انتشار API مشترک گوگل و اپل برای تولید اپلیکیشن‌های سلامت

رسانه کلیک - گوگل و اپل API جدیدی را معرفی کردند که فعالان حوزه سلامت می‌توانند از آن برای تولید اپلیکیشن‌هایی در این حوزه و مقابله با کرونا استفاده کنند. این API به نام exposure notification API شناخته می‌شود.

انتشار API مشترک گوگل و اپل برای تولید اپلیکیشن‌های سلامت

این API قبلاً به عنوان یک نرم‌افزار ردیابی کاربران معرفی شده بود. اما گوگل و اپل نام آن را تغییر دادند. هدف اصلی این API اعلام هشدار در مواقعی است که فرد در مجاورت افرادی که در آن‌ها آزمایش COVID-19 مثبت اعلام شده است قرار می‌گیرد. در واقع این API با حفظ حریم خصوصی افراد هشدارهای لازم را نیز ارسال می‌نماید.

معرفی و ارائه این API به این معنی است که فعالان و کارکنان حوزه سلامت از این پس می‌توانند از این API برای تولید اپلیکیشن‌های پزشکی و سلامت استفاده کنند. در حال حاضر گوگل و اپل تنها نسخه بتا این API را ارائه کرده‌اند.

برای مشخص شدن بیشتر موضوع باید به این نکته اشاره کنیم که توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های حوزه سلامت از این پس می‌توانند از این API در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند. گوگل و اپل هنوز از این API برای تولید هیچ اپلیکیشنی استفاده نکرده‌اند. مدیر عاملان دو شرکت اپل و گوگل به این موضوع اشاره کرده‌اند که پیش از این توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها از 22 ایالت در آمریکا و همچنین 22 کشور جهان از آن‌ها برای تولید و طراحی چنین API تقاضا کرده بودند.

طبق گفته اپل و گوگل در روند تولید این API این دو شرکت بیش از 24 جلسه توجیهی و گفتگوی فنی با مسئولان بهداشت عمومی، اپیدمیولوژیست‌ها و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های حوزه سلامت ترتیب داده‌اند.

این API از یک سیستم غیر متمرکز شناسایی تشکیل شده است که با استفاده از کلیدهای تصادفی بر روی دستگاه کاربر کار می‌کند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های این API برای تشخیص و یا هشدار در مورد ابتلا به COVID- 19 در فواصل زمانی و مسافتی مختلف استفاده کنند.

همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند از این API همراه با داده‌هایی که گوگل و اپل منتشر کرده‌اند استفاده کنند. این داده‌ها بیشتر از داده‌هایی تشکیل شده است که گوگل و اپل در راستای خدمت رسانی به جامعه از طریق اپلیکیشن‌های مختلف جمع‌آوری کرده‌اند.

در طول روند طراحی و تولید این API گوگل و اپل بیشترین تلاش خود را انجام داده‌اند تا مطمئن شوند که حریم خصوصی افراد کاملاً حفظ می‌شود. این دو شرکت همچنین صراحتاً اعلام کرده‌‌اند که از این API به هیچ عنوان نباید برای تولید برنامه‌های ردیابی و که برای پیدا کردن موقعیت مکانی و جغرافیایی افراد طراحی می‌شود، استفاده کنند.

اپل و گوگل بیانیه مشترکی در خصوص این API و همچنین چگونگی پشتیبانی از هرگونه تلاش برای مبارزه با COVID-19 مه توسط شرکت‌های خدماتی و بهداشتی و فعالان حوزه سلامت ارائه داده‌اند. در این بیانیه آمده است:

یکی از بهترین اقداماتی که در جهت مبارزه با انتشار ویروس کرونا انجام شده است ردیابی افراد مبتلا به این ویروس است. در واقع این API به این منظور طراحی شده است که از آن می‌توان برای کنترل افرادی که در معرض افراد مبتلا به این بیماری هستند استفاده کرد. آن‌ها همچنین به این موضوع اشاره کرده‌اند که از این API می‌توان برای تولید برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف تحت سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS استفاده کرد. از امروز به بعد این API در اختیار فعالان و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های حوزه سلامت به منظور تولید اپلیکیشن‌هایی است که از آن‌ها می‌توان برای مبارزه در جهت نابودی ویروس کرونا استفاده کرد، قرار می‌گیرد.

اپل و گوگل به زودی این API را به عنوان یکی از قابلیت‌های سیستم‌‌عامل‌های خود در آپدیت‌های بعدی به کاربران ارائه خواهند کرد. فاز دوم این پروژه در دست اقدام است و این دو شرکت همچنان در حال گفتگو با فعالان حوزه سلامت چه پزشکان و چه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف در این حوزه هستند.

ارسال نظر