تماشا کنید؛ استفاده از کنترلرهای HTC Vive در صنعت رباتیک

رسانه کلیک - سال‌هاست دانشمندان به دنبال ساخت ربات‌های امدادرسان هستند که به انسان در مواقع بحرانی کمک کنند. حال، دانشمندان ژاپنی با استفاده از کنترلرهای HTC Vive توانسته‌اند حرکات ربات ها را بهبود ببخشند.

تماشا کنید؛ استفاده از کنترلرهای HTC Vive در صنعت رباتیک

استفاده از ربات به جای امداد انسانی، ایده بسیار خوبی است و دانشمندان بسیاری در سرتاسر دنیا در این زمینه به پیشرفت‌های چشمگیری نیز رسیده‌اند، اما همان‌طور که در نسل‌های حاضر ربات‌ها شاهد هستیم، یکی از اساسی‌ترین مشکل آن‌ها، عدم انعطاف‌پذیری‌شان است.

دانشمندان ژاپنی نیز برای حل این مساله، رباتی کنترلی ساخته‌اند که در حد و اندازه یک انسان است. استفاده از ربات‌هایی که با کنترل از راه دور کار می‌کنند، طرح تازه‌ای نیست اما بر اساس گفته‌های محققان این پروژه، این نمونه تولید شده نسبت به ربات‌های پیشین، پیشرفته‌تر بوده و دارای حرکات منعطف‌تری است.

ربات‌های پیشین، اندازه کوچک‌تری داشتند و تنها قادر بودند نیمه بالایی خود را تکان دهند. در این نمونه، ربات هم‌اندازه انسان شده و می‌تواند تمام قسمت‌های خود را تکان دهد. محققان این دانشگاه اظهار کردند که برای کنترل این ربات، از کنترلرهای HTC Vive استفاده شده است.

همان‌طور که در ویدیوی زیر می‌بینید، محققان با اتصال این کنترلرها به دست و پای خود، حرکات خود را به صورت دستوری به ربات منتقل می‌کنند. این ربات نیز با استفاده از نور مادون قرمز در سنسور کنترلرهای HTC Vive می‌تواند حرکات را در فضایی سه-بعدی ردیابی کند.

نکته حائز اهمیت در ساخت این ربات که بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد، استفاده از نرم‌افزاری داخلی است که تمامی حرکات ربات را زیر نظر دارد و به محققان کمک می‌کند تا ببینند حرکات انجام شده مناسب ظرفیت ربات است یا خیر.

به گفته محققان، ظرفیت این ربات همچنان محدود است و کارهایی مانند دویدن و یا پریدن از فواصل مختلف را نمی‌تواند انجام دهد. حرکات تند و تیز از این ربات گرفته شده و سرعت آن نیز کاهش پیدا کرده اما در راه رفتن و قدم برداشتن هیچ مشکلی ندارد.

لازم به ذکر است؛ این ربات ضعف‌های بسیاری دارد، اما مشکل انعطاف‌پذیری و میزان پاسخ‌دهی به حرکات، برطرف شده است.

چند سالی است که از ساخت JAXON ربات امدادرسان می‌گذرد. این ربات در مسابقات رباتیک دارپا که ربات ها را در شرایط بسیار سخت مورد آزمایش قرار می‌دهد، شرکت و امتیازات بسیار خوبی کسب کرده است. با این وجود، استفاده از این ربات در آینده ای نزدیک و با توجه به محدودیت‌هایی که دارد، امکان‌پذیر نیست.

بنابر اظهارات سازندگان این ربات انسان‌نما، آنها تاکنون موفق شده‌اند که حرکات این ربات را منعطف‌تر کنند، اما این ربات قادر به دویدن، پریدن از موانع و بالا و پایین آمدن از پله‌ها نیست.

شایان ذکر است؛ استفاده از هدست های واقعیت مجازی در این طرح نیز این امکان را به سازندگان می‌دهد تا مشاهدات ربات را مشاهده و تحلیل کنند.

ارسال نظر