نادیده گرفتن برخی خطوط قرمز توسط فیسبوک

آیا تا کنون اندیشیده اید که فیسبوک چگونه در مورد محتوای قابل انتشار یا غیر مناسب برای انتشار تصمیم گیری می کند؟ در این میان لازم است بدانیم با سیاست های محتوایی سفت و سختی که وجود دارد، شبکه های اجتماعی از نظر آزادی بیان هیچگاه یک بستر بی حد و مرز نبوده و حتی هیچوقت چنین ادعایی هم در این باره نداشته اند.

نادیده گرفتن برخی خطوط قرمز توسط فیسبوک

به گزارش کلیک، اگر در گذشته محتوای مورد انتشار شما ناقض یکی از خط و مشی های فیسبوک می بود، سزایی جز حذف شدن آن مطلب و از آن بدتر، مسدودیت حساب کاربری تان در انتظار شما نبود.

اما در جمعه ای که گذشت شرکت فیسبوک اعلام کرد از خطوط قرمز موجود در مورد مطالب قابل انتشار می کاهد و رویه ساده تری را در پیش خواهد گرفت. در همین باره، این شرکت در ادامه ادعا می کند در حال کار برروی این موضوع است که به مطالب مهم مورد علاقه ی مردم و سلایق آنها بیش از پیش پی ببرد تا با استفاده از آنها در مورد سیاست های موجود تصمیم گیری کند و تغییرات مورد نظر را هرچه زودتر اعمال نماید.

دو تن از مدیران فیسبوک، جوئل کپلان و جاستین اوسوفسکی در این باره می گویند: "هدف ما پذیرش مقدار بیشتری محتوا و تصویر است، در عین کاهش خطرات امنیتی یا نشان دادن تصاویر گرافیکی برای نوجوانان زیر سن قانونی"

در طول سال گذشته فیسبوک بارها در مورد بازگردانی محتواها و تصاویر به اصطلاح حساسِ حذف شده مورد اجبار و انتقاد قرار گرفت. البته داده ها همچنین نشان می دهند که محتواها و تصاویر نامناسب موجود، به وضوح نیازمند یک فرایند سنجش و ارزیابی پیچیده تری هستند.

در این باره، اگرچه فیسبوک تا به این لحظه به طور فزاینده ای تلاش کرده است که با تکیه بر الگوریتم های یادگیری ماشینی، خبرها و مطالب مرتبط با علایق هر مخاطب را تشخیص دهد، اما با این وجود، بازهم با انتقاداتی در مورد عدم توانایی کامل تشخیص خبرهای واقعی از مطالب جعلی و نامرتبط روبروست.

طبیعتا فیسبوک در برابر این مساله دست روی دست نگذاشته است، چراکه به نظر می رسد در حال رفتن به سراغ افراد واقعی و حرفه ای است. افراد با تجربه ای همچون روزنامه نگاران، عکاسان، مجریان قانون و کارشناسان امنیتی، تا به بهترین راهکار برای رشد جامعه ی مجازی اش و البته پیشرفت سیستم بررسی خودکار مطالب مورد انتشار کاربران این مجموعه پی ببرد. اقدامی که باید منتظر بمانیم و ببینیم چه نتایجی در پی خواهد داشت.

شبکه های اجتماعی اگرچه مدت هاست که به مهم ترین منبع خبری اغلب مردم آمریکا تبدیل شده اند، اما با این حال بازهم به نظر می رسد که این روز ها بیش از پیش شاهد تب و تاب و هیاهو در مجموعه هایی همچون فیسبوک و توییتر هستیم و همانطور که احتمالا حدس زدید، دلیل آن چیزی نیست جز انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا و به تبع آن، بحث ها و گفت و گو های داغ میان مردم موافق و مخالف مسائل سیاسی مختلف این کشور. مسائلی که در روز های اخیر حتی گریبان گیر خود این مجوعه ها نیز شده است تا مشاجراتی بین کارمندان این مجموعه ها و مدیرانشان پیش بیاید.

به طور مثال در همین باره به نقل از گزارشی که در روزهای اخیر منتشر شد، کارکنان فیسبوک معتقد بودند که بعضی از پست ها و مطالب منتشر شده از سوی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آینده ی آمریکا ، به دلیل عبور از خطوط قرمز این سایت در مورد سخنان نفرت زا و تفرقه انگیز مستحق حذف کردن و سانسور هستند. انتقادی که به دلیل کاهش محدودیت های مذکور در آزادی بیان، مورد مخالفت مدیران این مجموعه قرار گرفت.

به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم، روشن است که تغییرات مذکور در مورد برخی سیاست های بزرگترین شبکه اجتماعی جهان در حال رخ دادن است. تغییراتی که همچون مثال بالا، قرار نیست همیشه مورد خوشایند همه ی مردم واقع شوند.

ارسال نظر