به زودی ایلان ماسک سخت ترین قسمت پروژه سفر به مریخ را آزمایش می کند

ایلان ماسک قرار است عجیب ترین و پیچیده ترین قسمت فضاپیمای مریخ خود را آزمایش کند. این بخش پیچیده چیزی نیست به جز مخرن سوخت این فضاپیما که قرار است سفر و سکونت انسان در مریخ را ممکن کند.

به زودی ایلان ماسک سخت ترین قسمت پروژه سفر به مریخ را آزمایش می کند

به گزارش کلیک، کمتر از یک ماه پیش ایلان ماسک ایده نقشه بی باکانه خود را، مبنی بر فرستادن یک میلیون نفر به سیاره مریخ به اشتراک گذاشت تنها به این امید که گونه هایی از بشریت را برای زمان وقوع آخرالزمان ونابودی زمین حفظ کند.

سخنرانی ۶۳ دقیقه ای ماسک در کنگره بین المللی نجوم، نشان دهنده شبیه سازی های کامپیوتری پیچیده ای بود از موشک ها و فضاپیماهای مختلف که همگی بخش هایی از وسیله حمل و نقل او به نام "سیستم حمل و نقل بین سیاره ای" یا Interplanetary Transport System (ITS) هستند.

با این که در آن سخنرانی، ایلان ماسک از بیان بسیاری از جزئیات فنی صرف نظر کرد، این بار در صفحه Reddit خود در روز یکشنبه به طرفداران ویژه خود اجازه داد تا طی یک جلسه پرسش و پاسخ کاملا آزادانه، هر اطلاعاتی را که می خواهند از او بگیرند.

طی این جلسه پرسش و پاسخ، از آزمایش بسیار مهمی بر روی اسپیس ایکس صحبت شد که قرار است "طی هفته های پیش رو" انجام گیرد. در شکل زیر، تصویر زمان پر کردن یک مخزن عظیم سوخت از جنس فیبر کربن را می بینید که برای کار کردن فضاپیمای ITS ضروری است.

۱

این مخزن که قرار است سازه هسته ای فضاپیما باشد، باید فشار و استرس بسیار زیادی را در دماهای به شدت پایین تحمل کند، در غیر این صورت چکه کرده یا حتی ممکن است منفجر شود. ماسک تصاویری را از این سازه عظیم و غول پیکر در پایان سخنرانی خود درکنگره بین المللی نجوم (IAC) در تاریخ ۲۷ سپتامبر منتشر کرد.

وقتی در سایت ردیت کاربری به نام nalyd8991 درخواست اطلاعات بیشتری از ایلان ماسک کرد، وی جواب داد که مخزن فیبر کربنی غول پیکر، بزرگ ترین خبر درباره پروژه اسپیس ایکس تا این لحظه است.

پیچیده ترین بخش فضاپیما

ماسک در کنگره بین المللی نجوم گفت: این مخزن واقعا پیچیده ترین بخش فضاپیماست و طراحی و ساخت آن سخت ترین کاری است که باید انجام دهیم. درباره سایر بخش ها مشکل چندانی وجود ندارد اما این قسمت بد قلق ترین بخش برنامه است. به همین دلیل است که می خواستیم این بخش را قبل از سایر قسمت ها کامل کنیم.

به طور خلاصه کل فضاپیما قرار است در اطراف چنین مخزنی ساخته شود. بنابراین ساخت درست این بخش حیاتی است. محل قرارگیری این مخزن در داخل فضاپیما در شکل زیر نشان داده شده است:

image

مخازن سوخت فیبر کربنی برای فضاپیماها ایده جدیدی نیست و از زمانی که ناسا و بوئینگ در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار بر روی یکی از عظیم ترین این مخازن، کرده اند، به خوبی شناخته شده هستند. اما هیچ وقت مخزنی به این بزرگی را تا به امروز ندیده بودیم.

مهندسان احتمالا به این دلیل مخزن را از فیبر کربنی ساخته اند که این ماده نسبت به آلیاژهای فلزی که بسیاری از مخازن سوخت دیگر از آن ها ساخته می شوند، سبک تر است، کمتر جمع می شود و استحکام بالاتری دارد.

پس انتظار می رود که فیبر کربنی برای حمل و نقل با امنیت بالاتر به مریخ مناسب تر باشد. با این حال، کار کردن با این مصالح آسان نیست. ایلان ماسک در این باره در کنگره IAC اذعان داشت:

با این که استحکام به نسبت وزن فیبر کربنی تا حد باورناپذیری بالاست، اما اگر بخواهید آن ها را با متان مایع و به ویژه اکسیژن مایع در دمای بسیار پایین پر کنید، احتمال ترک برداشتن و نشت کردن بسیار بالاست و همین مساله ساخت چنین مخازنی را دشوار می کند.

وی ادامه داد: میزان تنش وارد بر این مخزن هم بسیار بالا و چالش برانگیز است چرا که باید ورقه های فیبر کربنی را دقیقا در جهت درست بر روی یک الگو عظیم قرار دهید و همزمان این الگو را در دمای مناسب نگه دارید. همین پیچیدگی، ساختن سازه های بزرگ فیبر کربنی را سخت می کند به طوری که بتوان هم تمام این نکات را رعایت کرد و هم مخزن قادر باشد تا مقادیر زیادی از سوخت را حمل کند.

طی جلسه پرسش و پاسخ بر روی ردیت، ماسک تعداد بسیار کمی از جزییات مربوط به این مخزن را لو داد:

۱- این مخزن قرار است کمی بلند تر چیزی که نشان داده شد، باشد اما قطر آن همین اندازه است.

۲- این مخزن با جدیدترین و بهترین نوع فیبر کربنی ساخته شده است که با چسبی مانند رزین از قبل به طور کامل اشباع شده است تا آن را سخت تر کند. طبق تئوری با این کار مخزن در مقابل عوامل برودتی بدون نشتی کار خواهد کرد که آزمایش اولیه هم صحت این موضوع را ثابت کرده است.

۳- در پایان ایلان ماسک از آزمایش بزرگ تری صحبت کرد و گفت که قرار است طی چند هفته پیش رو تا دو سوم فشار مورد نظر را در یک کشتی و در دل اقیانوس به این مخزن وارد کند.

هرچند که ایلان ماسک هیچ توضیح دیگری درباره این آزمایش عظیم و مرموز اقیانوسی ارائه نداد، ما فکر می کنیم که منظور او یکی از کشتی های رباتیکی است که تعدادی از تسریع کننده های موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس را در خود دارند؛ درست مانند تصویر زیر:

۲

همچنین ما هنوز نمی دانیم که برنامه های اسپیس ایکس برای تحت فشار قرار دادن این مخزن سیاه غول پیکر چیست. اما ممکن است انتخابشان گاز شعله زا و قابل انفجار متان باشد!

چند نکته وجود دارد که ذهن ما را به سمت گاز متان کشاند: حمل یک کره عظیم به جایی میان اقیانوس به نظر کار ساده ای نیست و نمی تواند تنها دلیل اقدام به کار سختی مثل این، جلوگیری از چخش مواد نشت کرده در محیط باشد. پس شاید احتمال انفجار این وسیله وجود دارد که گروه مجبور است کاری تا این حد دشوار را برای حمل مخزن به قلب اقیانوس انجام دهد.

اگر هیچ کس در اطراف محل آزمایش نباشد و مخزن منفجر شود، کسی هم آسیب نمی بیند. خوشبختانه کشتی های اقیانوسی اسپیس ایکس ثابت کرده اند که ظرفیت مقاومت در انفجارهای شدید و مهیب را دارند و خود این کشتی ها آسیب نخواهند دید.

ارسال نظر