند امیکرون شامل جهش‌های زیادی در ساختار پروتئین اسپایک است. به‌طور کلی از 50 جهش ویروس جدید، بیش از 30 مورد روی پروتئین اسپایک آن رخ داده است. همین عوامل، امیکرون را از نوع هندی یا « کرونای دلتا » بسیار خطرناک‌تر می‌کند.

کرونا آفریقایی امیکرون

منشا ویروس کرونا امیکرون چیست؟

دانشمندان احتمال می‌دهند که امیکرون در بدن یک فرد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی / ایدز تکامل یافته باشد. آفریقای جنوبی با حدود 8.2 میلیون فرد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی بیشترین تعداد ابتلا به این بیماری را در جهان دارد.

به دنبال کاهش محسوس پروازهای انجام شده از آفریقای جنوبی، وزیر بهداشت این کشور، جو فالا محدودیت‌های فعلی اعمال شده از سوی کشورها را «نامنصفانه و شتابزده» توصیف کرد.

همچنین درباره ایران بخوانید: پرواز مستقیم از آفریقا نداریم | ممنوعیت ورود مسافر آفریقایی هنوز اعلام نشده است

ارسال نظر