ساخت تست فوق حساس برای سرطان و HIV

یک موضوع رایج در پزشکی شناسایی زودهنگام بیماری است که درمان را موثرتر می‌سازد. اما موضوع مهم این است که تکنیک‌های آزمایش به اندازه کافی حساس باشند که نشانه‌های کوچک بیماری را که در خون وجود دارد، شناسایی کنند.

ساخت تست فوق حساس برای سرطان و HIV

به گزارش کلیک، یک روش جدید که توسط یک تیم شیمی‌دان دانشگاه استنفورد کشف شده از روش‌های آزمایشگاهی رایج کنونی هزاران بار حساس‌تر است. این روش اکنون در مرحله انجام آزمایشات بالینی قرار دارد.

هنگامی که یک بیماری ـ چه سرطان باشد و چه ویروس مثل اچ آی وی ـ در بدن شروع به رشد می‌کند، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی تولید می‌کند. دریافت این آنتی بادی‌ها یا نشان‌گرهای زیستی مربوطه در خارج بدن راهی است که دانشمندان به وجود بیماری پی می‌برند. این شامل طراحی یک مولکول است که نشانگر زیستی به آن متصل می‌شود و مجهز به یک پرچم مشخص کننده است. از طریق یک سری واکنش‌های خاص شیمیایی معروف به ایمونواسی، دانشمندان می‌توانند آن پرچم را ایزوله کنند و نشانگر زیستی به آن متصل شده و بیماری را اندازه‌گیری کند.

این تکنیک جدید در آزمایشگاه کارولین برتوزی، یک پروفسور شیمی در دانشگاه استنفورد صورت گرفته است، این روند استاندارد را با فناوری DNA قدرتمند تقویت می‌کند. در این مورد، شیمی‌دان‌ها پرچم استاندارد را با یک رشته کوتاه از DNA جایگزین می‌کنند که بعدا با استفاده از فناوری ایزوله سازی DNA، نمونه را استخراج می‌کنند. این روش بسیار حساس‌تر از تشخیص آنتی‌بادی‌های رایج سنتی است.

محققان روش خود را با پرچم DNA علیه چهار آزمون تایید شده توسط FDA برای بیومارکرهای سرطان تیروئید آزمودند. عملکرد آن در زمینه حساسیت ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر از همه آن‌ها بهتر بود. با شناسایی بیومارکرهای بیماری در غلظت پایین، پزشکان از لحاظ تئوری راحت‌تر می‌توانند جلوی پیشرفت بیماری بگیرند.

رابینسون می‌گوید: "ازمایش سرطان تیروئید همیشه یک ایمونواسی چالش برانگیز بوده است، به این دلیل که مثبت کاذب و منفی کاذب زیادی ایجاد کرده و معلوم نمی‌شود که ازمایش ما سودمند بوده است یا خیر."

قرار دادن یک تحقیق پایه برای استفاده در شرایط بالینی از زمان ورود برتوزی به استانفورد مورد تمرکز وی بوده است.

برتوزی، کسی که عضوی از دانشکده شیمی استانفورد است می‌گوید: "من با این پیش بینی وارد استنفورد شدم که نوآوری‌های دانشجویانم را به تولیدات تاثیرگذار تبدیل کنم. این هدف اکنون برآورده شده است."

بر اساس موفقیت در غربالگری تیروئید، گروه موفق به کسب کمک‌های مالی برای پیشبرد این تکنیک در آزمایشات بالینی شده است.یکی از این آزمایشات همکاری با آزمایشگاه سلامت عمومی آلامدا است که به ارزیابی این روش به عنوان ابزار غربال‌گری ویروس اچ آی وی کمک خواهد کرد. تشخیص زودهنگام و درمان ویروس است که می‌تواند باعث به حداقل رساندن اثرات آن در فرد بیمار شود و شانس انتقال بیماری به دیگر افراد را کاهش دهد.این تلاش با کمک هزینه استنفورد اسپکتروم حمایت می‌شود.

محققان همچنین به دنبال آزمونی برای دیابت نوع ۱ هستند که تشخیص به موقع می‌تواند به بیمار در مدیریت بیماری و عوارض جانبی کمتر کمک کند.

منبع: phys

ارسال نظر