بیست و یک فناوری که تا سال ۲۰۳۰ به اوج شکوفایی خود می رسند (بخش دوم)

در بخش اول این مطلب به بررسی ۱۰ در مورد از فناوری هایی که تا سال ۲۰۲۰ به اوج شکوفایی خود خواهند رسید، پرداختیم. در ادامه به بررسی سایر فناوری ها خواهیم پرداخت.

بیست و یک فناوری که تا سال ۲۰۳۰ به اوج شکوفایی خود می رسند (بخش دوم)

کلیک - در ادامه بخش اول به معرفی ۱۱ فناوری دیگر می پردازیم که قطعا در آینده زندگی ما را متحول خواهند کرد. با ما همراه باشید

  1. استفاده ۹۰ درصد از جمعیت جهان از گوشی های هوشمند تا سال ۲۰۲۳

xioami-mi-5-colors_new

در حال حاضر مردم از گوشی های هوشمند خود بیشتر از کامپیوترها استفاده می کنند و در کشورهای در حال توسعه ارائه خدمات اینترنت همراه به تازگی آغاز شده است. در آینده شاهد افزایش هر چه بیشتر قدرت گوشی های همراه و کاهش قیمت آن ها خواهیم بود که موجب می شود استفاده از این وسایل با سرعت زیادی در میان اکثر جمعیت جهان فراگیر شود.

طبق پیش بینی انجام شده، ضریب نفوذ اینترنت همراه در سراسر جهان تا سال ۲۰۱۷ به ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۲۳ به ۹۰ درصد می رسد که به معنای این است که ۹۰ درصد جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۳ از گوشی های هوشمند قدرتمند استفاده خواهند کرد.

  1. دسترسی به اینترنت تا سال ۲۰۲۴ یکی از حقوق اساسی شهروندان خواهد شد

fcc-to-explore-helping-low-income-americans-afford-internet-access-511d15ce19_new

۷۹ درصد متخصصان حاضر در بررسی، پیش بینی کردند که تا سال ۲۰۲۴ دسترسب به اینترنت در اکثر نقاط جهان ممکن خواهد شد.

در حال حاضر ۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان هنوز به اینترنت دسترسی ندارد و غول هایی فناوری همانند فیس بوک و گوگل در تلاش هستند با پروژه های خود این جمعیت کثیر را نیز از نعمت اینترنت برخوردار کنند. فیس بوک در پروژه internet.org پهپادهایی را به کار گرفته است که امواج اینترنتی را از ماهواره ها دریافت می کنند و آن ها را به زمین انتقال می دهند. گوگل نیز در پروژه Loon خود از بالون های عظیمی استفاده می کند که همیشه در جو زمین در حال پرواز هستند و نقاط دور از دسترس جهان را به اینترنت متصل می کنند.

  1. پیوند نخستین کبد ایجاد شده به وسیله فناوری چاپ سه بعدی تا سال ۲۰۲۴

aal0vza_new

استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای ایجاد اعضای بدن انسان و کمک به سلامتی بشر در حال افزایش است و حتی در برخی از روش های درمانی مانند پیوند استخوان مصنوعی و اعضای بدن، نیز از این فناوری استفاده می شود. پزشکان قبلا نیز از این فناوری برای ایجاد بخشی از قفسه سینه یک بیمار و کاشت استخوان استفاده کرده اند.

به تازگی فناوری جدیدی تحت عنوان Bioprinting یا چاپ زیستی که ترکیبی از مهندسی زیستی و چاپ سه بعدی است، امکان ایجاد و پرورش عضوهای مصنوعی قابل استفاده را برای محققان و دیگر افراد فعال در حوزه سلامت، فراهم کرده است.

  1. مصرف بیش از پنجاه درصد ترافیک اینترنت خانگی توسط لوازم خانگی و وسایل مختلف

aal0nhn_new

با افزایش تعداد حسگرها و همچنین افزایش تعداد وسایل متصل به اینترنت، در آینده شاهد تغییر بزرگی در مصرف اینترنت خانگی خواهیم بود.

در حال حاضر بیشتر حجم اینترنت خانگی صرف سرگرمی و برقراری ارتباط می شود؛ اما در سال ۲۰۲۴ تقریبا نیمی از این حجم توسط وسایل هوشمند متصل به اینترنت مصرف می شود.

  1. تولید ۵ درصد از کالاها با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی

new-balance-3-d-printed-shoes-1_new

فناوری چاپ سه بعدی که تحت عنوان تولید افزودنی نیز شناخته می شود، در چند سال اخیر کمک زیادی به طراحان کرده است و در صنایع مختلف نیز کاربردهای زیادی داشته است.

اما با کاهش قیمت چاپگرهای سه بعدی، افزایش قدرت آن ها و راحت تر شدن استفاده از آن ها در آینده، استفاده از آن ها افزایش خواهد یافت و حتی روزی خواهد رسید که مردم حتی در خانه های خود نیز از این چاپگرها استفاده می کنند و اشیای مورد نیاز خود را با آن ها چاپ می کنند.

تقاضای مردم برای استفاده از این نوع چاپگرها بیشتر از حد انتظار بوده است. در سال ۲۰۱۴ سیزده هزار دستگاه چاپگر در سراسر جهان به فروش رسیده است که ۶۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ رشد داشته است.

  1. انجام ۳۰ درصد از فرایندهای حسابرسی شرکت ها توسط هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵

https-%2f%2fblueprint-api-production-s3-amazonaws-com%2fuploads%2fcard%2fimage%2f94322%2fai_new

امروزه هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل افراد یقه سفید را در دست گرفته است و این روند در حال افزایش است. دلیل این موضوع هم این است که هوش مصنوعی توانایی بسیار خوبی در مطابقت الگوها با هم و خودکار سازی روندهای مختلف دارد و می تواند برای انجام بسیاری از وظایف در سازمان بزرگ به کار گرفته شود.

طبق گزارش سازمان جهانی McKinsey، در آینده در حدود ۴۵ درصد از کارهایی که توسط انسان انجام می شود، می توانند به صورت خودکار و با استفاده از فناوری های امروزی انجام شوند. پرداخت حقوق کارمندانی که این میزان از کارها را انجام می دهد. در سال ۲ هزار میلیارد دلار هزینه به دولت آمریکا تحمیل می کند.

با پیدایش هوش مصنوعی نه تنها درآمد کارمندان مشاغل مختلف کاهش یافته است، بلکه کارمندانی که تخصص چندانی ندارند، نیز در معرض خطر بیکار شدن هستند. طبق تحقیق انجام شده توسط شرکت McKinsey، حتی در مشاغلی مانند مدیریت مالی، پزشکی و مدیریت اجرایی که شامل مدیر عاملی هم می شود و درآمد بالایی دارند، نیز فرایندهایی وجود دارد که می توانند به صورت خودکار انجام شوند.

انتظار می رود استفاده از هوش مصنوعی در مشاغل افراد یقه سفید، تا سال ۲۰۲۵ به بیشترین میزان خود برسد و ۳۰ درصد از فرایندهای حسابرسی شرکت های بزرگ توسط این فناوری انقلابی صورت پذیرد.

  1. افزایش جهانی استفاده از خودروهای اجاره ای به جای خودروهای شخصی برای تردد تا سال ۲۰۲۵

goget_new

اقتصاد اشتراکی در چند سال اخیر به لطف گسترش بازارهای آنلاین و اپلیکیشن های موبایل رشد چشمگیری داشته است. می توان گفت این نوع از اقتصاد در بخش حمل و نقل به بهترین شکل خود نمود پیدا کرده است.

سرویس هایی مانند Uber و Lyft (یک شرکت شبکه حمل و نقل آمریکایی) و ZipCar (یک شرکت اجاره خودروی آمریکایی) نگرش مردم در مورد حمل و نقل و اجاره ماشین را کاملا تغییر داده اند.

۶۷ درصد متخصصان حاضر در بررسی، پیش بینی کردند که تا سال ۲۰۲۵ در سراسر جهان استفاده از ماشین های اجاره ای بیشتر از استفاده از ماشین های شخصی خواهد شد.

  1. خودروهای بدون راننده تا سال ۲۰۲۶ ۱۰ درصد از تمام خودروهای آمریکا را تشکیل خواهند داد

aal0ich_new

خودروهای بدون راننده از توانایی بالقوه افزایش امنیت خودروها، کاهش آلودگی هوا و تغییر روش های حمل و نقل برخوردار هستند.

شرکت های فناوری مانند گوگل و Uber و همچنین شرکت های با سابقه خودروساز مانند تویوتا، جنرال موتورز و فولکس واگن، همگی در حال کار کردن بر روی خودروهای خود ران خود هستند. متخصصان حاضر در بررسی، پیش بینی کردند که این خودروها تا سال ۲۰۲۶، ۱۰ درصد از تمام خودروهای موجود در آمریکا را به خود اختصاص می دهند.

  1. پیوستن نخستین ماشین هوش مصنوعی به اعضای هیئت مدیره یک شرکت تا سال ۲۰۲۶

bi-aa979_ai_j_20150506144558_new

هوش مصنوعی در آینده نقش بسیار مهمی در دنیای تجارت خواهد داشت و به جایی می رسد که در تصمیم گیری ها نیز مشارکت خواهد داشت.

به دلیل اینکه هوش مصنوعی از توانایی کسب اطلاعات از موقعیت هایی که در گذشته اتفاق افتاده اند، برخوردار است، می تواند نگرش هایی را در اختیار سایر افراد قرار دهد و از توانایی اتخاذ تصمیمات پیچیده بر اساس اطلاعات و تجربیات گذشته به صورت خودکار نیز برخوردار است. این موضوع به معنای این است که ربات هایی که از هوش مصنوعی برخوردار هستند، نه تنها در مشاغل کم درآمد به کار گرفته می شوند، بلکه در آینده جایگاه مدیران رده بالا را نیز تصاحب خواهند کرد.

طبق بررسی انجام شده توسط شورای دستور کار جهانی، این فناوری انقلابی تا سال ۲۰۲۶ به جایی خواهد رسید که یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت ها خواهد شد.

  1. تاسیس نخستین شهر بدون چراغ راهنما با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت تا سال ۲۰۲۶

aal0g4y_new

زیرساخت ها نیز در آینده بیشتر به هم متصل می شوند و باعث هوشمند سازی شهرها به میزان زیادی می شوند و موجب می شوند بخش های مختلف شهرها از خیابان ها و پیاده روها گرفته تا چراغ های راهنمایی و ساختمان ها هوشمند شوند. در آینده در شهرهای هوشمند نیز مانند خانه های هوشمند، سیستم هایی برای مدیریت مصرف انرژی، نحوه انتقال مواد خام، تدارکات و همچنین مدیریت ترافیک طراحی خواهد شد.

تکامل زیرساخت های متصل به اینترنت، امکان تاسیس شهری با بیش از ۵۰ هزار جمعیت و بدون چراغ راهنما را تا سال ۲۰۲۶ فراهم خواهد کرد.

۲۱ . ذخیره سازی ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی با استفاده از فناوری زنجیره قالب تا سال ۲۰۲۷

aal0qof_new

با پیشرفت بسیار خوب فناوری زنجیره قالب، پول بیشتری با استفاده از این فناوری ذخیره خواهد شد.

طبق گزارش منتشر شده از سوی شورای دستور کار جهانی، کل ارزش بیت کوین در فناوری زنجیره قالب ۲۰ میلیارد دلار است که ۰٫۰۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است که کل ارزش آن ۸۰ هزار میلیارد دلار است. تا سال ۲۰۲۷ ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی با استفاده از فناوری زنجیره قالب ذخیره می شود.

ارسال نظر