اقدام امنیتی گوگل در جشن روز اینترنت

اقدام گوگل در ایمن کردن حساب های جی میل افراد در روز جشن اینترنت تحسین همگان را بر انگیخته است.

اقدام امنیتی گوگل در جشن روز اینترنت

به گزارش کلیک، گوگل این غول بزرگ فناوری به عنوان بخشی از جشن روز اینترنت امن خود، سخت در تلاش است تا ایمیل تان را امن تر کند. این شرکت با خودکارسازی رمزگذاری در زمان هایی که امکانش وجود دارد، سطح رمزگذاری را یک پله دیگر ارتقا داده است.

هدف گوگل این است تا اطمینان حاصل کند وقتی افراد ایمیلی برای یکی از دوستان یا همکاران شان ارسال می کنند فرد مورد نظر تنها کسی باشد که آن را می بیند. ولی مسئله اساسی این است که افراد غیرمجاز زیادی دوست دارند ایمیل تان را در طول مسیر حرکتش از کامپیوتر، تلفن هوشمند، لپ تاپ و یا تبلت شما به سمت دستگاه مقصد بخوانند.
بنا به گفته جان رای گرنت مدیر محصول گوگل، جی میل همیشه با استفاده از پروتکل TLS از رمزگذاری در حین ارسال ایمیل پشتیبانی کرده و هر زمان که بتواند به طور خودکار ایمیل های دریافتی یا ارسالی تان را رمزگذاری خواهد کرد. او افزود گوگل برای مبارزه با جعل هویت ایمیل، از احراز هویت با استاندارد صنعتی پشتیبانی می کند.

Manage-your-account-access-and-security-settings-to-Stay-Safe

دو اخطار جدید
بنا به اظهارات کارشناسان گوگل، رمزگذاری با استفاده از استاندارد صنعتیِ امنیت لایه انتقال(TLS) زمانی که پیام های تان در حال انتقال هستند، چشمان کنجکاو هکرها از آنها دور نگه داشته شوند. TLS پروتکلی است که هر دو ایمیل های ورودی و خروجی را رمزگذاری کرده و آن ها را به صورت امن تحویل می دهد.
گوگل مدت هاست ایمیل ها را در مسیر انتقال از فرستنده به گیرنده رمزگذاری می کند. هدف این کار مبارزه با جاسوسی مجرمان سایبری و اقدامات جاسوسی دولت است. اگر پیام رمزگذاری شده ای افشا شود، صرفا متنی رمزی نمایان می شود که باید رمزگشایی شود. ولی گوگل به دنبال این است تا پا را برای امنیت ایمیل ها فراتر بگذارد و اگر در حال حاضر از برنامه ایمیل تحت وب این شرکت استفاده می کنید، می توانید یکی از دو پیامی را که از طرف گوگل آمده مشاهده کنید.
بنا به گفته رائی گرنت، اگر در شرف ارسال یک پیام یا دریافت پیام از فردی باشید که سرویس ایمیل او از رمزگذاری TLS پشتیبانی نمی کند، آیکون قفل شکسته ای را در پیام مشاهده می کنید. او افزود اگر پیامی دریافت کنید که اعتبار آن قابل احراز نباشد، یک علامت سوال در محل قرار گیری عکس پروفایل فرستنده، آرم شرکت یا آواتار او خواهید دید.

چرا پروتکل TLS مهم است
با وجود این رای گرنت اشاره کرد که صرفا دریافت هشدار به منزله آن نیست که ایمیل دریافتی اساسا خطرناک است و فقط به این معنی است که گوگل از شما می خواهد تا در پاسخ و کلیک روی لینک های وب داخل پیام هایی که از طرف افراد ناشناس دریافت می کنید توجه بیشتری به خرج دهید. با این به روزرسانی رمزگذاری، برای کمک به تصمیم گیری مبنی بر این که چه ایمیلی را باز کنید و چه ایمیلی را باز نکنید، گوگل ابزاری را در اختیارتان قرار می دهد.
بنا به گفته رای گرنت، بسیاری از اقدامات امنیتی دیگر در پس پرده اجرا می شوند تا امنیت ایمیل افراد حفظ شود. او افزود برای ارسال و دریافت ایمیل حداقل به دو نفر نیاز است و بنابراین خیلی مهم است علاوه بر جی میل، سایر سرویس ها نیز اقدامات مشابهی برای حفاظت از پیام ها انجام دهند. متاسفانه تمام ارائه دهندگان ایمیل این اقدامات را انجام نمی دهند.

با توجه به تحقیقی که گوگل به اتفاق دانشگاه های میشیگان و ایلنویز انجام داده، اگرچه پیام های دریافتی جی میل محافظت شده اند اما بسیاری از سرورهای SMTP که سایر شرکت ها برای ارسال و رله کردن ایمیل از آن ها استفاده می کنند، استاندارد صنعتی TLS را پشتیبانی نمی کنند و همین امر کاربران را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد.
اینسیف که شبکه ای از سازمان های اروپایی است و بر محافظت از دسترسی امن و مسئولانه کودکان و افراد جوان به اینترنت متمرکز است، هر فوریه روز اینترنت امن را برای ترویج استفاده امن تر و مسئولانه تر از دستگاه های آنلاین و قابل حمل برگزار می کند.

منبع:techspot

ارسال نظر