تبلت MateBook هواوی، زیبای زشت

هواوی سومین شرکت تولید کننده گوشی هوشمند در جهان است و در کشور چین به خاطر محصولات با کیفیتی که ارائه می‌دهد، شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. اما در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک شرکت تولید کننده گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت شناخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی همه جانبه تبلت هیبریدی جدید این شرکت با نام MateBook بپردازیم.

تبلت MateBook هواوی، زیبای زشت

کلیک - MateBook که یک لپ تاپ هیبریدی است، اولین تلاش این شرکت برای ارائه یک کامپیوتر کامل است. هواوی قصد دارد تغییراتی را در این محصول ایجاد کند. اما با وجود این که این لپ تاپ هیبریدی به نظر خوب می‌رسد، اما کاور صفحه کلید این تبلت آن را تبدیل به وسیله‌ای کرده است که خرید آن توصیه نمی‌شود.

مزایا:

سبک، باریک و طراحی جذاب

معایب:

صفحه نمایش کیفیت متوسطی دارد.

صفحه کلید به صورت جداگانه فروخته است که طراحی بسیار بدی دارد و می‌توان به عنوان یک پایه برای تبلت، نیز ار آن استفاده کرد؛ اما هنگامی که از کاور را تبدیل به پایه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که طراحی آن برای این کار بسیار بد است

huawei-matebook-51-1500x1000

MateBook ثابت کرده است که شرکت هاوایی می‌تواند دستگاهی با ظاهری زیبا تولید کند اما کاور صفحه کلید مشکلات بسیاری را به همراه دارد که شما را از آن خرید منصرف می‌کند

سخت افزار

MateBook گران قیمت به نظر می‌رسد. این تبلت هیبریدی از یک بدنه یک‌دست آلومینیومی شیک تشکیل شده است که تنها ۶٫۹ میلی متر ضخامت دارد. وزن آن ۶۳۵ گرم است که در مقایسه با تبلت هیبریدی Surface Pro 4 مایکروسافت که وزن آن ۷۷۱ گرمو ضخامت آن هم ۸٫۴ میلی متر است، سبک‌تر و باریک‌تر به نظر می‌رسد. صفحه نمایش ۱۲ اینچی MateBook بخش زیادی از فضای جلو تبلت را اشغال کرده است و قاب اطراف نمایشگر نیز بسیار باریک است (همه این موارد نشانه‌های یک طراحی خوب هستند).

huawei-matebook-2016-30

MateBook را می‌توان به راحتی در یک دست گرفت و حس محکم بودن را به کاربر القا می‌کند. در اطراف این تبلت هیبریدی دکمه‌ پاور و دکمه‌های ولوم آن قرار دارند. این تبلت دارای یک پورت USB نوع C است که برای شارژ آن و همچنین متصل کردن لوازم جانبی به تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین یک حسگر اثر انگشت واقعا باریک در بین دکمه‌های ولوم صدا تعبیه شده است که با ویژگی‌های ورود سریع به ویندوز سازگاری دارد. در این تبلت از دوربین پشتی استفاده نشده است و تنها دارای یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی است که برای گفتگو‌های تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک کابل تبدیل USB نوع C به میکرو USB و همچنین کابل تبدیل USB نوع C به پورت‌های قدیمی USB نوع A در جعبه این تبلت موجود است.

huawei-matebook-2016-32

Huawei-MateBook-usb-c صفحه کلید و کاور آن به صورت جداگانه با قیمت ۱۲۹ دلار به فروش می‌رسد. این کاور باعث می‌شود MateBook گران قیمت به نظر برسد. چرم مصنوعی استفاده شده در این کاور، ظاهر تبلت را منحصر به فرد می‌کند. ضخامت این کاور ۱٫۴ میلی متر است که برای یک کاور مناسب به نظر می‌رسد، دکمه‌های صفحه کلید به طور غیر معمولی بزرگ هستند. کاور صفحه کلید را می‌توان به عنوان پایه تبلت نیز استفاده کرد و برای استفاده از این پایه تنها کافی است قسمت پشت کاور را تا کنید. این ویژگی در iPad Pro اپل نیز وجود دارد. این کاور واقعا باریک است و در حدود ۴۳۵ گرم به وزن تبلت اضافه می‌کند (وزن کاور Surface Pro 4 مایکروسافت ۲۷۲ گرم است).

هنگامی که از این تبلت هیبریدی به عنوان یک لپ تاپ استفاده می‌کنید، پورت اتصال USB نوع C آن به تنهایی کافی نیست؛ بنابر این هواوی وسیله‌ای با نام MateDock را همراه MateBook با قیمت ۸۹ دلار عرضه کرده است که دو پورت USB3 و همچنین پورت‌های Ethernet ، HDMI و VGA را به این تبلت هیبریدی اضافه می‌کند. به دلیل اینکه MateBook یک تبلت هیبریدی است، یک قلم نوری به نام MatePen نیز همراه آن با قیمت ۵۹ دلار عرضه شده است که دارای ۲۰۴۸ سطح مختلف حساس به فشار است و همچنین به یک اشاره گر لیزری نیز مجهز است که این ویژگی برای اکثر کاربران کاربرد زیادی ندارد؛ اما می‌تواند این قلم نوری را از قلم‌های نوری دیگر متمایز کند.

akrales_160622_1108_A_0234.0

صفحه نمایش و قلم نوری

MateDock از صفحه نمایش ۱۲ اینچی با رزولوشن ۱۴۴۰*۲۱۶۰ برخوردار است که وضوح بالایی دارد، اما به اندازه وضوح صفحه نمایش iPad Pro اپل (۲۰۴۸*۲۷۳۲) و Surface Pro 4 مایکروسافت (۱۸۲۴*۲۰۴۸) نیست. لازم به ذکر است که در یک صفحه نمایش ۱۲ اینچی به سختی می‌توان متوجه وضوح کمتر آن نسبت به صفحه‌ نمایش تبلت‌های مذکور شد. این صفحه نمایش از رنگ‌های غنی برخوردار است و جزییات به خوبی در آن نمایش داده می‌شود؛ اما گاهی اوقات روشنایی آن به شدت کاهش پیدا می‌کند و در زیر نور مستقیم آفتاب هم نمی‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. حتی اگر روبروی پنجره‌ای نشسته باشید که نور آفتاب از آن به داخل اتاق می‌تابد، نیز به سختی می‌توانید از این تبلت استفاده کنید و صفحه نمایش خوانا نیست. میزان بالای بازتاب نور توسط صفحه نمایش نیز مشکل بزرگ دیگری است که باعث می‌شود روشنایی صفحه نمایش گاهی اوقات به شدت کاهش پیدا کند. این صحفه نمایش زمانی که در حال تماشای فیلم و یا مطالعه مجله‌های الکترونیکی هستید، عملکرد فوق العاده‌ای ندارد.

Huawei-Matebook-display

MatePen (قلم نوری) هواوی به نظر ساده می‌رسد. این وسیله تنها یک قلم نوری است، نه چیز دیگری. MatePen می‌تواند برای نوشتن سریع متون با دست خودتان و ترسیم شکل‌هایی در اپلیکیشن OneNote، مورد استفاده قرار گیرد. این قلم می‌تواند سطوح مختلف عملکردی را به خوبی تشخیص دهد، اما به سختی می‌توان آن را در دست گرفت و اصلا حس نوشتن با قلم‌های قدیمی را به کاربر القا نمی‌کند. به نظر می‌رسد که هاوایی در ساخت این قلم نوری به تجربه دست خط‌های مختلف توسط کاربر، توجهی نکرده است و فقط سعی کرده است همانند شرکت‌های دیگر یک قلم نوری بسازد. تنها تفاوتی که MatePen را از محصولات مشابه متمایز می‌کند، استفاده از نشانگر لیزری در این قلم است.

Untitled

image13

تجربه تایپ در این تبلت و استفاده از کاور

عملکرد MateBook در این مورد ناامید کننده است. طبق اطلاعات ارائه شده بر روی کاغذ، عملکرد صفحه کلید این لپ تاپ باید فوق العاده باشد. انتظار می‌رفت که قابلیت تغییر ارتفاع ۱٫۴ میلی متری دکمه‌های صفحه کلید (key travel) بتواند به کاربران در تایپ کمک زیادی بکند. ظاهر این صفحه کلید فریبنده است و تایپ کردن با آن می‌تواند خوب باشند، اما کاربرانی که سریع تایپ می‌کنند، قطعا با این صفحه کلید به مشکل برمی‌خورند. راحت بودن کلیدها مسلما چیز خوبی است اما مهم‌ترین موضوع، دقت در تایپ است.

کاور تاچ پد صفحه کلید نیز این چنین است و جذاب به نظر می‌رسد و دارای سطح بزرگی است که نرم به نظر می‌رسد. اما وقتی که نوبت به کار کردن با آن می‌رسد واقعا آزار دهنده است و کاربر هنگام حرکت دادن نشانگر موس در بین منوهای مختلف ویندوز و همچین هنگام وبگردی در وب‌سایت‌هایی که در آن‌ها لینک‌های زیادی در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، از کار کردن با این تاچ پد واقعاً خسته می‌شود. هنگامی که کاربر می‌خواهد راست کلیک یا چپ کلیک کند، تشخیص دکمه‌های تاچ پد دشوار است و نمی‌تواند همزمان هم نوار اسکرول را حرکت دهد و هم مطالب مورد نظر را علامت بزند و اگر در حال کپی کردن حجم زیادی از مطالب باشد، پس از چند دقیقه خسته می‌شود.

طراحی کاور MateBook نشان می‌دهد که هواوی می‌تواند از طراحی شرکت‌های برتر تولید کننده کامپیوتر تقلید کند اما هنوز واقعا نمی‌داند که چرا مشتریان تاچ پدهای اپل یا صفحه کلیدهای لنوو را دوست دارند.

کاور صفحه کلید MateBook می‌تواند به یک پایه بسیار بد برای تبلت، نیز تبدیل شود. این پایه می‌تواند تبلت را در دو زاویه ۶۷ و ۵۲ درجه نگه دارد؛ اما این پایه اصلا انعطاف پذیر نیست و حتی در همان زاویه‌ها هم ثابت نیست و حرکت می‌کند. اگر صفحه نمایش را به میزان زیادی رو به عقب حرکت دهید و یا خود تبلت را در جهت اشتباهی حرکت دهید، پایه حرکت می‌کند و می‌افتد. اگر کسی پایه نگه دارنده محکم تبلت‌های Surface مایکروسافت را از نزدیک دیده باشد، پایه ساخته شده توسط هواوی را فقط یک فاجعه تمام عیار می‌بیند. شما نمی‌توانید MateBook را روی پای خود بگذارید، مگر اینکه کاملا بی حرکت نشسته باشید؛ در غیر این صورت هر لحظه آمادگی این را باشید که این تبلت هیبریدی از جلو با زمین اصابت کند.

huawei-matebook-nw-g02

عملکرد و عمر باتری

دستگاهی که در این مطلب مورد بررسی قرار است، دارای پردازنده core5m اینتل با سرعت ۱٫۴ گیگاهرتز (که سرعت آن تا ۱٫۴ گیگاهرتز تقویت شده است) و رم چهار گیگابایتی است. این سخت افزار قدرت زیادی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند اما برای استفاده‌های روزمره کافی است. MateBook هنگام وب‌گردی و یا استفاده از اپلیکیشن‌هایی همچون Slack (نرم افزار ارتباط گروهی اندروید) و یا تایپ کردن در اپلیکیشن EverNote به نظر خوب می‌رسد و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم MateBook در زمینه تایپ و وب گردی با دستگاه‌هایی که دارای بهترین سخت افزار هستند، تفاوت چندانی ندارد. لازم به ذکر است این تبلت هیبریدی پس از مدتی فعالیت سنگین و زیاد، داغ می‌شود.

برای آزمایش عمر باتری MateBook، یک فیلم HD به صورت مداوم و بدون وقفه تا زمان اتمام شارژ باتری تبلت، در آن پخش شد و باتری آن توانست در حدود ۶٫۵ ساعت نیروی آن را تأمین کند. هواوی مدعی بود که عمر باتری این تبلت ۹ ساعت است که با زمانی که در آزمایش ما به دست آمد، تفاوت زیادی دارد.

فطغات سخت افزاری و مقایسه با رقبا

پایه قیمت MateBook از ۶۹۹ دلار شروع می‌شود که دارای پردازنده Core m3، رم چهار گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD است. قیمت نسخه دیگری از این دستگاه ۸۹۹ دلار است که به پردارنده کارآمدتر Core m5 مجهز است. نسخه دیگری از MateBook دارای قیمت ۹۹۹ دلار است که در کنار پردازنده Core m5 از رم ۸ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD نیز بهره‌مند است. کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین نسخه این تبلت هیبریدی ۱۱۹۹ دلار است که از ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD بهره می‌برد. هواوی همچنین اذعان کرده است که این دستگاه در آینده با پردازنده‌های Core m7 عرضه می‌شود. اما در مورد زمان عرضه و قیمت تبلت‌هایی که با این پردازنده‌ها عرضه می‌شوند، هنوز چیزی اعلام نشده است. همانطور که قبلا گفته شد صفحه کلید و قلم نوری این دستگاه به صورت جداگانه به ترتیب با قیمت‌های ۱۲۹ و ۵۹ دلار به فروش می‌رسند. قطعا هواوی در حال ورود به بازاری است که محصولات مشابه زیادی وجود دارد. Surface Pro 4 مایکروسافت نیز با پایه قیمت ۸۹۹ دلار به بازار عرضه شده است که دارای پردازنده Core m3، گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی است که حداقل از صفحه کلید بهتری برخوردار است که به صورت جداگانه با قیمت ۱۳۰ دلار عرضه می‌شود. اگر واقعاً قصد خرید یک تبلت هیبریدی را دارید، Surface Pro 4 مایکروسافت با پردازنده Core i5 و قیمت ۸۹۹ دلار توصیه می‌شود. البته Surface Pro 3 با قیمت ۴۹۹ دلار هم می‌تواند در لیست پیشنهادات قرار گیرد اما پردازنده اتمی قدرت آن را تامین می‌کند که نسبت به پردازنده Surface Pro 4 از سرعت بسیار کمتری برخوردار است.

از دیگر تبلت‌های هیبریدی دیگر با سیستم عامل ویندوز می‌توان از X1 Tablet لنوو با پایه قیمت ۱۰۲۹ دلار (که شامل قیمت صفحه کلید هم می‌شود)، لپ تاپ‌های هیبریدی سری Transformers ایسوس که به زودی عرضه می‌شوند و iPad Pro اپل با پایه قیمت ۷۹۹ دلار که کاور آن نیز به صورت جداگانه با قیمت ۱۶۹ دلار به فروش می‌رسد، نام برد. لازم به ذکر است که iPad Pro از سیستم عامل IOS بهره می‌برد و تنوع اپلیکیشن‌های یک کامپیوتر کامل در آن دیده نمی‌شود.

جمع بندی

huawei-matebook-4-1500x1000

MateBook هواوی دستگاهی است که ویژگی‌های خوب و بد آن سردرگم کننده است. این تبلت هیبریدی جذاب است، اما وقتی که با آن کار می‌کنید متوجه می‌شوید که این دستگاه فقط از زیبایی ظاهری برخوردار است. اگر هدف هواوی اثبات عملکرد این دستگاه بود، می‌توانست این دستگاه را با ویژگی‌های بهتری به بازار عرضه کند؛ اما متاسفانه محصولی را به بازار عرضه کرده است که صرفا برای استفاده‌های روزمره مناسب است.

ارسال نظر