بیت کوین به ایران نفوذ کرده است

رسانه کلیک – امروزه بیت کوین یا همان ارز دیجیتال توانسته است به یک شاخص اقتصادی قدرتمند، قابل اعتماد و با قیمتی بالا در کنار شاخص‌هایی مانند نفت خام، طلا و دلار تبدیل شود. طبق اطلاعات منتشر شده، بیت کوین توسط برخی از سایت‌ها در ایران عرضه می‌شود اما همچنان موضع بانک مرکزی ایران مشخص نشده است.

بیت کوین به ایران نفوذ کرده است

به گزارش کلیک ، بیت کوین یا همان ارز دیجیتال به هیچ بانک و دولتی متصل نیست و عملکردی مثل پول نقد دارد اما این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که کاربران به صورت ناشناخته به دریافت و پرداخت پول و انجام معاملات اینترنتی بپردازنند.

بیت کوین طی چند ماه اخیر توانسته است جهش قیمت بسیار زیادی داشته باشد و به یکی از شاخص‌های مهم و ارزهای اصلی برای تبادل مالی در جهان مانند نفت خام، طلا و دلار تبدیل شود. این در حالی است که در حال حاضر هیچ دولتی این پول دیجیتالی را به عنوان پول به رسمیت نشناخته و تنها برخی از کشورها مثل آمریکا و آلمان از آن به عنوان یک کالا یاد می‌کنند، اما حالا بیت کوین در فضای مجازی توسط برخی از سایت‌ها به مردم ایران عرضه می‌شود که نشان از نفوذ این ارز دیجیتالی در کشور ایران دارد.

بیت کوین (Bitcoin) به عنوان ارز دیجیتال به دلیل تسهیل شرایط معاملات در فضای مجازی توانسته است دنیای کسب و کار و شرکت‌های فناوری را با تغییراتی همراه کند که از جمله آن‌ها باید به ایجاد فضای تجارت آزاد و ایجاد جذابیت در معاملات اشاره داشت که باعث شده است تا شرکت‌های بزرگی مثل آمازون، پی پل، تسلا و ساب وی آن را به رسمیت بشناسند. همچنین به گفته تحلیلگران بازار بورس و سرمایه آمریکا، بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال آینده بسیار خوبی دارد و قیمت هر واحد بیت کوین تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی به ۶ هزار دلار افزایش پیدا می‌کند.

فرشید یعسوبی، کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک در رابطه با بین کوین گفت: این ارز دیجیتال رشد بسیار خوبی دارد و قیمت این ارز دیجیتالی از ماه آوریل سال میلادی جاری تا به امروز رشدی سه برابری داشته است که دلیل این افزایش قیمت، جذابیت مسئله عدم نظارت بر خرید بیت کوین در میان مردم و خرید راحت این ارز دیجیتالی است؛ در حقیقت با این پول دیجیتالی می‌توان داد و ستدهایی مانند زمان‌های اولیه داشت که بر اساس آن بدون وجود نهاد سومی، افراد می‌توانند با یکدیگر ارتباط مالی داشته باشند اما یکی از بزرگترین مشکلات این ارز دیجیتالی فراگیر، عدم شفافیت است که باعث می‌شود تا قابلیت تشخیص مبدا و مقصد پول وجود نداشته باشد.

یعسوبی در رابطه با بیت کوین در ایران و رویکرد بانک مرکزی ایران گفت: بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف در برابر پدیده‌های نوظهور مالی واکنش‌هایی متفاوت دارند، برخی روش‌های جدید را ممنوع و برخی تمام این روش‌ها را آزاد می‌کنند اما در این میان برخی از بانک‌های مرکزی میانه‌روی و اعتدال را حفظ می‌کنند. بانک مرکزی ایران هنوز در رابطه با بیت کوین اعلام موضع نکرده است، چرا که مکانیزم استفاده از این پول دیجیتل مانند ارز دیجیتالی بلاک از کشور چین است که قصد دارد بانک مرکزی را از بازار مالی حذف کند.

وی تاکید کرد: بیت کوین قابل اعتماد است و در تمام دنیا دیگر به عنوان یک معیار اقتصادی شناخته می‌شود. در ایران برخی از سایت‌ها به کاربران ایرانی این ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند که حاکی از نفود بیت کوین در بازار ایران است؛ البته بیت کوین یا پول دیجیتال هنوز در ایران فراگیر نشده است و برای مبادلات اقتصادی کوچک استفاده می‌شود.

یعسوبی با اشاره به سرعت بالای بیت کوین برای مبادلات اقتصادی و آینده این پول دیجیتالی خاطر نشان کرد: پول دیجیتالی باعث شده تا مبادلات مالی راحت و سریع انجام شود به همین دلیل قابلیت رایج شدن بیت کوین در ایران بسیار بالا است. بانک مرکزی ایران باید به منظور جلوگیری از ضرر‌های احتمالی در آینده‌ای نزدیک، وارد حوزه ارز دیجیتال شود و به فین تک‌ها نیز نگاه جدی‌تری نسبت به گذشته داشته باشد.

ارسال نظر