جوان ترین کهکشان دنیا کشف شد!

منبع: csmonitor

جوان ترین کهکشان دنیا کشف شد!

به گزارش کلیک، این گروه از ستاره شناسان می گویند که یک کهکشان گرم که با انفجار ستاره در درون خود همراه است را یافتند و در فاصله ۱۳٫۴ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد، یعنی دورتر از هر کهکشان شناخته شده دیگری، هم از نظر زمان و هم فاصله.
ستاره شناسان با استفاده از تکنیکی که کمی تازگی داشت، کهکشانی را یافتند که متعلق به زمانی است که جهان فقط ۴۰۰ میلیون سال عمر داشت. این بازه زمانی ای است که به طور معمول مشاهده اش با فناوری امروزی غیرممکن است.
این کشف به شدت از نمونه ثبت شده قبلی خود، از لحاظ زمانی و فاصله پیشی گرفته است، و ممکن است تا زمانی که تلسکوپ فضایی جدیدی پرتاب شود، دورترین کشف باشد. گزارش ستاره شناسان در مجله استروفیزیکال (فیزیک نجومی) در روز پنج شنبه چاپ شده است.
با استفاده از اثر موج نور شناخته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، ستاره شناسان توانستند عکسی از این کهکشان منتشر کنند که تیره و تار و از نظر رنگ گول زننده است. اگر چه واقعا آن قدر گرم است که آبی روشن ایجاد کند، ولی در عکس قرمز تیره و مبهم ظاهر شد چون رنگ مسافت بسیار زیادی را طی کرد و در طیف نوری تبدیل به آخرین رنگ شد، رنگ قرمز تیره.
طبق سخنان مولف تحقیق گابریل برامر (Gabriel Brammer)، منجم موسسه علمی تلسکوپ فضایی، عکس تیره و تار کهکشان شکل گیری تعدادی از ستارگان را مخفی کرد، که ده برابر ستارگان کهکشان راه شیری آتشین و آشفته هستند.
دکتر برامر به AP گفت: " آن واقعا زمان انفجار ستاره است. ما بسیار نزدیک شدیم تا جایی که فکر کردیم اولین ستاره تشکیل شد... زمان واقعی میان این کهکشان و انفجار بزرگ وجود ندارد.
کهکشان جدید، GN-z11 نامیده شد، دقیقا سر مرز محدوده پوشش هابل قرار دارد.
پاسکا اسک از دانشگاه یال، مولف راهنمای مقاله، گفته است: "به لحاظ زمانی قدم بسیار بزرگی به گذشته برداشته ایم، فراتر از آن چیزی که انتظارش را داشتیم بتوانیم با هابل انجام دهیم. ما توانستیم در زمان به گذشته نگاه کنیم تا فاصله مان را با کهکشانی اندازه بگیریم که متعلق به زمانی است که در آن جهان فقط سه درصد از سن کنونی اش را داشته است."
فضانوردان فاصله یک شی را با محاسبه این که رنگ آن چقدر از آبی به قرمز تغییر می کند مشخص کردند. این اندازه گیری تحت عنوان "انتقال به سرخ" نامیده می شود. کهکشان جدید انتقال به سرخش ۱۱:۱ است، کیلومتر شماری که بسیار فراتر از انتقال به سرخ قبلی ۸٫۶۸ رفته است، یا حدود ۵۸۰ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ. برای مدت زیادی گروه فضانوردان امید داشتند انتقال به سرخ به ۹ برسد، حدود ۵۸۰ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ.
به گفته دکتر اسک (Oesch)، اما این کشف جدید بسیار فراتر از هدف رفته و حتی محققان را هم متعجب کرد.
آن ها کهکشان جدید را با خارج شدن از روش قدیمی استفاده از نشانگر اثر موج نور استاندارد کشف کردند، با طیف نوری که دقیقا با استفاده از تلسکوپ زمینی اندازه گیری شد.
گرات ایلینگ ورث (Garth Illingworth)، مولف دیگری در دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا، به AP گفت: "آن ها فراتر از آن خط روشن را در یک طیف موج نور بلندتر اما آشفته تر، با استفاده از چیزی که ابزار خشن تری به حساب می آید، دیدند."
ریچارد الیس (Richard Ellis)، ستاره شناسی در رصدخانه جنوبی اروپا، کسی که کهکشان ثبت شده قبلی را کشف کرد، بیشتر از همه مشکوک بود.
او می گوید: "اثر نوری که توسط گروه اسک استفاده شده پر سر و صداتر و سخت تر از آن است که بتوان تفسیر کرد" و ممکن است با ستاره ها و کهکشان های رقیب دیگر ترکیب شده باشد.
او در ایمیلی به AP گفت، برای کهکشان بعدی که به وضوح عکس گرفته شده فعلی است، باید سه برابر روشن تر از کهکشان های معمولی باشد.
اما اسک پاسخ داد که تیمش این اطمینان را می دهد که "اندازه گیری تا حد ممکن درست است" با کمی ناخالصی. او می گوید تکنیکی که آن ها استفاده کردند در حال استاندارد شدنی است.
محققان می گویند کهکشان جدید این امکان را فراهم می کند که محققین بتوانند قدم بسیار بزرگی به گذشته بردارند.
یکی از اعضای گروه ایوو لاب (Ivo Labbe) از دانشگاه لیدن می گوید: " کشف GN-z11 نشان داد که دانش ما درباره جهان اولیه بسیار محدود است. این که GN-z11 چگونه ایجاد شده همچنان یک راز است. احتمالا ما اولین نسل از شکل گیری ستارگان پیرامون چاله های سیاه را می بینیم؟"
دکتر ایلینگ ورث (Illingworth) می گوید: اگر بتوانیم نزدیک تر شویم، و خیلی به گذشته سفر کنیم، می توانیم آشفتگی و ستارگان جوان آبی بسیار روشن کهکشان های تازه شکل گرفته را ببینیم.
ستاره شناسان می گویند کشف جدید می تواند به عنوان استانداردی برای کهکشان های دورتر و پیرتر حداقل برای همین چند سال جدید باشد تا تلسکوپ فضایی دیگر ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب، به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۸ پرتاب شود.
دیمیتار ساسلوو منجم دانشگاه هاروارد، کسی که جزء تحقیق نبود، این کشف را جالب و هیجان انگیز خواند. او به AP می گوید: "مشاهده و درک کهکشان ها و ستارگان اولیه بخش مهمی از قصه اصالت ماست".

منبع: csmonitor

ارسال نظر