اینستاگرام و اسنپ چت پیشگامان تحول در فضای مجازی

این روزها با چک کردن حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی در خواهید یافت که بسیاری از محتوای منتشر شده بر روی این شبکه ها به صورت ویدیو و کلیپ های کوتاه شکل گرفته است که در مجموع روزانه هزاران ساعت از کاربران را به خود اختصاص می دهد.

اینستاگرام و اسنپ چت پیشگامان تحول در فضای مجازی

به گزارش کلیک، بسیاری از کارشناسان و متخصصین "IT" بر این باورند که محتوا و مفهوم ضبط شده در ویدیو کلیپ ها بسیار رساتر از هر نوع دیگری از تصاویر و مفاهیم به اشتراک گذشته شده توسط مخاطب درک می شود. بر اساس همین اصل پیش بینی می شود طی چند سال آینده مبنای بیشتر اشتراک گذاری ها در فضای مجازی منحصر به کلیپ های ویدیویی باشد. که به صورت میانگین 70 درصد از حجم مصرفی اینترنت را به خود اختصاص می دهد.

بسیاری از کاربران در فضای مجازی نیز بر این اعتقادند که با انتشار ویدیو کلیپ ها می توانند بسیار ساده تر منظور مورد نظر را به مخاطب القا کنند تا هرگونه نوشته و یا تصویری. در پی این اعتقاد کمپینی نیز با حمایت و گسترش فرهنگ انتشار موضوعات به صورت ویدیو شکل گرفته است که این روند را قوت بخشیده است. روندی که به سمت و سوی واقعیت مجازی کشش دارد.

در میان نرم افزارهای اشتراک گذاری دو نرم افزاری که بیشترین نقش را در شکل گیری نوع جدیدی از کلیپ های اشتراک گذاری شده دارند را می توان اینستاگرام و اسنپ چت دانست. این دو نرم افزار با ارائه روش های جدید در این امر، تحولی بزرگ در این عرصه ایجاد کرده اند.

حال برای بسیاری این سوال پیش می آید چرا با وجود نرم افزارهایی از قبیل یوتیوب و یا فیس بوک این دو نرم افزار به عنوان پیشگامان تحول در عرصه اشتراک گذاری ویدیو شناخته شده اند؟ کارشناسان دلایل بسیاری را برای این انتخاب ذکر کرده اند که در این گزارش، کلیک به برسی آن می پردازد.

1- جمعیت شناسی: نرم افزار اینستاگرام و اسنپ چت با شناسایی میانگین سنی کاربران خود، ویژگی های جذاب تری را برای این دسته از کاربران قرار داده اند. این دو نرم افزار بیشترین مخاطب قشر نوجوان و جوان را در میان گروه های سنی به خود اختصاص داده اند که باعث می شود شاخص های مناسب این قشر نیز برای جذب مخاطب بیشتر به این دو نرم افزار اضافه شود. که این خود نقطه قوتی در جذابیت بین کاربران به حساب می آید.

2- بروزرسانی: فیس بوک و یوتیوب دو نرم افزار مطرح در اشتراک گذاری، نقصی بزرگ در مدت زمان بروزرسانی نرم افزارها دارند. این در حالیست که اینستاگرام و اسنپ چت در فاصله زمانی های بسیار محدود اقدام به ارائه نسخه های جدید از نرم افزارهای خود می کنند، که روشی موثر در جذب کاربران است.

3- مبارزه یا شکست: دنیای مجازی در کنار تمام جذابیت ها، میدان رقابتی برای طراحان و تولیدکنندگان نرم افزارها به حساب می آید. در شرایطی که دنیا به سمت و سوی ارتباطات مجازی پیش می رود، به دست آوردن جایگاه و حفظ آن در این میان به معنای پیروزی تمام کمال تلقی می شود. حال آنکه برای این رقابت و حفظ جایگاه در میان کاربران بایستی در هر بروزرسانی ایده جدیدی را ارائه دهی. اقدامی که اینستاگرام و اسنپ چت تا امروز به آن دست یافته اند.

4- پشتیبانی از سیستم عامل گوشی های هوشمند: یکی از دلایل قوت گرفتن و محبوبیت این دو نرم افزار را می توان شروع به کار و پشتیبانی هر دو از سیستم عامل تلفن های همراه دانست. با افزایش استفاده روز افزون از گوشی های تلفن همراه، پشتیبانی یک نرم افزار به دلیل استفاده رو به رشد و بیش از پیش را می توان نقطه قوت در کاربردی شدن آن دانست. که در هر لحظه ممکن امکان اشتراک گذاری را برای کاربران بوجود آورده است.

با آگاهی و شناخت بیشتر از این دو نرم افزار، نگاهی به چگونگی تحول دنیای مجازی کاربران با ویدیوهای به اشتراک گذشته شده توسط اینستاگرام و اسنپ چت خواهیم داشت.

muo-social-instagram-video-tips-phone

اینستاگرام:

شبکه اجتماعی اینستاگرام در ابتدا تنها با قابلیت اشتراک گذاری تصاویر شروع به کار کرد. با رشد کاربران، اینستاگرام نیز توانایی اشتراک گذاری ویدیو را برای مخاطبان در نظر گرفت که تحولی عظیم در این شبکه اجتماعی به حساب می آمد. در ابتدا کلیپ های تصویری به اشتراک گذشته شده محدودیت زمانی 16 ثانیه را داشتند که به صورت تدریجی این محدودیت به یک دقیقه ارتقا یافت، که طبق موارد یاد شده جز مهمترین ویژگی در بروزرسانی های اینستاگرام به حساب می آید. یکی دیگر از شاخصه های محبوبیت این نرم افزار را می توان کیفیت ویدیوها اشتراک گذاری شده دانست که قابل مقایسه با دیگر نرم افزارها نبوده است.

static1.squarespace.com

اسنپ چت:

یکی دیگر از نرم افزارهای مطرح در زمینه اشتراک گذاری ویدیو در شبکه های اجتماعی را می توان اسنپ چت دانست. نرم افزاری قدرتمند که از دو روش برای اشتراک گذاری بهره می برد. یکی از این روش ها انتقال ویدیو به صورت اصلی (orginal) است که ویدیو کلیپ انتخاب شده را بدون هیچ تغییری ارسال و به اشتراک می گذارد. دیگر روش اتخاذ شده در این نرم افزار اضافه کردن فیلترهای متفاوت به تصاویر است، که بسیاری از کاربران را جذب این ویژگی خود کرده است.

با تعاریف ارائه شده از هر دو نرم افزار اشتراک ویدیو، می توان نتیجه گرفت گرایش بسیاری از کاربران و مخاطبین در فضای مجازی به سمت و سوی جذب در رسانه های اشتراک ویدیو پیش می رود که این با آمارهای ارائه شده از سوی شرکت های طراح نرم افزار و تحقیقات انجام شده، به اثبات این امر دامن زده است. باید دید با سیر نجومی افزایش مخاطبین این شبکه ها دیگر، رسانه های مطرح از جمله فیس بوک و یوتیوب در این زمینه چه اقدامی خواهند داشت.

منبع: huffingtonpost

ارسال نظر