کشف غبار کیهانی در چند شهر اروپا

دانشمندان اثراتی از غبار کیهانی بر روی بام ساختمان ها در شهرهایی همچون پاریس، اسلو و برلین یافتند، و این اولین بار است که این ذرات کوچک در محیط های شهری کشف می شوند.

کشف غبار کیهانی در چند شهر اروپا

به گزارش کلیک، غبار کیهانی نامی برای میزان اندکی ماده در فضا است که شامل بقایای تشکیل منظومه شمسی در ۴٫۶ میلیارد سال پیش می شود، و تحقیقات جدید نشان دادند که این سنگ های آسمانی بسیار ریز همچنان تا میلیاردها سال بعد روی زمین فرود خواهند آمد.

دانشمند سیاره شناس، متیو گنج از کالج سلطنتی انگلستان می گوید "از ۱۹۴۰ متوجه شدیم غبار کیهانی به طور مداوم وارد اتمسفر ما می‌شود. اما تا کنون تصور می‌کردیم که نمی توان در میان میلیون ها ذرات زمینی آن را شناسایی کرد، مگر اینکه در مناطقی خالی از گرد و غبار همچون قطب یا اقیانوس های عمیق باشند."

تلاش های پیشین برای تشخیص غبار کیهانی در شهرها تنها منجر به یافتن دوده های زمینی و ذرات آلودگی صنعتی شده بود. اما پس از غربال کردن ۳۰۰ کیلوگرم رسوب گردآوری شده از شیارهای پشت بام ها در سه شهر اروپایی، متیو و همکارش جان لارسن بیش از ۵۰۰ ذره پیدا کردند.

غبار کیهانی حاوی مواد مغناطیسی است از این رو تیم توانست آن ها را با استفاده از آهن ربا از سایر رسوبات جدا کرده و بر اساس ترکیبات شناسایی کند.

ذراتی که پیدا شده اند، سیلیکات تحت سلطه(نوع S) کیهانی هستند که به دلیل گرمای شدید هنگام ورود به جو زمین به شکل های غیر کروی سوخته اند.

ذرات غبار کیهانی معمولا بسیار کوچک هستند ـ حدود ۰٫۰۱ میلی متر ـ اما نمونه ای که تیم کشف کرده است کمی بزرگ تر هستند و به حدود ۰٫۰۳ میلی متر می رسند.

این ذرات همچنین کریستال های ظریف و متنوعی در ساختار خود دارند که یادآور نمونه های دوران قرون وسطی هستند. در مقابل نمونه هایی که مربوط به میلیون ها سال پیش بوده و در قطب جنوب کشف شده اند، ترکیب های کریستالی متفاوتی دارند.

با این که دلیل اصلی برای این تفاوت هنوز ناشناخته است، محققین بر این باورند که این تفاوت به دلیل تغییرات کوچک در مدار سیارات منظومه شمسی است.

طی میلیون ها سال نحوه حرکت سیارات به دور خورشید به دلیل تغییرات جاذبه، کمی تفاوت می‌کند، و این مساله مواد اطراف آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

متیو تصور می‌کند بر اساس اندازه و شکل ذرات، زمان ورود به جو زمین با سرعتی حدود ۱۲ کیلومتر در ثانیه ذوب شده اند، که این مساله آن‌ها را تبدیل به سریع ترین ذرات یافت شده در زمین می کند.

محققین همچین پیشنهاد می‌دهند که این مواد می توانند جوان‌ترین غبارهای کیهانی باشند که تا کنون کشف شده است، و احتمالا طی شش سال گذشته به زمین وارد شده اند. این تخمین بر اساس تمیز کردن منظم ساختمان های تجاری، و میزان کم زنگ زدگی در رسوبات فلزی به دست آمده است که با ماندن کوتاه مدت ذرات در زمین رخ داده اند.

طبق گفته های محققین، تکنیک استفاده شده برای شناسایی غبار کیهانی در مناطق شهری به این معنی است که ذرات کیهانی را در هر کجای زمین می توان یافت.

متیو گنج می گوید "مزیت بزرگ این تکنیک این است که منابع غبار کیهانی در دسترس تری خواهیم داشت."

ارسال نظر