مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی

پیشرفت و توسعه فناوری و تاثیر آن در صنعت کشور، زمینه ایجاد ایده های نو را فراهم آورده است. صنعت ساخت ماهواره نیز از زمینه های جذاب فناوری است که با جذب نیروهای علاقمند و متخصص می توان بهره های زیادی از آن برد.

مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی

به گزارش کلیک، اولین دوره مسابقات طراحی و ساخت ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی بر پایه مسابقات فضایی پیشین کشور بر همین اساس، از سوی سازمان فضایی ایران برگزار می شود.
دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور می توانند در این مسابقه شرکت نمایند. هدف این مسابقه، جذب نیروهای متخصص و علاقمند برای ورود به عرصه تحقیقات فضایی، ایجاد بسته مناسب تمرین عملی دانشجویان در زمینه‌های فضایی، شناسایی استعدادهای علمی و فنی در زمینه‌ های فضایی و ترویج فناوری ‌های فضایی و کاربرد آن در اقشار مختلف عنوان شده است.
تیم‌ ها در این مسابقه تلاش می کنند تا ضمن آموزش، ماهواره‌ مکعبی را طراحی کرده و مطابق با نیازمندی‌ های ارائه شده از سوی مسابقه ساخت و آزمون آن را پیگیری کنند.
دکتر روشنیان، معاون فناوری سازمان فضایی در توضیح این دوره از مسابقات اظهار داشت: در این دوره از مسابقه ۲۰ تیم از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه‌ های کشور حضور دارند، که ترویج فرهنگ فضایی در کشور از مهمترین اهداف برگزاری این مسابقه بوده، ضمن آن که در تلاش بودیم تا فرهنگ انجام کار گروهی و تیمی را در میان دانشجویان کشور ترویج دهیم.
روشنیان افزود: این مسابقه دارای یک تیم داوری از متخصصان فضایی کشور است، بر اساس نظر داوران، به تیم ‌ها امتیازدهی می شود و تیم‌ های مختلف وارد مراحل بعدی می شوند.
طبق گفته وی این مسابقه شامل مراحل پیشنهاد اولیه، طراحی مفهومی، طراحی اولیه و جزئی، ساخت نمونه مهندسی، ساخت نمونه کیفی و ساخت نمونه پروازی است.
معاون فناوری سازمان فضایی یادآور شد: حمایت مالی از تیم‌ ها از مهمترین برنامه‌ های این مسابقه است. تمام هزینه‌ های سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری و همچنین انجام تست ‌ها از مدل‌ های آزمایشگاهی تا پروازی بر عهده سازمان فضایی خواهد بود.
وی عنوان کرد: تا کنون ۱۹ طرح به این دوره از مسابقه ارسال شده است، در هر مرحله به تیم‌های برتر جوایزی اهدا میشود.
روشنیان توضیح داد: علاوه بر آن تمام خریدهای سخت افزاری مورد نیاز تیم‌ ها از سوی سازمان فضایی تامین خواهد شد.

ارسال نظر