بیش از ۴۰۰ میلیون اپ جاسوسی در پلی استور وجود دارد

اگر از کاربران پر و پا قرص پلی استور گوگل هستید، بیشتر مراقب دانلود اپلیکیشن از آن باشید؛ چرا که اخیرا مشخص شده بسیاری از اپلیکیشن های موجود آلوده به بدافزارهای مختلف هستند.

بیش از ۴۰۰ میلیون اپ جاسوسی در پلی استور وجود دارد

به گزارش کلیک، اگر چه پلی استور گوگل در سال های اخیر در برخورد با برنامه های مخرب و برنامه های آلوده به بدافزار پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما با این حال برخی اپلیکشن ها هنوز از زیر دست بازرسی ها و نظارت های آن عبور می کند و کاربران را در معرض خطر های گوناگون قرار می دهد. همانطور که گفته شد، در حال حاضر بیش از ۴۰۰ اپلیکیشن موجود میزبانی شده توسط محبوب ترین فروشگاه نرم افزار اندروید بر روی این سیاره وجود دارد که آلوده هستند. شایان ذکر است که کارشناسان این شرکت فقط به دنبال برنامه های بسیار خاص آلوده ای بودند که انتظار می رفت به بدافزار DressCode آلوده باشند. همان طور که از نام این بدافزار برمی آید، این برنامه های به ظاهر بی ضرر یا کد های مخربرا مخفی می کنند و یا کدی را که کد های مخربرا دریافت می کند، پنهان می نماید. پس از نصب، این برنامه ها قادر خواهند بود تا هم از فعالیت های متفاوت شما بر روی گوشی هوشمند و یا تبلت گزارش تهیه کنند و در واقعع به جاسوسی شما بپردازند و نیز، از شبکه های محافظت شده ای که شما به آن ها متصل هستید، اطلاعاتی را دریافت و برای افراد نامشخص ارسال کنند.

TrendLabs به طور ویژه ای یک برنامه مخرب با عنوان Grand Theft Auto V mod برای بازی ماین کرفت پرده برداشت که تا به حال ۵۰۰ هزار بار در پلی استور دانلود شده است. پس از نصب، یک خش از این نرم افزار به یک سرور متصل می شود که توسط توسعه دهندگان پشت پرده آن را کنترل می کنند و می توانند انواع مشکلات را برای گوشی هوشمند شما به وجود بیاورند. اگر با نگاهی ویژه تر بنگریم، علاوه بر به اشتراک گذاری داده ها از دستگاه شما و شبکه هایی که شما به آن متصل هستید، این برنامه همچنین می تواند گوشی شما را به یک نقطه ورود برای یک حملات بیشتر در برخی از شبکه های دیگر تبدیل کند. خوشبختانه، نمایندگان گوگل در حال حاضر تایید کرده اند که آن ها از آخرین گزارش آگاه هستند و این نکته را افزودند که تیم پلی استو سخت در حال بررسی گزارشات و حذف نرم افزار های آلوده و بدافزارها از آن هستند تا خیال کاربران را تا حدی آسوده سازند.

در اوایل سال جاری، یک شرکت امنیت سایبری دیگر گزارش داد که حدود ۳۵۰ برنامه آلوده به یکی دیگر از انواع نرم افزارهای مخرب را در پلی استور شناسایی کرده است. البته، این موضوع تنها مخصوص فروشگاه نرم افزار اندروید گوگل نیست؛ آن چنان که کارشناسان TrendLabs ادعا می کنند که در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ برنامه مخرب به صورت آنلاین وجود دارند. اما با وجود تلاش های مستمر گوگل، هکرها گاهی اوقات با استفاده از یک حفره امنیتی به داخل نرم افزارهای موجود در پلی استور راهی پیدا می کنند و در صدد تحقق بخشیدن به اهداف شوم خود بر می آیند. بنابراین همیشه برای دانلود اپلیکیشن های مورد نیاز خود از پلی استور و دیگر منابع نرم افزاری، حتما دقت زیادی به خرج دهید و مطمئن شوید نسخه مورد نظر شما سالم است. البته با وجود تمام دقتی که به خرج می دهید، تضمین صد درصدی مبنی بر سالم بودن نرم افزار وجود ندارد و این تنها گوگل است که باید با تلاش و ممارست خستگی ناپذیر، سعی در برقراری امنیت در پلی استور شود.

آبا تا به حال دچار چنین نرم افزارهای جاسوسی و بدافزارها شده اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر