جدال PES 2017 و FIFA 17 به روزهای پایانی خود نزدیک می شود

سرانجام پس از سکوتی طولانی PES 2017 در ۱۷ شهریور امسال عرضه می‌شود. داستان رقابت دیرینه ی  PES  و بازی  FIFA از کسی پوشیده نیست ولی این بار PES دست پر و مسلح پا به این میدان می‌گذارد.

جدال PES 2017 و FIFA 17 به روزهای پایانی خود نزدیک می شود

به گزارش کلیک، بار دیگر الکترونیک آرتز (Electronic Arts) و ای اِی اسپورتس (EA Sports) رودروی هم قرار می گیرند برای اینکه هر کدامشان ثابت کنند که بهترین گیم فوتبالی را به دنیا عرضه می‌ کنند. PES با کار مجدد و تلاش بی شائبه‌ای که در ورژن ۲۰۱۷ این بازی کرده‌است شاید بتواند امسال گوی سبقت را برباید و دل گیمرهای این بازی سخت را به‌دست آورد.

FIFA 17 با کمپین تبلیغاتی و سروصدای زیادی که به راه انداخته است توانسته است کمی از PES 2017 جلو بزند. ولی PES 2017 با تغییرات زیادی که در بازی انجام داده‌است باعث شده است که شور و شوق مخاطبین برای دیدن آن بیشتر باشد این درحالی است که کونامی یک قرارداد ۳ ساله را با باشگاه بارسلونا بسته است که بتواند ورزشگاه نیوکمپ را به صورت انحصاری در اختیار داشته باشد.ولی چه تغییراتی در PES 2017 رخ داده است و چرا به گفته‌ی منتقدین این سری شاید سرگل تمام بازی‌های قبلی باشد؟ بیایید با هم نگاهی به این تغییرات و ویژگی‌های جالب بیندازیم.

حذف The Journey

PES 2017 در عملی جالب بخش The Journey یا همان داستانی را حذف کرده‌ است، علت این عمل آنها بخاطر دورماندن از ریسک پرمخاطره‌ای است که با این کار مانع شود تا با ورود این قسمت به بازی کل بازی خراب شود و تمام زحمتی هم که برایش کشیده‌اند از بین برود هرچند ایده ی خط داستانی در بازی بسیار جذاب است و باعث جذب مخاطبین می‌شود ولی کمپانی کونامی برخلاف ای‌ای‌اسپورتس تن به این خطر نداد و ریسک آن را به جان نخرید. ولی زیاد ناامید نباشید چنان ویژگی‌های جالب دیگری در PES 2017 منتظر شماست که مطمئنا شما را راضی خواهد کرد.

journey pes

لمس حقیقی (Real Touch)

لمس حقیقی یا واقعی ویژگی است که در همان کنترل و استپ توپ خلاصه می‌شود. در نسخه‌های قبلی این ویژگی غیرواقعی به نظر می‌آمد، شیوه‌ی کنترل توپ در این بازی‌ها همگی شبیه هم و کسل کننده بود. اگر این بازی را انجام داده باشید حتما دیده‌اید که توپ از هرکجای زمین با هر سرعتی از هرجناحی که به دستتان برسد به همان شکل کنترل می‌شد ولی در ورژن جدید ما با نوع دیگری از کنترل و استپ روبه رو می‌شویم. در این بازی کنترل توپ تغییر بسیار زیادی کرده است و بسیار شبیه واقعیت است و با توجه به محل، سرعت توپ و کسی که به شما پاس می‌دهد کنترل و چرخش توپ هم عوض می‌شود. شما در این بازی میتوانید حقیقی بودن را لمس کنید.

passkari

پاس دقیق (Precise Pass)

وقتی لمس حقیقی در بازی اعمال می‌شود پس پاس‌کاری دقیق هم که در نسخه‌های قبل کمبود آن به خوبی حس می‌شد در این سری تغییر می کند. شما حتما متوجه هستید که به وجودآوردن لمس حقیقی بدون بازبینی مجدد در سیستم پاس دادن امری غیرممکن است. پس خود به خود با به وجود آمدن "لمس حقیقی" پاس‌کاری هم درست شد. کونامی توانسته است تعادل و توازن را در PES 2017 بسازد و عملکرد بازی سازانی چون اینیستا (Iniesta) و ژابی آلونسو (Xabi Alonso) خیلی بهتر از امثال تیاگو سیلوا (Thiago Sliva) شده است و آنها بهتر می‌توانند به هم‌تیمی‌های خود کمک کنند.

pes 2017

  • دروازه‌بانی

در سری‌های قبل بازی‌های PES عملکرد دروازه‌بانی بشدت یکنواخت، کسل کننده و غیرطبیعی بود دست آخر سازندگان بازی PES به اعتراضات واکنش نشان دادند و از انیمیشن بگیر تا طراحی را درست کردند. اکنون در PES 2017 شاهد یک سیستم دروازه‌بانی پیشرفته و باکیفیتی دوچندان خواهیم بود.دروازه‌بان واکنش سریعی نسبت به شوت‌ها از خود نشان می‌دهد. و جریان بازی سریعتر است.

pes 2017

دستور‌العمل‌های پیشرفته

هربازی براساس برنامه ریزی مربی‌اش دارای استراتژی خاصی در هر بازی ست. چیزی که قبلا گفته می‌شد در مورد PES اصلا وجود ندارد و جریان بازی در این گیم فقط حمله به دروازه بدون بهره بردن از استراتژی خاصی است. خب سازندگان PES به خود آمده و درصدد هستند برای همیشه این ذهنیت را نسبت به بازی‌های PES تغییر بدهند. این بار خودتان می‌توانید به هرصورت که دلتان خواست استراتژی بچینید و از بازیکنانی مانند نیمار، لیونل مسی و دیگران برای اتخاذ استراتژی و یک تاکتیک موفق استفاده کنید.

کنترل کامل تیم (Total Team Control)

چندین سال است که سری PES این ویژگی را دارد ولی گیمرها از آن استفاده نمی‌کنند.چرا؟ چون ساختار کلی آن نامناسب بود. اما اکنون در ورژن ۲۰۱۷ این بازی‌ها رویای دیرینه‌‌ی تحقق این ویژگی به سرانجام رسیده است و شما می‌توانید ببینید که این سری چقدر در این ویژگی با سری‌های دیگر متفاوت است، شما می‌توانید تمامی بازیکنان را به نحو احسن هدایت کنید

ضربات کرنر

می‌توان گفت که ضربات کرنر تنها موردی است که سری PES در آن عملکرد خوبی از خود نشان داده است ولی باید این را اضافه کرد که آنها با وجود برتری به رقیبشان FIFA به این موضوع چندان بی‌توجه نبوده اند و عملکرد و بهره‌وری ضربات کرنر را بالاتر برده‌اند. شما می‌توانید با فشردن دی‌پد (D-Pad) کنترلر خود، شاهد ظاهر شدن چندین گزینه باشید. این گزینه‌ها هم برای تیم مدافع و هم برای تیم مهاجم در دسترس هستند. اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بزنیم باید بگوییم که تیم مدافع می‌تواند از تاکتیک‌هایی چون یارگیری نفر به نفر (Man To Man) بهره ببرد یا تیم مهاجم می‌تواند بازیکنان را به صورت "قطاری" در محوطه جریمه جای دهد، یعنی در یک خط راست. این ویژگی‌ها با این که خیلی بزرگ و بنیادین به نظر نمی‌رسند، اما به نوبه خود می‌توانند به عمق ضربات کرنر بیفزایند و باعث شوند تا بهره بردن از آن‌ها برای کسب پیروزی راحت‌تر از همیشه صورت بگیرد.

corner in pes 2017

هوش مصنوعی تطبیق پذیر یا منعطف

هوش مصنوعی در بازی‌های ورزشی یکی از عناصر مهم است که هم سری PES و FIFA بر روی آن بسیار مانور داده‌اند.امسال کونامی با هوش مصنوعی تطبیق پذیر (Adaptive AI) عرض اندام می‌کند. اگر در مورد نحوه‌ ی عملکردش می‌خواهید بدانید باید بگوییم بسیار شبیه درایواتار در سری Forza است. هوش مصنوعی این بازی نحوه‌ی عملکرد شما را تحت نظر می گیرد تا در بازی‌های بعدی بتواند دست شما را بخواند و شما را شکست دهد. تمام استراتژی‌ها و عملکردهای شما سنجیده‌ می‌شود تا پاشنه‌ی آشیل شما کشف شود اگر روی یک بازیکن خاص مثلا مسی حساس باشید و دایما بخواهید به او پاس بدهید.سیستم آن را کشف می کند و مانع از رسیدن توپ به زیرپاهای او می‌شود.

جا به جایی طبیعی بازیکنان (Natural Player Movement)

این ویژگی تابعی از "لمس حقیقی" است چون شما می‌خواهید این ویژگی را بهتر حس کنید پس بخاطر همین PES 2017 بر روی ویژگی بدنی و طبیعی تک تک بازیکنان کار کرده است تا هر بازیکن با توجه به ویژگی طبیعی خودش جابه‌جا شود و یا حرکت کند. پس نحوه‌ ی حرکت مسعود اوزیل با مسی زمین تا آسمان فرق می کند.

Master League

Master League که در تمام سری بازی‌های PES وجود دارد با بهبودهایی نسبت به قبل مواجه است. سیستم مذاکراتی برای تغییر روند بازی در نظر گرفته شده است که برای نقل و انتقال بازیکنان و قرض گرفتن آنها مورد استفاده قرار می گیرد. با این روند سطح ارتقای بازیکنان بشدت افزایش می‌یابد.

لایسنس

لایسنس لیگ‌ها همواره یکی از نقاط ضعف این سری به شمار می‌رود و همیشه هم کونامی باید به خاطر این مسئله از سوی گیمرها سرزنش می‌شد. این بار لیگ‌های دسته اول و دوم کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا به طور کامل در بازی لایسنس شده است. این به آن معناست که خیال شما از بابت بازی کردن با تیم‌هایی چون رئال مادرید، بارسلونا، پاریس سن ژرمن و یوونتوس می‌تواند راحت باشد. البته در این میان به موجب قرارداد سه ساله‌ای که باشگاه بارسلونا با کونامی به انعقاد رسانده، ورزشگاه نیو کمپ در انحصار PES خواهد ماند. طراحی چهره بازیکنان بارسلونا نیز به بهترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت ولی امیدوار هستیم که کونامی میان بازیکنان تبعیض قائل نشود و چهره همه بازیکنان این تیم را به شکلی طبیعی و باورپذیر طراحی کند و در زمینه طراحی چهره صرفاً به نمونه‌های معروف چون مسی و نیمار بسنده نکند. در این بین برخی محتویات دیجیتالی مربوط به باشگاه بارسلونا نیز به مرور در اختیار بازی‌بازان قرار خواهد گرفت و آنان می‌توانند در بخش‌هایی چون MyClub از آن‌ها استفاده کنند.

pes 2017

قابلیت انتقال فایل‌های ذخیره‌سازی

در نسخه پلی استیشن ۴ بازی از یک قابلیت ویژه بهره می‌برد که به کمک آن می‌توانید فایل‌های ذخیره سازی را بین کنسول‌ها به کمک فلش مموری جا به جا کنید. به طور مثال، اگر دوست شما نقل و انتقالات همیشه نیمه تمام سری PES 2017 را به اتمام برساند و هر بازیکن را به تیم درست خود منتقل کند، به راحتی می‌تواند فایل ذخیره سازی آن را با شما به اشتراک بگذارد. البته این ویژگی در انحصار کنسول پلی استیشن ۴ باقی خواهد ماند و حتی نسخه پلی استیشن ۳ بازی نیز چنین قابلیتی ندارد.

آنالیز (Analysis)

این ویژگی مربوط به بررسی وضعیت تیم مقابل می‌شود و بین دو نیمه شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، به اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه بازی تیم حریف، تاکتیک‌های به کار گرفته شده توسط آن‌ها و موارد دیگری چون شوت‌های زده شده، درصد مالکیت توپ و … دست یابید.برعکس نسخه‌های سابق هوش مصنوعی داوران نیز در این نسخه بهبود خواهد یافت و اکنون آن‌ها بهتر می‌توانند متوجه خطاها شوند.

ویژگی‌های سیستمی

کونامی تمام جنبه‌ های بازی را در نظر گرفته است و حتی سیستم مربوط به پخش دوباره صحنه‌های حساس نیز دوباره طراحی شده‌ است. سیستم لرزش کنترلر (Vibration) نیز تغییراتی را نسبت به گذشته به خود دیده است و اکنون با لرزش کنترلر، هیجان بیشتری به شما القا خواهد شد. بخش ویرایش (Edit) نیز با تغییرات گسترده‌ای همراه شده که البته اکثر آن‌ها مربوط به طراحی دوباره لباس‌ها می‌شود. چون خود سازندگان هم خبردارند که طرفداران تیم‌هایی چون چلسی و منچستر سیتی که تیم‌هایشان در بازی لایسنس نمی‌شودحوصله و تحمل دیدن بازیکنان محبوب خود در لباسی غیر واقعی را ندارند.

pes 2017

گرافیک بسیاربالا

بازی‌سازان PESبرای بهبود گرافیک بازی به سراغ موتور گرافیکی فاکس انجین (Fox Engine)رفت تا همه چیز را به صورت واقعی نشان دهد.از دم و بازدم بازیکنان در هوای سرد گرفته تا چمنی با کیفیت بالا، نورپردازی خوب، طراحی چهره و بدن عالی را دوباره از نظر گذرانده تا بتواند با سربلندی خود را به حضور گیمرها معرفی کند. مطمئنا دیدن گرافیک بالای این بازی طرفداران را راضی خواهد کرد.

graphic in pes 2017

بهبود عملکرد گزارشگران

قراراست جیم بگلین (Jim Beglin) گزارشگر انگلیسی به همراه پیتر دراری (Peter Drury) که وظیفه گزارش مسابقات این نسخه را بر عهده دارند عملکرد خود را بهبود دهند. همانطور که می دانید در نسخه های قبلی PES گزارش این دو واقعا نامطلوب بود و گیمرها ترجیح می‌دادند صدای گزارشگران را ببندند.

به نظر شما همه‌ی این ویژگی‌ها با هم کافی نیست تا ما بشدت انتظار آمدن PES 2017 را داشته باشیم؟! PES 2017 از هرلحاظ مسلح است تا با FIFA به نبرد بپردازد.کونامی این بازی را در ۱۳ شهریور برای پلتفرم‌های اکس باکس وان، اکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۳ و رایانه‌های شخصی وارد گود می‌کند و ما باید انتظار هیجان و سوپرایزهای غیرمنتظره‌‌ی فراوانی از طرف منتقدین و گیمرها داشته باشیم.

ارسال نظر