نسل جدید لوازم سفرهای فضایی

SpaceX اولین اتاق قابل انبساط دنیا را به فضانوردان تحویل داد.

نسل جدید لوازم سفرهای فضایی

به گزارش کلیک، محموله باری دراگون(اژدها) SpaceX دو روز پس از پرتاب از دماغه کناورال، روز یکشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. فضانوردان ایستگاه با استفاده یک یک بازوی رباتیک محموله را گرفتند که ۴۰۰ کیلومتر بالای زمین در حال گردش بود.

دراگون ۳۱۷۵ کیلوگرم بار شامل محفظه نرم ساخته شده توسط بیگلو آیرواسپیس را حمل می‌کرد. این غلاف پیشرو هنگامی که پر از هوا شود، به اندازه یک اتاق خواب کوچک تبدیل خواهد شد.

شنبه آینده این اتاق به ایستگاه فضایی متصل شده اما تا پایان ماه می باد نخواهد شد. این فناوری شیوه زندگی فضانوردان در فضا را تغییر خواهد داد: ناسا رواج استفاده از وسایل منبسط شونده را در چند دهه آینده بر روی مریخ پیش‌بینی می‌کند، در حالی‌که بیگلو آیرواسپیس در نظر دارد طی چهار سال آینده دو ایستگاه فضایی قابل انبساط برای اجاره دادن راه‌اندازی کند.

در حال حاضر ماژول قابل انبساط بیگلو(BEAM) برای شش خدمه ایستگاه محدودیت ورود دارد. ناسا می‌خواهد عملکرد آزمایشی این اتاق را بببیند، از این رو دریچه همچنان مهر و موم باقی خواهد ماند به‌جز زمان محدودی در سال که فضانوردان برای جمع‌آوری اندازه‌گیری‌ها و تعویض سنسورها وارد آن می‌شوند.

spacex

این اولین تحویل اسپیس ایکس به ناسا در سال ۲۰۱۶ است. یک حادثه در پرتاب ژوئن گذشته باعث تاخیر ارسال محموله‌ها شد.

مسئولین کنترل پرواز اسپیس ایکس در مقر فرماندهی این شرکت واقع در هاثورن کالیفرنیا، هنگامی که بازوی مکانیکی، دراگون را از مدار تحویل گرفت بسیار مسرور شدند. چند ساعت بعد کپسول صحیح و سالم به محل خود متصل شد.

تیموتی پیک، فضانورد انگلیسی که بازو را هدایت می‌کرد، اعلام کرد "ظاهرا ما یک اژدها شکار کرده‌ایم." مرکز کنترل ماموریت ناسا پاسخ داد " این‌جا همه خوشحال هستند. شکار اژدهای خوبی بود."

۲-spacexdelive

اسپیس ایکس هنوز به‌دنبال بقایای بوستر در دریا می‌گردد.

برای اولین بار باقی‌مانده بوستر به صورت عمودی بر روی یک پلتفرم شناور قرار داشت. مدیر اجرایی اسپیس ایکس، الون ماسک می‌خواهد برای صرفه‌جویی در پول، مجدد از بوستر استفاده کند. یک روند که وی می‌گوید دسترسی به فضا را برای افراد بیشتری در فضای بیشتر مثل مریخ فراهم خواهد کرد. آرزوی وی ایجاد یک شهر در مریخ است.

ناسا نیز مریخ را در برنامه خود دارد و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ فضانوردانی به آن‌جا بفرستد. برای تمرکز بر روی این هدف، آژانس فضایی شرکت‌های آمریکایی مثل اسپیس ایکس را برای تحویل محموله‌ها و ارسال فضانوردان استخدام کرده است. در حال حاضر فضانوردان از راکت‌های روسی استفاده می‌کنند.

در این تجارت جدید فضایی، یک کپسول دراگون برای اولین بار ایستگاه فضایی را با یک کشتی مدارگرد ATK به نام سیگنوس شریک است که از دوهفته پیش در ان‌جا پارک شده است. این اولین بار در طی این پنج سال است که هر شش پورت ایستگاه اشغال شده است: دراگون، سیگنوس، دو شاتل باری روسی و دو کپسول خدمه سایوز روسی.

دراگون به مدت یک‌ماه در ایستگاه باقی خواهد ماند، قبل از اینکه با نمونه‌های علمی به زمین باز گردد، که بسیاری از آن‌ها مربوط به فضانورد اسکات کلی هستند. وی ماه گذشته پس از یک سال ماموریتش به اتمام رسید. سیگنوس کمی بیشتر در ایستگاه فضایی باقی خواهد ماند.

منبع: phys

ارسال نظر