نخستین لباس ها چگونه توسط انسان هوشمند تولید شد؟

بر اساس شواهد باستان شناسی، انسان از هزاران سال پیش از انواع پوشاک برای محافظت از خود استفاده کرده است اما شواهد مرتبط با نحوه تولید نخستین پوشاک مورد استفاده انسان بسیار اندک بوده و اطلاعات کمی در این رابطه وجود دارد.

نخستین لباس ها چگونه توسط انسان هوشمند تولید شد؟

یافته های جدید باستان شناسی نشان می دهد: انسان های خردمند یا هوموساپینس ها برای نخستین بار چگونه پوست و چرم حیوانات را پرداخت کرده و از ان برای خود لباس تهیه می کردند. بر این اساس اعلام شد انسان‌ های خردمند احتمالاً از یک استخوان حیوانی با قدمت ۳۹ هزار و ۶۰۰ سال که در محوطه‌ ای از دوران پارینه سنگی در کاتالونیا، اسپانیا یافت شده است، به‌ عنوان تخته پانچ برای سوراخ کردن پوست‌ های چرمی استفاده کرده ‌اند. این استخوان که احتمالاً از لگن یک پستاندار بزرگ مانند اسب یا سایر علفخواران مشابه به وجود آمده است، دارای بیست و هشت علامت سوراخ شده است که برخی از آن ها از یکدیگر فاصله دارند.
یک تیم بین المللی از محققان این علائم را مورد مطالعه قرار دادند و برای کمک به تعیین این که آیا آن ها توسط انسان ساخته شده اند یا خیر، نحوه سوراخ کردن چرم را با ابزار های سنگی و استخوانی آزمایش کردند.
نتایج بررسی های انجام شده حاکی از این واقعیت است که حتی قبل از ظهور سوزن، هومو ساپینس ‌های اولیه تکه‌ های چرمی را روی استخوان صاف می ‌گذاشتند تا با استفاده از یک بال استخوانی یا وسایل نوک‌ دار مشابه، پوست ‌ها را سوراخ کنند. به این ترتیب پوست های سوراخ شده را می توان با طناب یا نخ ساخته شده از الیاف طبیعی گیاهی یا روده و حتی نوارهای بریده شده پوست حیوانات به یکدیگر متصل کرده و از آن لباس دوخت.
لوک دویون باستان شناس و پژوهشگر دانشگاه بوردو که در این مطالعات حاضر بود در رابطه با موضوع فوق گفت: ما چند بال یا ابزار سنگی نوک تیز اینجا و آن جا داریم، اما اساساً هنوز در مورد تکنیک های ساخت لباس های دوخته شده هنوز اطلاعات چندانی وجود ندارد.
در حال حاضر برای اولین بار در حال مستند سازی تکنیکی هستیم که توسط جوامع سنتی و قبایل بدوی تا به امروز مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

در سال ۲۰۲۱ نیز باستان شناسان در پی حفاری های انجام شده در مراکش موفق به شناسایی یکی دیگر از ابزار های اولیه چرم ‌کاری در دوران باستان شدند که به عنوان یکی از ۱۰ اکتشاف برتر سال معرفی شد.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر