نقد برنامه های دیگر توسط نرم افزار گوگل

گوگل به تازگی نرم افزاری طراحی کرده است که قادر است دیگر نرم افزارهای موبایل شما را بررسی و نقد کند.

نقد برنامه های دیگر توسط نرم افزار گوگل

به گزارش کلیک، مثال های فراوانی می توان در این زمینه پیدا کرد. مثلا ماشین تایپ را در نظر بگیرید. این ماشین در اصل برای افراد نابینا طراحی شده است که بتوانند نامه های خود را بدون نیاز به فرد دیگری ارسال کنند. این ایده قدیمی است اما شرکت های بزرگ تکنولوژی مانند مایکروسافت از آن در هسته طراحی های خود استفاده می کنند.

حالا با توجه به آن چه گفته شد، گوگل نرم افزار اندرویدی به نام "دسترسی اسکنر" یا "Accessibility Scanner" منتشر کرده است. با لمس یک دکمه، این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا شما تمام نرم افزارهای موجود بر روی تلفن همراه خود را که دسترسی های گسترده دارند، تجزیه و تحلیل کنید. به عبارت دیگر، این نرم افزار برای افرادی که حس کنجکاوانه یا بدبینی نسبت به سرقت اطلاعات دارند، مفید خواهد بود. یا می تواند به کسانی که شغل های مهم سیاسی دارند کمک کند، البته اگر خود این نرم افزار عاملی برای جاسوسی نباشد.

ما تصمیم گرفتیم برخی از محبوب ترین نرم افزارهای فروشگاه گوگل را از طریق این برنامه آزمایش کنیم و صحت گفته های گوگل را تایید نماییم. با تعجب باید بگوییم که مشخص شد شبکه های اجتماعی بیشتر تمایل به جذب افراد جوان دارند، ولی کاربران تا خودشان نخواهند وارد آن شبکه ها نمی شوند.
در حالی که خود نرم افزار بسیار خوب طراحی شده، نشانگر آن است که چگونه ایده های پیچیده دسترسی و طراحی می توانند در عمل اتفاق بیفتد.

۲

برندگان و بازندگان

اولین نرم افزار در این بررسی کیک است. تمام عناصر بر روی صفحه چت در کیک بسیار کوچک طراحی شده اند یا به اندازه کافی روشنایی ندارند. اینستاگرام یکی دیگر از مشکلات بزرگ در زمینه رابط کاربری بود. در این نرم افزار هم تقریبا تمام عناصر از نظر اندازه مشکل دار بودند. بعد از این دو نرم افزار پیام رسان، نوبت اسنپ چت بود. نرم افزار گوگل ظاهرا از اسنپ چت بیشترین ایراد را گرفت. برنامه توصیه کرد که تمام دکمه های نرم افزار بزرگ شود، و اشاره کرد که خوانندگان ممکن است تمام المان های صفحه نمایش را نبینند، مخصوصا افراد کم بینا.

ایوان اشمیگل بنیانگذار اسنپ چت به دیلی میل گفت: البته طراحی اسنپ چت به گونه ای نیست که دسترسی به تمام بخش ها هدفمند صورت گیرد.

بررسی فیس بوک نیز بسیار دردناک بود. در کل ۲۲ پیشنهاد برای بهبود فیسبوک از طرف نرم افزار ارائه شد که شامل اندازه دکمه ها و نامتناسب بودن با صفحه، پایین قرار داشتن دکمه لایک و نیز پیشنهادهایی برای تغییر رنگ در ظاهر برنامه داده شد.

البته همه برنامه های محبوب با چنین مشکلاتی روبه رو نشدند. مثلا صفحه اصلی نرم افزار Netflix که پر از فیلم و نمایش های مختلف است، هیچ پیشنهادی برای بهبود دریافت نکرد. Spotify یکی دیگر از ستاره این بررسی بود. صفحه اصلی آن نیاز به هیچ گونه تنظیماتی نداشت، در حالی که صفحات داخلی و برچسب های آن نیاز به کمی ویرایش داشت.

البته تمام آن چه گفته شد، نظرات و پیشنهادهای نرم افزار گوگل بو و شاید اصلا هیچ کدام از این نرم افزارها نیاز به هیچ گونه ویرایشی نداشته باشند.

منبع: fastcodesign

ارسال نظر