لای فای رکورد انتقال ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را شکست

اگر شما هم جز آن دسته از کاربرانی هستید که از سرعت های پایین وای فای خسته شده اید پس بی صبرانه منتظر فناوری جدید لا فای(یا وای فای مبتنی بر نور) خواهید بود که طبق برآوردها، ۱۰۰ برابر سریعتر از ارتباطاتی خواهد بود که اکنون مورد استفاده قرار می گیرند.

لای فای رکورد انتقال ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را شکست

به گزارش کلیک، بیشتر سیستم های لای فای بر پایه انتقال داده از طریق لامپ های LED کار می کنند که به این نکته اشاره می کند که هنوز محدودیت هایی برای استفاده از این فناوری جدید و پر سرعت در خارج از لابراتوراها و آزمایشگاه ها وجود دارد.

اما محققین به تازگی نوع جدیدی از لای فای را ارائه کرده اند که بر مبنای امواج فروسرخ کار می کند که توانسته رکورد انتقال سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را در تست های اولیه بشکند.

برای آن دسته از افرادی که با لای فای آشنا نیستند باید گفت که این فناوری در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار معرفی شد که بر اساس انتقال داده از طریق لامپ های LED کار می کرد که به نوعی یادآور انتقال پیام از طریق کد مورس ولی با سرعت بیشتر بود.

اکنون بر طبق تست های آزمایشگاهی سرعت این نوع جدید از لای فای ۲۲۴ گیگابیت بر ثانیه ثبت شده است که نسبت به آخرین تستی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود رشد چشمگیری داشته است چرا که با ثبت رکورد ۱ گیگابیت بر ثانیه در آن زمان، افراد زیادی خوشحال از دسترسی به اینترنت پر سرعت در منازل و دفاتر کارشان بودند اما مشکل اینجا بود که همچنان به چراغ های LED نیاز بود و شما همواره باید یک چراغ LED را روشن نگه می داشتید تا به این امکان دسترسی داشته باشید. و مانند بسیاری از سیستم های وای فای کنونی وقتی چندین دستگاه به یک چراغ وصل می شدند، سرعت نیز کاهش پیدا می کرد.

اما ایده جدیدی که همگان رو دوباره متوجه لای فای کرده است را یک دانشجو اسکاتلندی ارائه کرده که در آن به جای استفاده از لامپ های LED از امواج بی ضرر مادون قرمز استفاده می شود.

البته استفاده از ایده مادون قرمز در دنیای فناوری مورد تازه ای به شمار نمی رود اما تاکنون از ذخیره سازی انرژی در این امواج در سطح تجاری و در این مورد سخنی به میان نیامده بود. در این سیستم از یک آنتن برای دریافت و ارسال داده ها استفاده می شود و نیازی به استفاده از هیچ وسیله جانبی دیگری وجود ندارد.

بر طبق گزارشی که دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند منتشر کرده است، در آزمایشات اولیه این فناوری توانسته اند سرعت دانلود ۴۲٫۸ گیگابیت بر ثانیه را در فاصله ای دو متری ثبت نمایند. در مقام مقایسه می توان به سرعت دانلود در هلند اشاره کرد که ۱۷٫۶ مگابیت بر ثانیه است(۲۰۰۰ برابر کندتر) و در مقایسه با بهترین خروجی سیستم وای فای که ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است (۱۰۰ برابر کندتر) نیز این نوع جدید از لای فای عملکرد موفق تری داشته است.

چیزی که ما تاکنون می دانیم این است که این فناوری با آنتن های سبکی که در سقف منازل نصب می شوند کار می کند؛ این آنتن ها، امواج مادون قرمز را از طریق فیبر نوری که نور را در جهات مختلف منتشر می کند(بسته به طول موج و زاویه) به اطراف پخش می کنند که به این معنا است که در این سیستم نیازی به نیروی برق نداریم.

هر وسیله ای که به آنتن متصل می شود، امواج نوری خود را با توجه به طول موج های مختلف دریافت می کند، بنابراین در این حالت افت سرعت نخواهیم داشت و محدودیتی در تعداد گوشی ها و یا کامپیوترهایی که از این طریق به اینترنت وصل می شوند نداریم.

لای فای نو ع جدید

نور مادون قرمز مورد استفاده در این سیستم بزرگتر از ۱۵۰۰ نانومتر است که آن را در رنج فرکانسی ۲۰۰ تراهرتز قرار می دهد.

برای مقایسه می توان به امواج رادیویی که در وای فای مورد استفاده قرار می گیرند اشاره کرد که از فرکانس ۲٫۵ یا ۵ گیگاهرتزی استفاده می کنند که تداخل زیادی با فرکانس های محیطی مختلف دارد. به واسطه طول موج امواج مادون قرمز که برای تبادل داده از آن استفاده می شود، چشم انسان قادر به دیدن آن نیست.

با این حال باید گفت که از این سیستم هنور برای آپلود استفاده نشده است و مدیر ارشد این پروژه نیز اذعان کرده است برای تجاری سازی این فناوری جدید نیاز به ۵ سال زمان است و تبلت ها و گوشی های هوشمند و لپتاپ ها جزو پیشگامان استفاده از این فناوری خواهند بود. او در ادامه افزود که این فناوری قابلیت رهگیری کاربر را داردو با تغییر اتاق کاربر اتصال قطع نمی شود. اما با این حال باید به این نکته نیز اشاره کنیم که هر نوع از لای فای این محدودیت را دارد که در صورت وجود دیوار از آن نمی توان استفاده کرد که همین مسئله نیز امر مهمی در زمینه مسائل امنیتی به شمار می رود.

با این حال در دنیای رقابتی فناوری هر روز شاهد پیشرفت جدیدی هستیم و این احتمال وجود دارد که برای این مشکلات نیز راه حلی پیدا شود.

ارسال نظر