درمان احتمالی ایدز با روش جدید دانشمندان انگلیسی

دانشمندان و پزشکان بریتانیایی بر روی یک کارآزمایی برای آزمایش درمان احتمالی عفونت HIV کار می کنند. این کارآزمایی نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است.به گزارش کلیک، پژوهشگران معتقدند که پیشرفت های قابل توجهی بعد از آزمایش بر روی بیماران بدست آورده اند و پس از درمان، هیچ اثری از عفونت HIV دیده نشده است.

درمان احتمالی ایدز با روش جدید دانشمندان انگلیسی

به گزارش کلیک، پژوهشگران معتقدند که پیشرفت های قابل توجهی بعد از آزمایش بر روی بیماران بدست آورده اند و پس از درمان، هیچ اثری از عفونت HIV دیده نشده است.

این پژوهش توسط پنج دانشگاه برتر انگلستان و با حمایت خدمات ملی سلامت یا NHS انجام شد. در این پژوهش، ترکیبی از داروهای ضد بازگشت ویروس، دارویی که HIV خفته را مجددا فعال سازی می کند و یک واکسن که باعث می شود سیستم ایمنی بدن سلول های آلوده را از بین می برد استفاده شد.

داروهای ضد بازگشت ویروسی، به تنهایی در توقف باز تولید ویروس بسیار موثر هستند، اما نمی تواند بیماری را از بین ببرد.

پنجاه بیمار در این پژوهش مشارکت دارند. آزمایش های اولیه بر روی اولین فرد پس از درمان هیچ علایمی از ویروس در خون فرد نشان نداد.

هنوز راه طولانی برای درمان قطعی این بیماری وجود دارد. در افرادی که تصور می کردند که درمان یافته اند، دوباره ویروس بازگشته است و استفاده از داروهای ضد بازگشت ویروس به این معناست که پژوهشگران مطمئن نیستند که ویروس به طور کامل از بین رفته است. با این وجود می توان نسبت به یافته های مطالعه خوش بین بود.

احتمالا این مطالعه اولین گام جدی برای درمان کامل و قطعی HIV است. پژوهشگران در حال بررسی امکان درمان قطعی HIV هستند. درمان قطعی HIV یک چالش بزرگ است و تازه روزهای اولیه این چالش طی شده است، ولی پیشرفت ها در این زمینه قابل توجه بوده اند.

HIV قادر به پنهان شدن در سلول های خفته به دور از دید سیستم ایمنی بدن است و آزمایش ها بسیار پیچیده و مدرن نمی توانند آن را پیدا کنند و ویروس در برابر درمان مقاومت می کند.

در این مطالعه، روش فریب ویروس به این صورت است که ویروس را از مخفیگاه خود بیرون می کشند و سپس ماشه سیستم ایمنی بدن را به سمت آن می گیرند و سیستم ایمنی می تواند به ویروس حمله کند. به این روش ضربه و کشتن می گویند.

حدود ۳۵ میلیون نیز بر اثر این ویروس دچار مرگ شده اند و در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون بیمار مبتلا به HIV در سراسر جهان هستند.

مشکل درمان با داروهای ضد ویروس از زمانی مشخص شد که در می سی سی پی، دختری که تازه متولد شده بود به مدت ۳۰ ساعت از این داروها استفاده کرد. در سال ۲۰۱۰، این دختر که از طریق مادر خود در زمان جنینی مبتلا شده بود، تحت درمان زودهنگام قرار گرفت، پس از آن دیگر علامتی از ویروس دیده نشد، ۱۸ ماه پس از ترخیص از بیمارستان نیز درمان ادامه داشت. پنج ماه پس از آن آزمایش ها نشان دادند که اثری از ویروس در خون دختر دیده نمی شود و نور امید برای درمان قطعی با شروع زودهنگام درمان در دل ها روشن شد.

تنها کسی که امید می رود کاملا درمان شده است، فردی به نام تیموثی است که یک آمریکایی الاصل است که در آلمان تحت درمان قرار گرفته است. این بیمار به پیوند مغز استخوان برای جایگزینی سلول های بنیادی با سلول های سرطانی خود نیاز داشت تا سیستم ایمنی او دوباره بازسازی شود. پزشک او متوجه شد که بیمار به طور طبیعی به عفونت HIV مقاوم بوده است و این مقاومت به دلیل جهش ژنتیکی است که HIV را از ورود به سلول های بدن جلوگیری می کند.

با این حال، پیوند سلول های بنیادی سخت است و برای دریافت کننده نیز می تواند خطرناک باشد و فقط زمانی که اطمینان از نجات جان دریافت کننده وجود داشته باشد انجام می شود.

ارسال نظر