گزارش اختصاصی کلیک از مسابقه حل مسایل شیمی به کمک کامپیوتر

از آن‌جا که در دست داشتن ابزارهای قدرتمند برای تحلیل مسائل مهندسی،‌ ضروری است، دانشگاه شریف بر آن شده تا بیست و سوم اردیبهشت ماه مسابقه حل مسایل شیمی را برای جلب توجه دانشجویان به این ابزارها و کاربردهای درست آن‌ها، ترتیب دهد.    به گزارش کلیک، مسابقه‌ی "حل مسائل مهندسی شیمی به کمک کامپیوتر" یا همان Sharif Computer Aided Chemical Engineering Contest که به اختصار SC3 نامیده می‌شود، یک مسابقه‌ی علمی مخصوص دانشجویان رشته‌ی مهندسی شیمی و رشته‌های مرتبط می‌باشد. هدف اصلی این مسابقه استفاده از کامپیوتر و به کارگیری خلاقیت برای حل مسائل متداول در مهندسی شیمی است. این مسابقه بیست و سوم اردیبهشت ماه در دانشگاه شریف برگزار شد. در همین راستا گفت و گویی داشتیم با حدیثه شریفی، دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی و دبیر اجرایی مسابقه حل مسایل شیمی به کمک رایانه.

گزارش اختصاصی کلیک از مسابقه حل مسایل شیمی به کمک کامپیوتر

به گزارش کلیک، مسابقه‌ی "حل مسائل مهندسی شیمی به کمک کامپیوتر" یا همان Sharif Computer Aided Chemical Engineering Contest که به اختصار SC3 نامیده می‌شود، یک مسابقه‌ی علمی مخصوص دانشجویان رشته‌ی مهندسی شیمی و رشته‌های مرتبط می‌باشد. هدف اصلی این مسابقه استفاده از کامپیوتر و به کارگیری خلاقیت برای حل مسائل متداول در مهندسی شیمی است. این مسابقه بیست و سوم اردیبهشت ماه در دانشگاه شریف برگزار شد. در همین راستا گفت و گویی داشتیم با حدیثه شریفی، دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی و دبیر اجرایی مسابقه حل مسایل شیمی به کمک رایانه.

IMG_8949

شریفی گفت:«این مسابقه فقط مختص مسابقه شیمی نیست و شامل رشته هی مهندسی نفت و مهندسی پلیمر نیز می‌شود. این چهارمین دوره مسابقه است که برگزار می‌شود. دوره اول در سطح دانشکده مهندسی شیمی نفت دانشگاه شریف برگزار شد، دوره دوم در دانشگاه‌های تهران شامل دانشگاه تهران، امیرکبیر و شریف، دوره سوم که سال گذشته بود در سطح کشوری برگزار شد و حدود چهل و شش تیم از سراسر کشور در مسابقه شرکت کردند. امسال نیز مسابقه کشوری است و شکر خدا پنجاه و هفت تیم از سراسر کشور ثبت نام کردند که بیشتر تیم‌ها از دانشگاه‌های شریف، تهران و امیرکبیر بودند ولی از دانشگاه‌های شیراز، زنجان، صنعت نفت، همدان، صنعتی ارومیه، فردوسی، مشهد، اصفهان، صنعتی اصفهان نیز شرکت کنندگانی داشتیم. به طور کلی مسابقه برای دانشگاه‌های دولتی است، که از رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی نفت و مهندسی پلیمر در آن شرکت کرده‌اند.»

IMG_8910

دبیر اجرایی مسابقه در مورد شکل گیری ایده اصلی آن توضیح داد:«این مسابقه زیر نظر یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده شیمی شریف ، به نام دکتر بزرگمهری برگزار می‌شود. هیئت موسسان آن نیز دکتر رامین بزرگمهری و سه تن از دانشجویان هستند، که یکی از آن‌ها در حال حاضر دانشجوی دکترای دانشگاه مریلند آمریکا، دیگری دانشجوی دکتری دانشگاه مک‌گیل کانادا و سومین عضو، دانشجوی ارشد دانشگاه تهران است. در واقع ایده اصلی این مسابقات توسط دکتر بزرگمهری و این دانشجویان شکل گرفت.»

شریفی ادامه داد:«مسابقه یک دبیر علمی و یک دبیر اجرایی دارد. دبیر علمی از دانشجویان ارشد است، ما ترجیح دادیم شخصی باشد که سال گذشته عضو تیم عملی بوده است. تیم علمی از دانشجویان ارشد و دکترای دانشگاه خودمان هستند که از نظر علمی قوی هستند.

مسابقه تعدادی سوال دارد که از ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه شروع شده است و تا ساعت چهار بعد از ظهر شرکت کنندگان باید به سوالات پاسخ بدهند و کد MATLAB آن را آپلود کنند. مسابقه با زبان برنامه نویسی MATLAB است.»

وی توضیح داد:«یکی از جذابیت‌های مسابقه بادکنک است. ما به ازای هر سوالی که شرکت کنندگان پاسخ می دهند، بادکنکی با رنگ مشخصی برایشان قرار می‌دهیم و این به این معناست که به این سوال جواب داده‌اند. البته آن‌ها به شکل آنلاین می‌توانند نتایج را در پرتال مسابقه یا نمایشگرهایی که در سالن وجود دارد ببینند. اما با نگاه کردن به بادکنک‌ها هم می‌توانند متوجه شوند هر تیم به کدام سوال پاسخ داده است.»

IMG_8878

شریفی در مورد هدف مسابقه حل مسایل شیمی به کمک کامپیوتر گفت:«از اهداف مسابقه این است که فضای دانشگاه را از حالت خشک و جدی دربیاوریم و به سمت فضایی گرم‌تر و صمیمی‌تر پیش ببریم، جو رقابتی را بین دانشجویان ایجاد کنیم و کاری کنیم که دانشجویان این رشته‌ها از سراسر کشور با هم آشنا شوند و دغدغه‌هایشان را با هم درمیان بگذارند. از طرف دیگر، می‌خواهیم جایگاه مهم نرم‌افزار در مهندسی شیمی را به آن‌ها نشان دهیم. در بعضی موارد، دانشجویان تا زمانی که دانشجوی ارشد نشده‌اند، خیلی مشتاق یادگیری نرم‌افزارها نیستند. ما در نظر داریم توجه آن‌ها را به این موضوع جلب کنیم.

IMG_8877

طراحی سوالات مسابقه زیر نظر دکتر بزرگمهری صورت گرفته است و به گونه‌ای است که بتواند دانشجویان را دغدغه‌مند کند. ما نمی‌خواهیم که دانشجویان صرفا درس را حفظ کنند و نمره بیاورند، بلکه باید آن را مفهومی‌تر یاد بگیرند.»

ارسال نظر