مقایسه عملکرد گوگل اسیستنت و سیری در آیفون

بازار رقابت دستیار‌های صوتی در بین کمپانی‌ها بسیار داغ شده، بطوریکه هر یک از تولیدکنندگان برای خود دستیار اختصاصی طراحی کرده‌اند. چند روز پیش گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان خود اعلام کرد که دستیار هوشمند اختصاصی خود یعنی اسیستنت (Assistant) را در قالب یک اپ مجزا به سیستم عامل iOS می‌آورد، اما آیا این دستیار هوشمند می‌تواند با سیری رقابت کند.

مقایسه عملکرد گوگل اسیستنت و سیری در آیفون

به گزارش کلیک ، دستیار صوتی اسیستنت را از طریق اپ استور می‌توانید دانلود کنید. البته تا قبل از این نیز با دانلود پیام رسان Allo در آیفون امکان دسترسی به دستیار صوتی گوگل اسیستنت وجود داشت، ولی در این حالت عملکرد‌های این دستیار خیلی محدود بود. اما در حال حاضر با نصب اپلیکیشن مستقل Google Assistant که در اپ استور موجود است، می‌توانید به قابلیت های بیشتری دست پیدا کنید.

به علت بعضی از محدودیت‌ها گوگل اسیستنت به اندازه دستیار پیش فرض آیفون در iOS کاربردی نیست. مهم‌ترین مانع پیش‌روی Assistant، کدهای سیری است که در زیرساخت سیستم عامل اپل نوشته شده در حالی که گوگل اسیستنت یک اپلیکیشن شخص ثالث محسوب می‌شود و اجازه‌ی دسترسی به برخی از امکانات را ندارد. در آیفون به راحتی می‌توان با نگه داشتن دکمه هوم، سیری را فراخواند، اما در مورد دستیار گوگل باید وارد اپلیکیشن آن شوید.

به منظور استفاده از Google Assistant لازم است که حساب کاربری گوگل داشته باشید. هنگامی که برای اولین مرتبه گوگل اسیستنت را در سیستم عامل iOS اجرا می‌کنید، باید با استفاده از آدرس Gmail و پسورد خود وارد حساب کاربری گوگل شوید. سپس دستیار هوشمند خودش را معرفی کرده و از شما دعوت می‌کند که هرچه را می‌خواهید از وی بپرسید. با کلیک بر روی آیکن میکروفون، می‌توانید بصورت شفاهی درخواست‌تان را مطرح کرده و یا توسط کیبورد تایپ کنید. شاید اولین درخواستی که به ذهن می رسد، برقراری تماس یا ارسال پیام باشد، که البته Google Assistant این موارد را می‌تواند انجام دهد.

بطور مثال اگر بخواهید برای یکی از مخاطبین خود پیامک ارسال کنید، دستیار گوگل شما را به اپلیکیشن پیام‌ها می‌برد و شما در آنجا باید ارسال یا عدم ارسال پیامک را تایید کنید؛ اما سیری این کار را در محیط خود انجام می‌دهد و شما را به اپلیکیشن دیگری نخواهد برد. فرآیند پخش موسیقی از طریق گوگل اسیستنت نسبت به سیری کمی پیچیده تر است؛ زمانی که نخستین بار از اسیستنت می‌خواهید که یک قطعه موسیقی پخش کند، باید میان Apple Music و YouTube یکی را به عنوان پیش فرض انتخاب کنید و اگر بطور مثال یوتوب را انتخاب کنید، به این اپلیکیشن هدایت شده و در آنجا می توانید به موسیقی مدنظرتان گوش دهید. اگر قصد دارید اپلیکیشن پیش فرض خود را به Apple Music تغییر دهید، با استفاده از فرمان Play on Apple Music می‌توانید تغییرات مذکور را انجام دهید. جالب اینجاست که در بعضی موارد علیرغم اینکه به نظر می‌آید موسیقی در حال پخش شدن است اما صدایی به گوش نمی‌رسد.

همانگی خوبی بین Google Assistant با اپلیکیشن‌های گوگل وجود دارد و تجربه کاربری خوبی از آنها را ارائه می دهد. بطور مثال ارسال ایمیل از طریق اپلیکیشن Gmail خیلی سریع و آسان صورت می‌گیرد و یا در صورت درخواست آدرس دستیار گوگل به جای Apple Maps از اپلیکیشن Google Maps استفاده می‌کند.

یکی از قابلیت‌های جالب دستیار گوگل صفحه‌ای به نام Explore است، در این صفحه فهرستی از قابلیت‌های اسیستنت در کنار پیشنهاداتی برای استفاده و اجرای آنها وجود دارد. همچنین تعداد زیادی ChatBot شخص ثالث نیز توسعه یافته که امکانات جدیدی را به دستیار گوگل اضافه می‌کنند. بطور مثال یکی از این چت بات‌ها Genius بوده که با داشتن قسمتی از متن شعر می‌تواند نام آهنگ و صاحب اثر را تشخیص دهد.

به غیر از اکسپلور صفحه دیگری نیز به نام Your Stuff وجود دارد که لیستی از برنامه‌ها، یادآوری‌ها، فهرست‌های خرید و اپلیکیشن‌های پر استفاده را برای اضافه کردن به اسیستنت در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا از طریق آن می‌توانید با دستور Late Again بصورت اتوماتیک پیامی را برای دوست خود ارسال کنید و تاخیر احتمالی را به وی اطلاع دهید.

در سیستم عامل iOS بعضی از عملکردها از عهده‌ی دستیار هوشمند گوگل خارج است. Google Assistant به دلیل محدودیت‌هایی که iOS برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث در نظر گرفته است، امکان تنظیم هشدار صبحگاهی، گرفتن سلفی، اجرای اپلیکیشن‌ها، پست گذاشتن در توئیتر و فیسبوک، درخواست تاکسی از اوبر، یا استفاده از پیام رسان‌هایی مانند واتساپ را ندارد، در حالی که Siri همه‌ی این موارد را به‌خوبی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌دهد.

لازم به ذکر است که دستیار هوشمند گوگل، باهوش‌تر و صمیمی‌تر از سیری عمل می‌کند. از طرفی اسیستنت در مقایسه به Siri برتری محسوسی در زمینه‌ی ترجمه زبان‌ها و درک مسائل دارد. بطور عنوان مثال اگر از اسیستنت بپرسید رئیس جمهور آمریکا کیست؟ در ادامه اضافه کنید قد او چند سانتیمتر است؟، دستیار گوگل پاسخ می‌دهد دونالد جی ترامپ، ۱۸۸ سانتیمتر قد؛ در همین شرایط سیری به سوال اول جواب می‌دهد ولی سوال دوم را نمی تواند جواب دهد.

دستیار گوگل در زمینه یادآوری امور نیز عملکرد بهتری دارد و زمان و مکان مورد نظر برای یادآوری‌ها در این اپ قابل تنظیم است، ولی سیری این درخواست ها را فقط در لیست یادآوری‌ها قرار می‌دهد. جالب ایت که گاهی دستیار هوشمند اپل رسما اشتباه می‌کند، بطور مثال در یک مورد جمعیت کشور مصر را ۸۵۵۰۰ نفر اعلام کرد!

به طور کلی می‌توان گفت Siri در قیاس با گوگل اسیستنت عملکرد ضعیفتری از خود نشان می‌دهد، زیرا نمی‌تواند به خوبی دستیار گوگل فرامین را متوجه شود.

قطعا سیری خطاها و اشتباهات زیادی دارد، اما تا زمانی که بطور پیش فرض بر روی تمام آیفون‌ها عرضه شده و کار کاربران را راه بیندازد، Google Assistant و سایر دستیار‌های صوتی هوشمند برای جایگزینی با آن رقابت سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

ارسال نظر