زیرساخت‌ های شبکه ملی اطلاعات توسعه داده شد

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: زیرساخت‌ های شبکه ملی اطلاعات توسعه داده شده و تلاش شده که ما خدمات مورد نیازمان را برای خودمان فراهم کنیم.

زیرساخت‌ های شبکه ملی اطلاعات توسعه داده شد

به گزارش کلیک به نقل از فارس؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اینکه روسیه اعلام کرده است اگر از سوی آمریکا تحریم اینترنتی شود خودشان قابلیت فراهم کردن اینترنت را دارند حال اگر این تحریم برای ما صورت گیرد آیا ما نیز چنین قدرتی داریم یا خیر؟، عنوان کرد: این سوال باید دقیق مطرح شود، تحریم اینترنت از سوی یک کشور یا یک مجموعه چیز ساده‌ ای نیست که قابل انجام و اجرا باشد.

وی اظهار کرد: آن چیزی که وجود دارد یک نظام تنظیم مقرراتی در حوزه آدرس‌ دهی در پروتکل‌ ها وجود دارد که تحت سلطه آمریکا است. در پروتکل نویسی ممکن است یک روزی چنین تصمیمی بگیرند که آن روز به عنوان یک تهدید بالقوه است.

آذری جهرمی ادامه داد: اما این به معنای آن نیست که ارتباط ما با دنیا قطع شود. زیرساخت‌ های شبکه ملی اطلاعات توسعه داده شده و تلاش شده که ما خدمات مورد نیازمان را برای خودمان فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اصل خصلت اینترنت به اشتراک‌ گذاری منابع است، تصریح کرد: شما اگر متصل به یک پایگاه اینترنتی منقطع از دنیا باشید با یک پایگاه اینترنتی 80 میلیونی مواجه هستید اما وقتی که به اینترنت متصل با دنیا مرتبط باشید در اصل پایگاه اینترنتی چند میلیاردی دارید.

وی اضافه کرد: طبیعتا این نقص تعداد منابع به اشتراک گذاشته شده داده را با توسعه شبکه ملی ارتباطات و امثالهم نمی‌ توانید برطرف کنید. دوستانی که تفکرشان این است که با توسعه شبکه ملی اطلاعات یعنی قطع اینترنت جهانی اصلا به ابعاد اهمیت و دانش این مسئله نمی‌ پردازند. در تعاریف استانداردی هم که برای شبکه ملی اطلاعات آمده است یکی از موضوعات مهمش اتصال با اینترنت است.

جهرمی یادآور شد: حال اگر یک روزی چنین اتفاقی بیفتد و ما تحریم اینترنت شویم برای خدمات داخلی ما حداکثر تلاش شده است که موانعی نباشد. در مقاطعی حتی ارتباطات بین‌ المللی ما قطع شده است و به طور مثال فیبرهایمان قطع شده و یا محدودیتی بوجود آمده و یا حملاتی صورت گرفته اما شبکه داخلی ما کار خود را انجام داده و تنها ارتباطات بین‌ المللی ما قطع شده است. البته باید تلاش کنیم سرویس‌ های داخلی‌ مان به لحاظ اقتصادی پر بازده‌ تر شود که برای شرکت ها مقرون به صرفه تر باشد و استقلال بیشتر شود اما معنی این استقلال به معنای قطع نیست.

ارسال نظر