روسیه و اروپا در جستجوی متان در مریخ

اروپا و روسیه ماموریت مشترکی را به سیاره سرخ آغاز کردند.

روسیه و اروپا در جستجوی متان در مریخ

به گزارش کلیک، ماهواره ExoMars مدارگرد ردیابی گاز (TGO)، از بایکونور قزاقستان امروز در ساعت ۰۹:۳۱ به وقت گرینویچ از زمین بلند شد. این کاوشگر بررسی خواهد کرد که آیا متان موجود در جو جهان منبع زمین شناسی دارد و یا توسط میکروب ها تولید شده است.

اگر همه چیز بی خوبی پیش رود مرحله دو م این ماموریت در سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد و تا ۲۰۲۰ به طول می انجامد.
بیش از ۱۰ ساعت طول می کشد تا موشک حامل ماهواره را در مسیر درست قرار دهد که به مریخ برسد. این موشک ماهواره TGO را با سرعت نسبی ۳۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت از زمین دور می کند.

عواقب این پرواز مطمئنا برای مقامات آژانس فضایی پر استرس خواهد بود. به ویژه برای روسیه که قبلا ۱۹ ماموریت به چهارمین سیاره از خورشید داشته است و بسیاری از آنها با شکست مواجه شده اند.

با فرض اینکه این بار همه چیز خوب کار کند، کنترل کنندگان در مرکز عملیات آژانس فضایی اروپا در دارمشتات آلمان منتظر سیگنالی از TGO هستند.
این سیگنال باید در ۲۱:۲۸ به وقت گرینویچ دریافت شود. پس از آن گشت هفت ماهه در مریخ آغاز می شود.سه روز پس از ورود در ۱۶ اکتبر، ماهواره ماژول فرود کوچکی را به نام اسکیاپارلی خارج می کند.

ماهواره در سطح مریخ

هنگامی که در ۱۹ اکتبر بر روی سطح قرار گرفت هدف آن اجرا چند ابزار علمی است، اما مهندسان درجه اول علاقه مند به دیدن چگونگی ورود، فرود و به زمین نشستن کامل ماژول هستند. اسکیاپارلی مجموعه ای از فناوری ها را مانند رادار، کامپیوتر و الگوریتم های خود که بعدا برای ارسال کاوشگر ساخت انگلیس بر روی مریخ مورد نیاز خواهد بود را به نمایش می گذارد.

این مرحله دوم پروژه مشترک اروپا-روسیه برای سال ۲۰۱۸ طراحی شده است البته ممکن است به علت کمبود بودجه و یا برنامه ریزی به تاخیر بیافتد. بسیاری از افراد مرتبط با ExoMars سال ۲۰۲۰ را به عنوان تاریخ واقعی پرتاب اعلام کرده اند.
پس از آن که اسکیاپارلی فرود آمد، ماهواره مانور خود را در مدار دایره ای ۴۰۰ کیلومتر بالا از مریخ به مدت یک سال شروع می کند.

سپس به بررسی دقیق گازهای اتمسفری مریخ خواهد پرداخت. گاز متان مهم ترین مورد است. مشاهدات قبلی از طریق ماهواره، تلسکوپ های مستقر در زمین و مریخ نوردان امریکایی بر روی سطح این سیاره غلظت بسیار کم هیدروکربن را بر روی آن یافته بودند. متان معمولا طی چند صد سال بر اثر تابش فرابنفش از بین می‌رود که نشان می‌دهد این گاز در مریخ احتمالا به تازگی شکل گرفته است.

متان یا می تواند با فعالیت های زمین شناسی درعمق به طور مثال واکنش آب با مواد معدنی سنگ ها تولید هیدروژن کند که بعد با واکنش های دیگر تبدیل به متان شود و یا در جو زمین از طریق میکروب ها به وجود می آید، مانند آنچه در معده نوشخواران تولید می شود.
در مریخ هیچ گاوی وجود ندارد، اما ممکن است موجودات ساده در زیر سطح این سیاره مشغول فعالیت باشند. TGO به بررسی دقیق‌تر گاز متان در مریخ خواهد پرداخت تا منشا احتمالی آن را شناسایی کند.

منبع: phys

ارسال نظر