آیا دو فناوری محبوب LTE و Wi-Fi همزمان می توانند کار کنند؟

با توسعه روزافزون استفاده از اینترنت و افزایش ضریب استفاده کاربران، فناوری ارائه اینترنت پرسرعت نیز در حال تغییر و تحول است؛ تا جایی که وجود اینترنت نسل چهارم یعنی ۴G یا همان LTE، کاربرد وای فای را تحت تاثیر قرار داده است.

آیا دو فناوری محبوب LTE و Wi-Fi همزمان می توانند کار کنند؟

به گزارش کلیک، روز چهارشنبه، Wi-Fi Alliance یک طرح آزمون برای محصولات بدون لایسنس LTE منتشر کرد که طی آن محصولات در باند مذکور می توانند از اینترنت نسل چهارمی استفاده کنند که کاربران وای فای به آن ها متکی هستند. این گروه همچنین گفته است که در حال بررسی شرایط یک آزمایشگاه مستقل است که در آن فروشندگان LTE-U می توانند تجهیزات خود را آزمایش کنند.

LTE-U می تواند فرکانس های بیشتری را برای گوشی های هوشمند و دیگر دستگاه های تلفن همراه به ارمغان بیاورد و این یعنی به طور بالقوه خدمات بهتری به کاربران متعدد در مناطق شلوغ ارائه خواهد شد. اما برخی از سازندگان و اپراتور های Wi-Fi، از جمله اپراتورهای کابلی که با استفاده از Wi-Fi در صدد رقابت با اپراتور های تلفن همراه هستند، هشدار می دهند که این فناوری جدید می تواند زنگ خطر بزرگی برای وای فای باشد و عملکرد آن را تخریب کند و زیر سوال ببرد.

ادگار فیگوئرا، رئیس و مدیر عامل WFA در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: ارائه یک راه حل آزمایش همزیستی مصالحت آمیز وای فای و LTE در صنعت کار بی سابقه و دشواری بود و نتیجه آن این است که این اطمینان به میلیاردها نفر از مردمی که در ۱۵ سال گذشته به خوبی و خوشی از Wi-Fi استفاده کرده اند، داده می شود که در ادامه راه نیز می توانند همان مزایا و قابلیت های وای فای را در اختیار داشته باشند و هیج نگرانی از این بابت نیست.

در اعلام طرح آزمایش، WFA بر این باور بود که توسعه برنامه مذکور تلاش در جهت پشتیبانی از تمام دستگاه های موجود در صنعت بود و ایده های مشمول از هر دو طرف بود. اما حامیان LTE-U، از جمله کوالکام و یک گروه صنعتی به نام Evolve، چند بار این برنامه را به علت طولانی شدن و پشتیبانی بیشتر از وای فای مورد اتهام قرار داده اند. اولین کارگاه آموزشی WFA در ماه نوامبر گذشته برگزار شد. این در حالی است که اپراتورها در سال جاری شاهد استقرار و بهره برداری بسیار محدودی از LTE-U بوده اند که همین موجب افزایش نگرانی ها در این مورد شده است.

WFA در یک مصاحبه مطبوعاتی در روز چهارشنبه تاکید کرد که یک آزمایش کامل برای تعیین این که آیا یک محصول LTE-U می تواند با Wi-Fi سازگار باشد یا خیر لازم است. همچنین خاطر نشان کرد که فروشندگان LTE-U برای بهره برداری از کل این آزمایش به توافق رسیدند. این گروه اخیرا این آزمایش را مورد سرزنش قرار داده بودند و بر این باور بودند که این طرح تمام مسائل و جزئیات را رعایت نکرده است.

باندهای فرکانسی بدون لایسنس مورد استفاده توسط Wi-Fi در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر تا حد زیادی برای هر نوع از تجهیزاتی که می تواند طیف را با فناوری های دیگر به اشتراک بگذارد، قابل استفاده و باز است.

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده عمدتا بر صنعت تکیه کرده اند تا مطمئن شوند Wi-Fi و LTE-U می توانند به طور همزمان وجود داشته باشند و به طور مصالحت آمیز همزیستی کنند! هر چند که میزان محدودی از آزمایش ها برای ای نفناوری جدید در برخی از مناطق تایید شده است. چهارشنبه، WFA گفت که به دنبال هیچ حکم قانونی برای همزیستی این دو فناوری محبوب نیست.

شایان ذکر است که LTE-U یک نسخه از LTE برای طیف های بدون لایسنس است که فقط در برخی کشورها از جمله ایالات متحده، کره جنوبی، چین قابل استفاده است. اروپا و دیگر مناطق به یکی دیگر از فناوری هایی با تدابیر اضافی نیاز دارند تا بدین ترتیب محافظت از Wi-Fi نیز تامین شود. این فناوری به نام LAA (دسترسی مجاز)، حتی ممکن است برای استفاده در سراسر جهان به تصویب برسد.

ارسال نظر