کرم رباتیکی که با نور شارژ می شود

در آخرین تحقیقات مهندسان علم رباتیک در دانشگاه ورشو در لهستان موفق به ساخت یک کرم رباتیک چند میلیمتری شده اند که انرژی مورد نیاز خود را از نور دریافت می کند؛ همچنین می تواند اشیایی با وزن ۱۰ برابر وزن خود را حمل کند.

کرم رباتیکی که با نور شارژ می شود

به گزارش کلیک، محققان این ریز ربات را با استفاده از از الاستومرهای کریستال مایع درست کرده اند که نوعی پلیمر که نسبت به نور واکنش نشان می دهد و به راحتی توسط نور کنترل می شوند به علت استفاده از همین پلیمر هم این ریز ربات انعطاف پذیر است.با به کارگیری این خاصیت، کرم روباتیک مورد نظرسه بعدی ساخته شده است که توسط نور تحریک می شود و حرکات کرم های طبیعی را شبیه سازی می کند.
طول این کرم روباتیک ۱۵ میلی متر است و توسط اشعه سبز رنگ لیزر کنترل می شود. با تغییر شدت و الگوی باریکه لیزر می توان در کرم روباتیک حرکات موج مانندی ایجاد کرد، همچنین این کرم می تواند اشیایی با وزن ۱۰ برابر وزن خود را حمل کند.
ساخت این کرم روباتیک اطلاعات ارزشمندی را در زمینه تولید تجهیزات مختلف با استفاده از پلیمرهای حساس به نور در ابعاد کوچک در اختیار محققان قرار می دهد. انعطاف پذیری یکی از مهمترین ویژگی های الاستومرهای کریستال مایع است که آنان را به بهترین گزینه در صنعت روباتیک تبدیل می کند. و باید منتظر اختراعات جدید در این زمینه در علم رباتیک باشیم.
نتایج این تحقیقات در نشریه Advanced Optical Materials منتشر شده است و در اختیار علاقمندانی است که میل دارند به تفصیل در مورد این تحقیق بدانند.

ارسال نظر