کشف جدید عصب شناسان در غدد فوق کلیه

عصب شناسان دانشگاه پیتسبورگ یک شبکه عصبی را شناسایی کرده‌اند که غشا مغزی را به غدد فوق کلیه متصل می‌کند و مسئول پاسخ سریع بدن در شرایط استرس است.

کشف جدید عصب شناسان در غدد فوق کلیه

به گزارش کلیک، این یافته‌ها که در مجله آکادمی علوم (PNAS) منتشرشده، شواهدی برای مسایل بنیادین عصبی درباره اتصال ذهن و بدن فراهم کرده است و افق جدیدی در زمینهٔ عملکرد استرس، افسردگی و سایر وضعیت‌های ذهنی تاثیرگذار بر عملکرد بدن باز می‌کند و مبنای واقعی‌تری برای بیماری‌های روان‌تنی ایجاد می‌کنند. این تحقیق همچنین نشان می دهد که چرا برخی ورزش‌ها مانند یوگا و پیلاتس در واکنش بدن نسبت به استرس های فیزیکی، روحی و روانی بدن تاثیرگذار است.

نویسنده، مسئول و رئیس گروه نوروبیولوژی دانشگاه پیتسبورگ می‌گوید: نتایج تحقیقات ما پیچیده‌تر و جالب‌تر از چیزی هستند که ما پیش از شروع مطالعه تصور می‌کردیم.

در این آزمایشات ردی از جریان‌های عصبی پیدا کردند که غشا مغزی را به غدد فوق کلیه (بخش داخلی غده آدرنال که بالای کلیه است) مرتبط می‌کند. دانشمندان از گستردگی این شبکه عصبی شگفت‌زده شدند. علاوه بر این، در سایر تحقیقات مشخص شده بود که یک یا دو منطقه ممکن است مسئول کنترل غده فوق کلیه باشند اما تعداد و محل آن نامعلوم بود. آن ها در این مطالعه از یک روش خاص ردیابی استفاده کردند که شامل ویروس هاری بود. این رویکرد قادر است زنجیره طولانی نورون‌های به‌ هم‌ پیوسته را شناسایی کند.

با استفاده از این رویکرد، دکتر استریک و همکارانش نشان دادند که کنترل غدد فوق کلیه از نواحی مختلف غشا مغزی صورت می‌گیرد. طبق یافته‌های جدید بزرگ‌ترین تاثیر از غشا حرکتی مغز سرچشمه می‌گیرد. در این جا این سوال به وجود می آید که چه اهمیتی دارد که کدام بخش از مغز بر فوق کلیه اثر می‌گذارد؟ نتیجه استرس طیف گسترده‌ای از تغییرات مانند تپش قلب، تعریق و گشاد شدن مردمک چشم است.

دکتر استریک می‌گوید: از آن جا که مغز ما از یک لایه خارجی تشکیل شده است، این لایه گزینه‌های مختلفی را پیش روی افراد در زمان تصمیم گیری قرار می دهد. به عنوان مثال اگر کسی شما را ناراحت کند، مجبور نیستید او را بزنید. شما ممکن است پاسخ‌های مختلفی داشته باشید یا توهین را نادیده بگیرید. این گزینه‌ها مواردی هستند که غشا مغز فراهم می‌کند.

ارسال نظر