ماموریت جدید ناسا جایی بین زمین و آسمان

دانشمندان می دانند که کره زمین کربن تنفس می کند، به ویژه از طریق گیاهانی که در هنگام سرسبز بودن کربن را از طریق فرآیند فتوسنتز جذب می کنند و بعد از ریختن برگ ها و یا خشک شدن آنها این فرآیند متوقف می شود. ناسا قصد دارد در این مورد تحقیق جدید انجام دهد.

ماموریت جدید ناسا جایی بین زمین و آسمان

به گزارش کلیک، تاکنون دانشمندان دیدگاه چندان دقیقی نسبت به این چرخه تنفس نداشته اند، اینجاست که ناسا و دانشگاه اوکاهاما به این موضوع ورود می کنند. آنها به زودی ماهواره ای با نام " زمین گرد پایشگر چرخه کربن" را پرتاب خواهند کرد که هم درباره وضعیت سلامت گیاهی و هم تبادلات گازهای مهم ( دی اکسید کربن، منواکسید کربن و متان) بین زمین و اتمسفر تحقیق خواهد کرد.

این ماهواره در ارتفاع ۲۲ هزار مایلی بالای خط استوا قرار خواهد گرفت به طوری که هم تابش های فلورسانس خورشیدی ( که نشانه ای از تغییرات فشردگی گیاهی و فتوسنتز است ) و هم میزان گازهای موجود در اتمسفر را بررسی خواهد کرد. این ماهواره در حداقل تفکیک ۳ تا ۶ مایلی، حاکی از " جزئیات بی سابقه ای" خواهد بود -- که می تواند به ما نشان دهد که کربن از کجا می آید و به کجا می رود.

هنوز به زمان دقیق پرتاب این ماهواره اشاره نشده است. اما ناسا پیش بینی می کند که این ماموریت در طول ۵ سال آینده ۱۶۶ میلیون دلار هزینه داشته باشد. درست است که این مبلغ چندان کمی نیست، اما اگر منجر به فهم بهتر از ریتم طبیعی زمین و میزان تاثیر قطع درختان بر روی آن شود می تواند نتایج و مزیت های زیادی را در پی داشته باشد.

ارسال نظر