نقد و بررسی هوآوی P9؛ محصولی زیبا و جذاب اما نه چندان قدرتمند

هوآوی در جریان کنفرانسی که طی ماه آوریل سال ۲۰۱۶ برگزار کرد، به طور رسمی از پرچمدار جدیدش یعنی گوشی هوشمند هوآوی P9 و همچنین نسخه پلاس این محصول با نام اختصاصی هوآوی P9 Plus پرده‌برداری نمود. در این مقاله قصد نقد و بررسی دقیق گوشی هوشمند هوآوی P9 را داریم.

نقد و بررسی هوآوی P9؛ محصولی زیبا و جذاب اما نه چندان قدرتمند

مقدمه

کمپانی هوآوی در سال ۲۰۱۵ پیشرفت چشمگیری داشت و توانست خود را به عنوان سومین کمپانی بزرگ تولید کننده گوشی در سال مذکور معرفی کند. این شرکت چینی توانست بعد از دو کمپانی بزرگ سامسونگ و اپل قرار بگیرد و به نوعی نشان دهد که برندهای چینی فعال در صنعت موبایل هم پتانسیل بسیار بالایی دارند. محصولات هوآوی و به ویژه آن دسته از محصولاتی که محصولات درجه یک این برند هستند، اغلب کیفیت ساخت بسیار عالی و مطلوبی را ارائه می‌کنند. توانایی و پتانسیل بالایی هوآوی در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند سبب شده بود که در سال ۲۰۱۵ شرکت گوگل تولید برترین نکسوس خود یعنی نکسوس ۶P را برای اولین بار این برند کره‌ای واگذار کند. هوآوی هم از این آزمایش سربلند بیرون آمد و هم اکنون نکسوس ۶P از جمله بهترین و باکیفیت‌ترین نکسوس‌های گوگل محسوب می‌شود.

هوآوی در اوایل سال ۲۰۱۶ به طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد فعالیت‌هایش را گسترش داده و به تدریج محصولاتش را در بازارهای ایالات متحده نیز عرضه کند. این موضوع بدان معنا بود که هوآوی قصد دارد با شرکت‌های محبوبی همچون اپل در بازارهای ایالات متحده وارد رقابت تنگاتنگ و نردیک‌تری شود. این اقدام هوآوی را می‌توان زنگ خطری برای دو شرکت اپل و سامسونگ دانست. اما در این بین عده کثیری از کارشناسان و افراد علاقمند به دنیای تکنولوژی و دستگاه‌های هوشمند عقیده دارند که هوآوی نمی‌تواند با شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ و اپل رقابت کند! بنابراین لازم بود که هوآوی بار دیگر پتانسیل بالای خود به منظور رقابت با این دو شرکت را به رخ بکشد!

پرچمدار سال ۲۰۱۶ هوآوی نقش جدی در این زمینه ایفا می‌کرد. همه افراد علاقمند به دنیای تکنولوژی منتظر بودند تا ببینند هوآوی پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود را با چه سورپرایزی رونمایی می‌کند و چگونه قصد دارد که با این محصول به رقابت مستقیم با محصولات پرطرفداری همچون گلکسی S7، گلکسی S7 Edge و آیفون ۶S اپل بپردازد. بنابراین به نوعی انتظار می‌رفت که پرچمدار سال ۲۰۱۶ هوآوی محصولی فوق‌العاده جالب باشد. سرانجام در روز ششم ماه آوریل انتظارها به پایان رسید و هوآوی از پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود یعنی گوشی هوشمند Huawei P9 رونمایی کرد. این محصول کیفیت ساخت فوق‌العاده عالی دارد، اما به نظر شما تا چه اندازه می‌تواند رقیبی جدی برای محصولات برتری همچون گلکسی S7 و S7 Edge سامسونگ، آیفون ۶S اپل و یا جی ۵ ال‌جی به شمار آید؟ با ما باشید تا گوشی این محصول را زیر ذره‌بین نقد و بررسی اختصاصی خود قرار دهیم.

مشخصات کلی:

  • صفحه نمایش: ۲ اینچی و از نوع IPS-NEO LCD، وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۲۳ پیکسل در هر اینچ، پوشانده شده توسط پنل گوریلاگلس ۴
  • سیستم روی چیپ (SoC) : تراشه کرین ۹۵۵ هوآوی
  • پردازنده مرکزی: هشت هسته‌ای
  • پردازنده گرافیکی: پردازنده Mali-T880 MP4
  • رم: شامل دو نسخه ۳ و ۴ گیگابایتی
  • حافظه داخلی: شامل دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، با قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس‌دی (Micro SD)
  • دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی
  • سیستم عامل: اندروید ۶٫۰ مارشمالو
  • ابعاد: ۷ در ۷۰٫۹ در ۱۴۵ میلیمتر
  • وزن: ۱۴۴ گرم

طراحی و ظاهر

گوشی هوشمند هوآوی P9 از نظر کیفیت ساخت محصولی بسیار با کیفیت است. ابعاد کلی بدنه این گوشی ۷ در ۷۰٫۹ در ۱۴۵ میلیمتر و وزن نهایی آن ۱۴۴ گرم اندازه‌گیری شده، بنابراین محصول ظرافت خاصی را به همراه دارد. به طور کلی گوشی هوشمند هوآوی P9 از نظر جنس بدنه شامل دو نسخه سرامیکی و آلومینیومی می‌شود، اما در هر حال نسخه اصلی آن آلومینیومی است و نسخه سرامیکی این گوشی تنها در جریان کنفرانس رسمی هوآوی به معرض دید قرار داده شد.

بدنه آلومینیومی گوشی هوشمند هوآوی P9 کاملا یکپارچه طراحی شده و بدین سبب دسترسی کاربر به باتری دستگاه امکان‌پذیر نخواهد بود. هنگامی که این محصول را در دست می‌گیرید احساس راحتی و جذابیت آن به شما منتقل می‌شود و این امر از جمله نقاط مثبت طراحی گوشی هوشمند هوآوی P9 محسوب می‌شود. در پنل پشتی این گوشی اسکنر اثر انگشت آن واقع شده که حالتی مربع مانند را به همراه دارد. دوربین دوگانه این محصول هم در بخش فوقانی بدنه دستگاه قابل مشاهده است.

۱

در لبه سمت چپ گوشی هوشمند هوآوی P9 هیچ دکمه فیزیکی قرار نداشته و تنها شیار اتصال سیم کارت‌های دستگاه در این قسمت واقع شده است. هوآوی P9 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد، اما چنانچه تمایل داشته باشید با استفاده از رم میکرو اس‌دی میزان فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه را افزایش دهید باید از شیار اتصال سیم کارت دوم دستگاه بدین منظور استفاده کنید. به بیان دیگر در گوشی هوشمند هوآوی P9 شیار اتصال سیم کارت دوم دستگاه و رم میکرو اس‌دی مشترک است. در لبه سمت راست این گوشی دکمه‌های پاور (Power) و افزایش و کاهش صدای (Volume) دستگاه تعبیه شده و لبه بالای آن تنها شامل میکروفون ثانویه می‌شود. در لبه پایینی این گوشی هوشمند هم خروجی اسپیکر، سوکت ۳٫۵ میلیمتری هندزفری و پورت اتصال USB Type C دستگاه واقع شده‌اند. تصاویر مربوط به این بخش‌های مختلف بدنه گوشی هوشمند هوآوی P9 را می‌توانید در گالری زیر مشاهده کنید.




صفحه نمایش

کمپانی هوآوی پیش از این هم اشاره کرده که عقیده‌ای نسبت به تجهیز گوشی‌های هوشمندش به صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر افراطی ندارد. هوآوی عقیده دارد که نمایشگر با وضوح تصویر افراطی تنها عاملی است که منجر به افزایش مصرف انرژی باتری و کاهش قدرت عملکرد دستگاه می‌شود. به موجب همین موضوع، گوشی هوشمند هوآوی P9 هم برخلاف اغلب پرچمداران کنونی اندرویدی موجود در بازار به صفحه نمایشی با وضوح تصویر فول اچ دی یا ۱۹۲۰ د ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده است. پنل نمایشگر این گوشی ۵٫۲ اینچی و از نوع IPS-NEO LCD است و تراکم پیکسلی آن در حدود ۴۲۳ پیکسل خواهد بود.

اما صفحه نمایش‌ IPS-NEO چه نوع صفحه نمایشی است؟ طبق اطلاعات به دست آمده، ظاهرا صفحه نمایش IPS-NEO نسبت به پنل‌های IPS اورجینال دارای کنتراست و وضوح تصویر بالاتری هستند. همچنین این نوع نمایشگر رنگ مشکلی عمیق‌تری را نشان می‌دهد و گفته شده که مصرف انرژی آن هم به شکل جالب توجهی بهینه‌سازی شده است. ظاهرا مصرف انرژی پنل‌های IPS-NEO در مقایسه یا پنل‌های IPS چیزی در حدود ۱۰ درصد کمتر است. همچنین این نوع پنل‌های نمایشگر از نظر زاویه دید نیز نسبت به نمایشگرهای نوع IPS عملکرد بهتری داشته و انحراف دید کمتری را به همراه دارند.

در بررسی‌های دقیق انجام شده از سوی سایت Phonearena مشخص شد که صفحه نمایش گوشی هوشمند هوآوی P9 قادر به تولید ماکسیمم روشنایی در حدود ۴۵۸ نیت است که عددی متعادل برای نمایشگر یک گوشی به شمار می‌رود، اما مطمئنا با کیفیت عالی که نمایشگر گوشی‌هایی همچون ال‌جی جی ۵ در این زمینه ارائه می‌کنند قابل مقایسه نیست. از نظر زاویه دید، عملکرد صفحه نمایش گوشی هوآوی P9 خوب بوده و تحت زاویه ۴۵ درجه‌ای چیزی در حدود ۷۹٫۹ درصد انحراف تصویر در پنل این گوشی مشاهده شد که مقدار نسبتا خوب و قابل قبولی است. البته کیفیت نمایشگر این گوشی از نظر زاویه دید با گوشی هوشمند گلکسی S7 قابل مقایسه نخواهد بود. به طور کلی نمایشگر گوشی هوشمند هوآوی P9 را می‌توان یک صفحه نمایش خوب و مناسب به شمار آورد که از هر نظر عملکرد متعادلی دارد.

۵

۶

سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی هوشمند هوآوی P9 به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید ۶٫۰ مارشمالو بهره‌مند بوده و رابط کاربری اختصاصی EMUI 4.1 هوآوی نیز در کنار آن نصب و راه‌اندازی شده است. از نظر بصری و عملکردی به واقع رابط کاربری EMUI 4.1 هوآوی بسیار عالی عمل می‌کند. هوآوی قابلیت‌های شخصی‌سازی جالبی را برای گوشی P9 خود ارائه کرده که برخی از آن‌ها شبیه به قابلیت‌های سیستم عامل آی او اس اپل هستند. به طور کلی از نظر ما رابط کاربری EMUI 4.1 به کار گرفته شده در گوشی هوشمند هوآوی P9 یکی از نقاط مثبت طراحی و عملکردی این محصول بوده و توانایی‌های شرکت هوآوی را در زمینه نرم افزاری به رخ می‌کشد. در گالری زیر برخی از تصاویر مربوط به رابط کاربری و محیط نرم افزاری گوشی هوشمند هوآوی P9 را مشاهده می‌کنید.








سیستم روی چیپ، رم و قابلیت پردازشی

هوآوی در پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود از تراشه اختصاصی برند خودش یعنی تراشه کرین ۹۵۵ استفاده کرده است. سیستم روی چیپ کرین ۹۵۵ هوآوی به پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای مجهز است که چهار هسته‌ پردازشگر آن از نوع Cortex A53 با فرکانس کاری ۱٫۸ گیگاهرتز بوده و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex A72 با فرکانس کاری ۲٫۵ گیگاهرتز هستند. همچنین پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این محصول هم پردازنده Mali-T880 MP4 است که بدون تردید در مقایسه با پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ به مراتب ضعیف‌تر خواهد بود.

اما از نظر ظرفیت رم و حافظه داخلی گوشی هوشمند هوآوی P9 شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه اول و پایه‌ای این محصول به رم ۳ گیگابایتی و حافظه داخلی پیش فرض ۳۲ گیگابایتی مجهز است و نسخه دوم آن از رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی بهره‌ می‌برد. ما در این مقاله نسخه مجهز به رم ۳ گیگابایتی این گوشی هوشمند را مورد نقد و بررسی قرار دادیم و بنچمارک‌های مقایسه‌ای این محصول همگی بر اساس این نسخه از گوشی هوآوی P9 ارائه شده‌اند. البته انتظار داریم که تفاوت عملکرد مابین دو نسخه مختلف گوشی هوآوی P9 تنها در برخی از شرایط و به مقدار ناچیزی مشاهده شود و به نوعی بتوان از این تفاوت چشم‌پوشی کرد.

در ابتدا نگاهی به وضعیت تک هسته‌ای بنچمارک GekkBench 3 می‌اندازیم. همانطور که می‌بینید تک هسته‌های تراشه کرین ۹۵۵ در مقایسه به تک هسته‌های تراشه A9 اپل و همچنین تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام به مراتب ضعیف‌تر عمل کرده‌اند و این موضوع هم کاملا قابل پیش بینی بود.

۱۴

اما در وضعیت چند هسته‌ای همین بنچمارک، گوشی هوشمند هوآوی P9 و تراشه کرین ۹۵۵ عملکردی فوق‌العاده داشتند. فرکانس کاری بالای هسته‌های پردازشگر این گوشی سبب شده تا در وضعیت چند هسته‌ای بنچمارک GeekBench 3 عملکرد پردازشی گوشی هوآوی P9 حتی نسبت به گوشی‌هایی نظیر گلکسی S7 سامسونگ و ال‌جی جی ۵ نیز بهتر باشد.

۱۵

اما با ورود به کار پردازنده گرافیکی تراشه در بنچمارک AnTuTu 6 افت چشمگیری در قدرت پردازشی تراشه کرین ۹۵۵ و گوشی هوآوی P9 مشاهده شد. همانطور که اشاره کردیم پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام به مراتب نسبت به پردازنده گرافیکی Mali-T880 MP4 قدرتمندتر است و از نظر ما این موضوع دلیل اصلی افت کیفیت عملکرد گوشی هوآوی P9 در بنچمارک AnTuTu 6 به شمار می‌رود.

۱۶

ضعف عملکرد پردازنده گرافیکی Mali-T880 MP4 تراشه کرین ۹۵۵ گوشی هوشمند هوآوی P9 در بنچمارک‌های مربوط به سنجش عملکرد گرافیکی دستگاه به شکل محسوس‌تری مشاهده شد. پردازنده گرافیکی این گوشی از نظر قدرت عملکرد نسبت به پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کند.

۱۷

۱۸

به طور کلی قابلیت‌های پردازشی گوشی هوشمند هوآوی P9 را می‌توان مطلوب در نظر گرفت. پردازنده مرکزی این گوشی قدرت عملکرد بالایی دارد، اما متاسفانه هنگامی که پای پردازنده گرافیکی مجموعه به میان آید، ضعف محسوسی در عملکرد پردازشی دستگاه مشاهده می‌شود.

دوربین

هوآوی گوشی هوشمند P9 خود را به دوربین دوگانه مجهز کرده است. لنز دوربین این گوشی محصولی از برند لایکا (Leica) بوده و کیفیت مطلوبی را به همراه دارد. هر دو سنسور دوربین به کار گرفته شده در دوربین دوگانه این گوشی ۱۲ مگاپیکسلی و با دیافراگم F2.2 هستند. دوربین دوگانه هوآوی P9 از قابلیت فوکوس اتوماتیک، فوکوس لیزری و قابلیتی با نام اختصاصی Depth Calculation به معنای "سنجش عمق" نیز بهره می‌برد. در کنار لنز دوربین دوگانه این گوشی چراغ فلش LED دوبل آن نیز تعبیه شده است.

۱۹

دوربین دوگانه گوشی هوشمند هوآوی P9 از قابلیت OIS یا لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی نمی‌کند و این موضوع در حین رونمایی از این گوشی مورد نقد قرار گرفته بود. اما هوآوی مدعی شده بود که در طراحی دوربین اصلی پرچمدارش بستر و تکنولوژی را ارائه کرده که نیاز به وجود قابلیت OIS را برطرف می‌کند. در تصاویری که ما با استفاده از دوربین این گوشی ضبط کردیم متوجه شدیم که به واقع ادعای هوآوی صحت داشته، اما عدم پشتیبانی دوربین اصلی گوشی هوشمند هوآوی P9 از ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر ۴K بدون تردید نقطه ضعفی مشخص در طراحی آن محسوب می‌شود. در گالری زیر چهار نمونه از تصاویر ضبط شده توسط دوربین دوگانه و اصلی گوشی هوشمند هوآوی P9 را مشاهده می‌کنید.


  • cof

  • cof

  • cof

  • cof

اما دوربین سلفی گوشی هوشمند هوآوی P9 هم از سنسوری ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F2.4 تشکیل شده است. کیفیت عملکرد این سنسور هم کاملا قابل قبول و مطلوب است.

باتری

اما هوآوی پرچمدار جدیدش را به یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و جدانشدنی مجهز کرده است. در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که باتری این گوشی نسبت به باتری محصولاتی نظیر گوشی گلکسی S7 سامسونگ و ال‌جی جی ۵ عملکرد بهتری دارد، اما با این حال نمی‌توان مدعی شد که باتری گوشی هوآوی P9 قدرتمند بوده و از نقاط مثبت طراحی و عملکردی این دستگاه به شمار می‌رود. در بررسی سایت phonearena، باتری گوشی هوشمند هوآوی P9 زمانی در حدود ۶ ساعت و ۵۱ دقیقه دوام را از خود به ثبت رساند که عملکرد نسبتا متعادلی به شمار می‌رود.

۲۴

اما هوآوی عنوان کرده بود که باتری گوشی هوآوی P9 از تکنولوژی شارژ سریع اختصاصی نیز بهره می‌برد. در بررسی‌های عملی انجام شده، باتری این گوشی ظرف مدت زمان ۳۰ دقیقه قادر به شارژ ۰ الی ۳۳ درصدی شد. اما به صورت کلی زمان مورد نیاز به منظور فول شارژ باتری این دستگاه نسبت به سایر محصولاتی که از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام پشتیبانی می‌کنند به مراتب بیشتر است. به صورت کلی باتری گوشی هوشمند هوآوی P9 عملکرد چندان عالی ندارد و به واقع هوآوی می‌توانست در طراحی این باتری بهتر عمل کند.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گوشی هوشمند هوآوی P9 پرداختیم. این گوشی به عنوان پرچمدار سال ۲۰۱۶ برند هوآوی روانه بازار می‌شود و باید با محصولاتی نظیر گلکسی S7، گلکسی S7 Edge، ال‌جی جی ۵، آیفون ۶S و ... رقابت کند. ضمنا هوآوی این محصول را با قیمتی در حدود ۶۰۰ الی ۶۵۰ دلار روانه بازار می‌کند که قیمتی بسیار بالا و گران است. به نظر ما گوشی هوشمند هوآوی P9 محصول پرقدرت، زیبا و بسیار جذابی است، اما اگر قرار باشد از بین پرچمداران اندرویدی هم رده و هم قیمت محصولی انتخاب شود، مطمئنا محصولات برندهای دیگری همچون سامسونگ و ال‌جی می‌توانند در اولویت قرار داشته باشند چرا که گوشی هوآوی P9 به واقع قابلیت و مزیت خاصی نسبت به آن‌ها ندارد. نظر شما در این رابطه چگونه است؟ در ادامه طی دو دسته بندی جداگانه به ذکر نقاط مثبت و منفی گوشی هوشمند هوآوی P9 می‌پردازیم.

نقاط مثبت

  • طراحی زیبا، شیک و جذاب
  • بدنه تمام فلزی و یکپارچه
  • پشتیبانی از حافظه جانبی
  • مجهز به اسکنر اثر انگشت با کیفیت
  • عملکرد خوب دوربین اصلی و سلفی
  • رابط کاربری غنی، روان و با کیفیت

نقاط منفی

  • مشترک بودن شیار سیم کارت و رم میکرو اس‌دی
  • وضوح تصویر صفحه نمایش این محصول در مقایسه با وضوح تصویر نمایشگر سایر پرچمداران اندرویدی به مراتب کمتر است
  • پردازنده گرافیکی دستگاه نسبت به سایر پرچمدار اندرویدی ضعیف‌تر عمل می‌کند
  • عدم پشتیبانی از تصویربرداری با وضوح ۴K
  • سرعت پایین شارژ باتری

منابع:

gsmarena

phonearena

ارسال نظر