ابداع یک روش جدید برای نابودی خود به خودی سلول های سرطانی

محققان موفق به ابداع روشی شده اند که استفاده از آن موجب می شود سلول های سرطانی خود را نابود کنند. در این روش که می تواند برای مقابله با سرطان های تهاجمی مانند سرطان لوزالمعده مفید باشد، پروتئین های خاصی در بافت های سرطانی دستکاری می شوند.

ابداع یک روش جدید برای نابودی خود به خودی سلول های سرطانی

به گزارش کلیک ، در این روش تغییراتی در نوعی پروتئین موجود در بافت های سرطانی که به شکل غیر قابل کنترلی در بدن بیمار تکثیر می شوند، ایجاد می شود. این کار باعث جلوگیری از تقسیم سلول های سرطانی و نابودی خود به خودی آن ها می شود. این روش بر خلاف سایر روش های درمانی سرطان، به سلول های سالم آسیبی نمی زند و آن ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

محققان با آزمایش این روش، نتایج امیدوار کننده ای به دست آورده اند. آن ها تاثیر این روش را در کشت سلول های سرطانی و انتقال آن ها به بدن موش های آزمایشگاهی، به خوبی مشاهده کرده اند و در مرحله بعدی تحقیق خود قصد دارند این روش را بر روی انسان نیز آزمایش کنند. در این روش بر روی تکثیر سریع سلول های سرطانی نیز کار می شود که بسیار جالب است.

محققان در این روش به دنبال ایجاد تغییراتی در پروتئین هایی هستند که بتوانند ساختار و پایداری دوک تقسیمی را تحت تاثیر قرار دهند؛ دوک تقسیمی بخشی از سلول است که مواد ژنتیکی را در هنگام فرایند تقسیم سلولی که رشتمان نامیده می شود، سازماندهی می کند.

محققان دریافته اند که عناصر خاصی در سلول های سرطانی که یکی از مشتقات یک ماده شیمیایی به نام فنانتریدین است، باعث مختل شدن عملکرد دوک تقسیمی و جلوگیری از تقسیم شدن کروموزوم های سلول و در نهایت جلوگیری از تقسیم سلول های سرطانی می شود.

معمولا فرایند رشتمان و تقسیم سلول های سرطانی غیر قابل کنترل است؛ اما با استفاده از روش دستکاری پروتئین ها می توان کاری کرد که سلول های سرطانی به جای تقسیم شدن در بدن، نابود شوند.

محققان در هنگام ابداع این روش جدید دریافتند که هنگام استفاده از این روش، هر چه فرایند تکثیر سلول های سرطانی سریع تر شود، آن ها سریع تر و به صورت کارآمدتری نابود خواهند شد.

آزمایش این روش بر روی انواع مختلفی از تومورهای سرطانی در کشت سلولی انواع سرطان ها که شامل سرطان سینه، ریه، تخمدان، روده بزرگ، لوزالمعده، خون و حتی سرطان مغز می شود، نتایج خوبی داشته است.

محققان با فعال کردن نوعی سلول سرطان سینه در بدن یک موش آزمایشگاهی که معمولا در برابر روش های متداول درمان سرطان، مقاوم است و آزمایش این روش بر روی این سلول، موفق شدند از رشد آن جلوگیری کنند.

این تحقیق در راستای سایر تحقیقات جهت دستیابی به روشی برای از بین بردن سلول های سرطانی با کمترین آسیب ممکن به بافت های سالم بدن است.

عده ای از محققان دانشگاه ایالت جرجیای آمریکا نیز در سال گذشته وجود پروتئینی به نام ProAgio را کشف کردند که بهره گیری از آن می تواند موجب از بین رفتن سلول های سرطانی شود. استفاده از این پروتئین باعث آغاز فرایند خزان یافته ها می شود. بدن ما معمولا از این فرایند برای پاکسازی سلول های قدیمی استفاده می کند و سلول های سرطانی نیز طبیعتا در جریان این روند از بین می روند.

قبلا نیز مطالعات جدیدی جهت دستیابی به روشی برای جلوگیری از رسیدن منابع گلوکز به سلول های سرطانی و همچنین مسدود کردن پروتئینی به نام MCL 1 جهت جلوگیری از رسیدن آن به سلول های سرطانی انجام شده است. پروتئین MCL 1 باعث افزایش مقاومت سلول های سرطانی در جریان فرایند خزان یاخته ها می شود.

تحقیقات در مورد استفاده از این روش های نوین در درمان سرطان هنوز ادامه دارد.

محققان ابداع کننده روش دستکاری پروتئین ها، قصد دارند چگونگی فرایند مقابله پروتئین مورد نظر با سرطان سینه و سرطان لوزالمعده را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و همچنین در حال تحقیق برای ساخت دارویی برای درمان چند نوع سرطان نیز هستند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی اذعان کرد که کشف این روش و ارتباط آن با درمان تومورهای سرطانی که دائما در حال گسترش هستند، می تواند زمینه را برای ایجاد یک روش نوین برای ریشه کردن گسترش سریع سلول های سرطانی در سرطان های تهاجمی و بدون آسیب به بافت های سالم، فراهم کند.

ارسال نظر