رکورد فیبر نوری شکسته شد

با انتقال ۴ کیلو بایت دیتا، رکورد فیبر نوری شکسته شد. این خبر تحقیقاتی خیلی خوبی برای دنیای واقعیت مجازی با سرع خیلی بالا محسوب می‌شود.

رکورد فیبر نوری شکسته شد

به گزارش کلیک، در حالیکه امروزه بر اساس تقاضا شبکه‌های فیبر نوری قادر به پشتیبانی از Netflix و YouTube هستند، دنیای واقعیت مجازی و ویدئوهای با اطلاعات ۴ کیلوبایتی می تواند سیستم را تحت فشار قرار دهد. اما در حال حاضر محققان راه‌هایی را برای مواجهه با حجم بزرگتری از اطلاعات یافته‌ اند: مهندسین دانشگاه ایلینویز به یک رکورد جدید در انتقال داده از طریق فیبر نوری دست یافته اند. تئوری‌های پیشین فیبر نوری را با محدودیت در انتقال اطلاعات روبه رو می‌ساخت.

محققان موفق شدند در دمای اتاق با سرعت ۵۷ گیگا بایت بر ثانیه اطلاعات را بوسیله فیبر نوری انتقال دهند. این گروه از دانشمندان به سرپرستی پرفسور میلتون فنگ، فعالیت پیشین خود در سال ۲۰۱۴ را بهینه سازی کردند، آن‌ها در آن سال اطلاعات را با سرعت ۴۰ گیگا بایت بر ثانیه انتقال دادند. کلمه کلیدی آنها "خطای رایگان" بود، این همان چیزی است که باعث شد این تحقیق از نظر سرعت منحصر به فرد باشد.

فنگ می‌گوید: قابلیت ارسال داده‌های با حجم بالا در سرعت‌های بالا بسیار اهمیت دارد. مقدار زیادی از داده‌ها در بیرون قرار دارد، اما اگر سرعت انتقال داده به اندازه کافی سریع نباشد شما نمی‌توانید از اطلاعات جمع‌ آوری شده استفاده نمائید. شما نمی‌توانید از تکنولوژی‌های آتی مثل واقعیت مجازی که از حجم اطلاعات بالا بهره می‌برند استفاده نمائید. نگاه‌ها به سوی فیبر نوری است، چرا که برای انتقال داده‌ها با سرعت بالاتر و به خصوص از فواصل دور‌تر مناسب‌تر است.
اما آنچه که این تحقیق را ارزشمندتر کرده است انتقال ۵۰ گیگا بایت در دمای بالاتر از ۱۸۵ درجه فارنهایت است. فنگ می گوید: دستیابی به سرعت‌های بالا‌تر در دماهای بالاتر سخت‌تر است. برای سازندگان مرکز داده این قضیه بسیار مهم است. آن‌ها به دلیل همین محدودیت مراکز داده را در یخچال‌ها و سیستم‌های خنک کننده می‌سازند.

فنگ اضافه می‌کند: این کشف به دلیل وزن سبک سیم فیبر نوری و مقاومت در دماهای بالا می‌تواند به نفع سیستم‌های هوابرد و ارتباطات سبک در هواپیما باشد. استفاده از این سیستم در هواپیما می‌تواند به حفظ سوخت کمک نماید.
شرکت‌های بزرگ فناوری و مخابراتی با ایجاد زیرساخت‌های فیبر نوری مقدار عظیمی از اطلاعات را ارائه می‌دهند. سایت Engadget اشاره می‌کند که این تکنولوژی برای مسافت‌های کوتاه مانند مراکز داده و هواپیماها اثبات شده است. چالش اساسی در سرعت فیبر نوری مربوط به انتقال حجم بزرگی از اطلاعات در مسافت‌های طولانی است.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر