بهترین ارزهای دیجیتال سال 2021 | مروری بر بازار رمزارزها در سال اخیر

نظر شما در مورد بهترین ارزهای دیجیتال سال 2021 چیست؟ شاخص‌ترین رمزارز در معاملات شما چه بود؟

بهترین ارزهای دیجیتال سال 2021 | مروری بر بازار رمزارزها در سال اخیر

بهترین ارزهای دیجیتال سال 2021

سال 2021 بدون شک سال پررونقی برای رمزارزها بوده است. بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار یعنی بیت کوین در این سال چندین بار رکورد قیمت ثبت کرد، اما همه دارایی‌های دیجیتال مانند هم عمل نکردند. در کنار اکثریت برنده که افزایش قیمت داشتند، تعدادی بازنده نیز در این جمع وجود داشت.

از ابتدای سال 2021، ارزش کل بازار رمزارزها با رشدی 190 درصدی، از کمتر از 800 میلیون دلار به بیش از 2.3 تریلیون دلار رسیده است. در اوایل نوامبر نیز ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به بالاترین حد خود یعنی بیش از 3 تریلیون دلار رسید.

بزرگ‌ترین رمزارزهای برنده در 2021

لیست 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار در 1 ژانویه 2021 با نسخه فعلی آن بسیار متفاوت بود. این لیست در ابتدای سال شامل لایت کوین (LTC)، چین لینک (LINK) و بیت کوین کش (BCH) بود، اما این ارزها کنار گذاشته شدند و تا پایان سال جای خود را به سولانا (SOL)، یو اس دی کوین (USDC) و اولنچ (AVAX) دادند.

دوج کوین (DOGE)

دوج کوین امسال رشد فوق‌العاده‌ای داشت که عمدتا توسط پست‌های ایلان ماسک در رسانه‌های اجتماعی هدایت شد. در اولین روز سال 2021، DOGE تنها 0.004 دلار قیمت داشت و توسط اکثر معامله‌گران ارزهای دیجیتال تا حد زیادی نادیده گرفته شد. DOGE اولین جهش کوچک خود را پس از اولین توییت‌های ایلان ماسک در فوریه شاهد بود.

رشد اصلی قیمت دوج کوین در ماه‌های آوریل و مه اتفاق افتاد. در روز 8 ماه مه، قیمت دوج کوین نسبت به اوایل سال 1100 درصد افزایش داشت و به 0.731 دلار رسید که آن را در لیست برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار به رتبه چهارم رساند.

ماسک در ماه ژوئن از فضایل دوج کوین به‌عنوان یک شبکه پرداخت تمجید کرد و در نتیجه صعودی دیگر برای این میم‌کوین رقم خورد.

پس از پامپ سنگین دوج کوین در ماه مه، قیمت این ارز دیجیتال هم در برابر بیت کوین و هم در برابر دلار، حسابی سقوط کرده است. بااین‌حال، تمام توجه رسانه‌ای و درج شدن در صرافی‌های بزرگی که پس از آن اتفاق افتاده، موجب شد که دیگر میم‌کوین مشابه آن یعنی شیبا اینو نیز رشدی 3800 درصدی را تجربه کند.

در معاملات نسبت به بیت کوین، دوج کوین رشدی عظیم داشت. قیمت آن در ابتدای سال 168 ساتوشی بود و در اواسط ماه دسامبر به 3696 ساتوشی رسید.

نمودار قیمت دوج کوین نمودار قیمت دوج کوین در سال 2021

جایگاه در ابتدای سال: 26

جایگاه نهایی: 12

سولانا (SOL)

توکن بومی بلاک چین سازمانی Solana نیز سالی پرافتخار داشته است. در ابتدای سال 2021 سولانا فقط 1.52 دلار قیمت داشت، اما در زمان نگارش این مطلب به قیمت 199 دلار معامله می‌شود؛ یعنی قیمت سولانا در سال جاری 131 برابر شده است!

توکن SOL در اوایل نوامبر به بالاترین سطح خود یعنی 260 دلار رسید، اما با شروع اصلاحات در بازارها در اواخر سال، قیمت آن نیز اصلاح شد. این حرکت عظیم، سولانا را پس از اوج گرفتن در رتبه چهارم، در جایگاه پنجم جدول ارزش بازار قرار داده است. در مقابل بیت کوین نیز قیمت سولانا در طول سال 7376 درصد افزایش یافته است.

در پی افزایش هزینه تراکنش‌ها در اتریوم، سولانا که از آن به‌عنوان یک «قاتل اتریوم» یاد می‌شود، به حرکت درآمده است.

نمودار قیمت سولانا نمودار قیمت سولانا در سال 2021

جایگاه در ابتدای سال: 112

جایگاه نهایی: 5

لونا (LUNA)

توکن بومی شبکه پرداخت مالی غیرمتمرکز Terra یعنی لونا نیز برای مدت کوتاهی به جمع 10 ارز دیجیتال برتر ملحق شد. لونا معاملات سال را با قیمت حدود 0.65 دلار آغاز کرد و تا حد زیادی برای معامله‌گران خرده ناشناخته بود.

قیمت این ارز دیجیتال در ماه مارس و مه شتاب گرفت، اما به جایی نرسید. در نهایت یک رشد عظیم قیمت LUNA را به بالاترین سطح 77.73 دلار در 5 دسامبر رساند. از ابتدای سال، قیمت لونا نسبت به بیت کوین 5815 درصد افزایش داشته است.

گسترش سریع همکاری‌ها با اکوسیستم Terra تا حد زیادی دلیل صعود قیمت این رمزارز بوده است.

نمودار قیمت لونا نمودار قیمت لونا در سال 2021

جایگاه در ابتدای سال: 62

جایگاه نهایی: 9

چند مورد ارز دیجیتال دیگر نیز به دلیل کسب سودهای چشمگیر در سال جاری قابل ذکر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان اولنچ (AVAX) با رشد 2330 درصدی (لینک)، پالیگان (MATIC) با رشد بیش از 12 هزار درصدی و بایننس کوین (BNB) با رشد 1271 درصدی را نام برد.

بزرگ‌ترین رمزارزهای بازنده در 2021

اینترنت کامپیوتر (ICP)

در میان هیاهو و تبلیغات گسترده، پروژه اینترنت کامپیوتر Dfinity پس از 5 سال توسعه پنهانی، امسال وارد صحنه شد. این پروژه نوید یک انقلاب اینترنتی را می‌داد که جایگزین صنعت اینترنت و فناوری اطلاعات تریلیون دلاری کنونی می‌شود و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کد خود را مستقیما روی «اینترنت عمومی» نصب کنند، بدون اینکه نیازی به اتکا به شرکت‌های میزبانی داشته باشند.

معامله‌گران در جنون برای سود از پروژه موفق بعدی در دنیای ارزهای دیجیتال، در ماه مه که توکن‌های ICP در صرافی‌های بزرگ فهرست شدند، آن‌ها را خریدند و قیمت آن را به سرعت به 700 دلار در 10 مه رساندند.

از آن زمان، قیمت ICP عملا به پایین‌ترین سطح خود یعنی 24.29 دلار در 4 دسامبر سقوط کرده است که 96 درصد کاهش را نسبت به اوج خود در 7 ماه قبل نشان می‌دهد. این رمزارز همچنین در مقابل بیت کوین نیز 93 درصد ضرر کرده است.

نمودار قیمت اینترنت کامپیوتر نمودار قیمت اینترنت کامپیوتر در سال 2021

جایگاه در ابتدای سال: 8

جایگاه نهایی: 40

ایاس (EOS)

یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال که بسیاری ادعا می‌کردند جایگزین اتریوم خواهد شد، امسال از نظر تغییرات قیمت بسیار بی‌تأثیر عمل کرده است، درحالی‌که اطرافیان آن شاهد رشدهای فوق‌العاده بوده‌اند.

EOS پیش از 1 ژانویه از لیست 10 ارز برتر بازار خارج شده بود و تقریبا تمام سال به نزول در نمودارها ادامه داد. قیمت‌های ایاس در طول سال تنها 15 درصد افزایش یافته است، آن هم در زمانی که سایرین رشدهایی 3 رقمی و 4 رقمی داشته‌اند. بنابراین آن را یک بازنده می‌دانیم.

توکن بسیار تبلیغ شده Block.one در زمان نگارش این مقاله با قیمت 3.25 دلار معامله می‌شود و از نظر ارزش بازار به رتبه پنجاهم سقوط کرده است. ایاس نسبت به اوج 22.71 دلاری آوریل 2018 خود 86 درصد کاهش قیمت داشته و در طول سال 22 درصد از ارزش خود را در برابر بیت کوین از دست داده است.

در اوایل نوامبر، اعضای اکوسیستم EOS نارضایتی خود را از مسیر شبکه ابراز کردند.

نمودار قیمت ایاس نمودار قیمت ایاس در سال 2021

جایگاه در ابتدای سال: 15

جایگاه نهایی: 51

مونرو (XMR)

ارز دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی Monero نیز امسال به‌شدت در نمودارهای ارزش بازار سقوط کرده است، زیرا تعدادی از صرافی‌های بزرگ دارایی‌های دیجیتالی را که ناشناس ماندن را ارائه می‌دهند، از پلتفرم خود حرف کردند.

قیمت XMR در سال جاری تنها 17 درصد افزایش یافته است و حتی اندکی به بالاترین قیمت خود در ژانویه 2018 یعنی 524 دلار نیز نزدیک نشده است. در حال حاضر مونرو به قیمت حدود 232 دلار معامله می‌شود. این ارز دیجیتال 55 درصد از اوج خود سقوط کرده است که آن را به جایگاه چهل‌وچهارم رسانده است. مونرو از ابتدای سال در برابر بیت کوین نیز 30 درصد ضرر کرده است.

نمودار قیمت مونرو نمودار قیمت مونرو در سال 2021

جایگاه در ابتدای سال: 16

جایگاه نهایی: 44

برای بهتر تصور کردن این سود و زیان‌ها، در نظر داشته باشید که بیت کوین 67.5 درصد و اتریوم 440 درصد افزایش قیمت داشته است.

نظر شما در مورد بهترین ارزهای دیجیتال سال 2021 چیست؟ شاخص‌ترین رمزارز در معاملات شما چه بود؟

ارسال نظر