آیا LiFi به دوران حکمرانی WiFi پایان می دهد؟

لای فای صد برابر سریع تر از وای فای است. ولی ماهیت این فناوری دقیقا چیست و چگونه کار می کند؟

آیا LiFi به دوران حکمرانی WiFi پایان می دهد؟

به گزارش کلیک، اپل به دنبال افزودن قابلیت لای فای به گوشی های آیفون خود است. یک از کاربران توئیتر متوجه این مسئله شده که در کد سیستم عامل iOS 9.1 کدهای لای فای به صورت LiFiCapability (قابلیت لای فای) نوشته شدند که نشان می دهد اپل به دنبال استفاده از این فناوری در آیفون های آینده است. در ادامه به بررسی این فناوری و ساز و کار آن می پردازیم و این که چرا وای فای دیگر یک فناوری قدیمی به حساب می آید.

Light Fidelity یا لای فای (Li-Fi) یک سیستم ارتباطاتی مبتنی بر نور مرئی (VLC) است که امکان برقراری ارتباطات بی سیم با سرعت بسیار بالا را فراهم می کند. در این فناوری برای انتقال داده، از لامپ های LED خانگی و معمولی استفاده می شود که سرعت اتصال را تا 224 گیگابیت بر ثانیه افزایش می دهد.
اصطلاح لای فای توسط پروفسور هارالد هاس از دانشگاه ادینبورگ و در یکی از سخنرانی های TED در سال 2011 به کار برده شد. او در این سخنرانی ایده استفاده از لامپ به جای مسیریاب ها (یا روترهای) بی سیم را مطرح کرد.
در نهایت در سال 2012 و پس از چهارسال تحقیقات، هاس شرکت پیورلای فای (pureLiFi) را با این هدف تاسیس کرد تا به پیشتاز جهانی در عرصه فناوری ارتباطات مبتنی بر نور مرئی تبدیل شود.

Li-1st


ساز و کار لای فای به چه شکل است؟

انتقال داده در هر دو فناوری لای فای و وای فای مشابه بوده و به صورت الکترومغناطیسی انجام می شود. با وجود این، وای فای از امواج رادیویی استفاده می کند در حالی که لای فای مبتنی بر نور مرئی است و لذا با توجه به این مسئله، در این فناوری به منظور دریافت سیگنال های نوری از یک آشکارساز نوری استفاده می شود و همچنین به منظور تبدیل داده ها به محتوای قابل پخش، یک عنصر پردازش سیگنال نیز وجود دارد.
لامپ LED یک منبع نوری نیمه رسانا به حساب می آید به این معنی که جریان ثابت الکتریسته که لامپ LED را تغذیه می کند این قابلیت را دارد تا با سرعت بسیار زیاد و بدون این که چشم انسان قادر به تشخیص آن باشد خاموش و روشن شود یا میزان نور را کم و زیاد کند.
به عنوان مثال داده ها وارد لامپ LED (که مجهز به فناوری پردازش سیگنال است) می شوند و سپس داده های تعبیه شده در پرتو نوری لامپ با سرعت زیاد به سمت آشکارساز نوری (دیود حساس به نوز) ارسال می شوند.
تغییرات کوچک در کاهش سریع نور لامپ های LED توسط دریافت کننده، به سیگنال الکتریکی تبدیل می شوند. سپس این سیگنال مجدد به جریان داده های دودویی تبدیل می شوند که ما آنها را به صورت برنامه های کاربردی وب، صوت و تصویر که بر روی دستگاه های با قابلیت اتصال به اینترنت اجرا می شوند می شناسیم.

Li-Fi

لای فای در برابر وای فای
برخی تصور می کنند که سرعت 224 گیگابیت بر ثانیه ای لای فای هیچ جای حرفی برای وای فای باقی نمی گذارد ولی به دلیل این که این فناوری از نور مرئی استفاده می کند، میزان جذب امواج بسیار بیشتر است.
سیگنال های لای فای قابلیت عبور از دیوار را ندارند و بنابراین به منظور اتصال همیشگی و بدون قطعی، باید در کل خانه از لامپ های LED با قابلیت لای فای استفاده کرد و کاملا بدیهی است که به منظور تداوم این ارتباط، این لامپ ها باید در تمام مدت روشن باشند. همچنین در جایی که این لامپ ها وجود نداشته باشند، اینترنت لای فای هم در کار نیست و از این رو لای فای در برابر شبکه های وای فای عمومی حرفی برای گفتن ندارد.
در چند روز گذشته اعلام شد که افزونه استانداردی برای وای فای به نام وای فای هالو (HaLow) عرضه خواهد شد و خبرها حاکی از این است که در این فناوری جدید با مصرف انرژی کمتر، بُرد اتصال به دو برابر افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، به نظر می رسد که این فناوری برای دستگاه هایی مانند ساعت های هوشمند، تلفن های هوشمند که با باتری کار می کنند و نیز برای دستگاه های اینترنت اشیا مانند حسگرها و برنامه های کاربردی هوشمند مناسب باشد.
ولی این مسئله مانع استفاده از لای فای نمی شود چرا که لای فای، به دلیل سرعت خیره کننده اش و با توجه به امکان انتقال داده در سطوح بسیار بالاتر با حتی تعداد دستگاه های بیشتری که قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند، تاثیر زیادی بر روی اینترنت اشیا خواهد گذاشت.
علاوه بر این، لای فای به دلیل برد کوتاه ترش امنیت بیشتری از وای فای دارد و همچنین پرتوهای نوری ساطع شده از یک سطح می توانند به سرعت 70 مگابیت بر ثانیه برسند.

li-fi-vs-wi-fi

آینده لای فای
در نوامبر سال گذشته، شرکت پیور لای فای که پیشتاز این حوزه است با شرکت فرانسوی لوسیبل، که تولیدکننده لامپ های LED است، قرارداد همکاری امضا کرد.
پیور لای فای هم اکنون دو محصول به نام های Li-Flame Ceiling Unit (یونیت سقفی لای فلیم) برای اتصال به یک فیکسچر لامپ LED و یک یونیت رومیزی لای فلیم دارد که از طریق USB به یک دستگاه وصل می شود و هدف هر دو دستگاه تامین همزمان نور و اتصال اینترنت با استفاده از یک دستگاه است.
علاوه بر این، اتصال سریع تر به اینترنت و انتقال سریع تر داده ها فضای جالبی را برای کسب و کارها فراهم کرده است. تلفیق دستگاه های اینترنت اشیا و فناوری لای فای فرصت های بی شماری برای خرده فروش ها و سایر کسب و کارهای مشابه فراهم خواهد کرد. مثلا صاحبین مغازه ها می توانند داده ها را با سرعت بسیار زیاد به شکل امن و از راه دور به تلفن همراه چندین مشتری انتقال دهند.
استفاده حداکثری از این فناوری در هاله ای از ابهام قرار دارد و باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

960-forget-lte-and-wifi-lifi-will-be-100-times-faster

منبع:Pcworld

ارسال نظر