پیامک بازنده رقابت با اپلیکیشن ها

سال ۹۴ بی تردید سال قدرت شبکه‌ های اجتماعی در کشور بود و کاربران ایرانی اپلیکیشن‌ های موبایلی را برای تبادل اطلاعات، به پیامک و مکالمه ترجیح دادند.

پیامک بازنده رقابت با اپلیکیشن ها

به گزارش کلیک، استقبال کاربران ایرانی از خدمات اپلیکیشن شبکه های اجتماعی در سالی که گذشت با افزایش چشمگیری روبه رو شد، به نحوی که براساس تحلیل محتوای صورت گرفته از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران، پیام رسان های موبایلی توانستند سومین دسته از سایت های پربازدید در ایران را به خود اختصاص دهند.

جالب است بدانید تا سال ۲۰۰۷ عملا هیچ اپلیکیشنی در دنیا وجود نداشت اما به یکباره تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۵ میلیارد اپلیکیشن در دنیا دانلود شده‌اند. درهمین حال در سال ۲۰۱۴ در اروپا چیزی حدود ۱۹ درصد رشد اقتصادی در حوزه اپلیکیشن‌ های موبایل نسبت به سال ۲۰۱۳ اعلام شده و نزدیک به یک میلیون شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم از بستر اپلیکیشن ‌ها شکل گرفته که در نهایت درآمد ۱۶.۵ میلیون دلاری را برای این حوزه رقم زده است.

آخرین آمارها نشان می دهد که کشور ما از نظر بهره‌ مندی اینترنت در بین ۱۸۷ کشور جهان، رتبه ۸۷ را دارد که براساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات، ایران در رده کشورهای متوسط به شمار می‌رود. برمبنای این رده بندی که تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی محاسبه شده ۳۵ درصد استفاده کنندگان اینترنت در ایران را قشر جوان تشکیل می دهند و میانگین صرف شده برای اینترنت نیز ۵۲ دقیقه در هفته است.

اما با افزایش ابزارهای ارتباطی در کشور و توسعه اینترنت بر بستر موبایل، استفاده جوانان از اینترنت با توجه به محبوبیت شبکه های اجتماعی، با سرعت بسیار چشمگیرتری نسبت به آمار اعلام شده در حال افزایش است و گفته می شود ایرانی ها رتبه سوم را در استفاده از این شبکه ها، در دنیا به خود اختصاص داده اند. براساس بررسی مرکز Innovation is everywhere بالغ بر ۸۳٫۲ میلیون مشترک موبایل در ایران و جود دارد و با احتساب اتصال کاربران از طریق موبایل به اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت ۵۵ درصد اعلام شده است.

در خصوص انواع فضاهای مجازی که در ایران مورد استفاده کاربران اینترنت به ویژه جوانان قرار می گیرد مرکز ارتباطات آننبرگ دانشگاه پنسیلوانیا نیز مطالعه ای را انجام داده که از پویایی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی حکایت دارد و این موضوع باعث شده تا در کنار مسائل سرگرمی، حجم عظیمی از موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نیز در فضای مجازی از سوی کاربران ایرانی مبادله شود.

طبق مطالعه انجام شده از سوی این مرکز تحقیقاتی، پیام رسان های تلگرام، وایبر، واتس اپ و شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و فیس بوک در میان کاربران ایرانی دارای محبوبیت هستند. البته در این میان برخی شبکه های اجتماعی داخلی نیز کاربران بیشتری را نسبت به شبکه هایی مانند یوتیوب و توییتر به خود اختصاص داده اند.

در این یافته ها، آنچه مورد توجه قرار گرفت افزایش حضور کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی در دوسال اخیر بود. محققان مرکز آننبرگ به این نتیجه رسیدند که حضور مشهود کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی سبب شده تا در برخی موارد مخاطبان اصلی این شبکه ها در جهان را کاربران ایرانی، تشکیل دهند. در این مطالعه که براساس نظرسنجی تعدادی کاربر ایرانی عضو شبکه های اجتماعی صورت گرفت مشخص شد ۶۳ درصد کاربران ایرانی با استفاده از خدمات اینترنتی پهن باند با سرعت بالاتر از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه وارد شبکه های اجتماعی می شوند. ۲۰ درصد از وایمکس استفاده می کنند و ۱۷ درصد با سرعت کمتر از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه، کاربر شبکه های اجتماعی هستند.

با توسعه زیرساخت های ارتباطی نسل سوم و چهارم موبایل در کشور، در سالی که گذشت، استفاده از شبکه های پیام رسان موبایلی در میان کاربران ایرانی بسیار جدی تر پیگیری شد. کاربران ایرانی که زمانی عنوان بزرگترین گروه مخاطبان وایبر در دنیا را به خود اختصاص داده بود، در کمتر از یک روز به اپلیکیشن تلگرام مهاجرت کردند. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اظهاراتی با اشاره به این موضوع گفت: بزرگترین مهاجرت تاریخ را ایرانیان رقم زدند که درعرض ۲۴ ساعت، چندین میلیون ایرانی از شبکه وایبر به شبکه تلگرام مهاجرت کردند.

طبق دسته بندی و تحلیل ۵۰۰ وب سایت پربازدید در ایران که چندی پیش از سوی معاونت توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات بر مبنای داده های سایت الکسا (وب سایت آنالایز کننده ترافیک وب) مورد ارزیابی قرار گرفته است مشخص شد که ۸۷ درصد سایت های پربازدید در ایران، دارای ماهیت ایرانی هستند و اقبال کاربران ایرانی به سایت های خبری بیش ازسایر سایت ها است.

در این ارزیابی که با استفاده از ارزیابی ماهیت آدرسIP های ایرانی استخراج شده، با مقایسه آماری از وضعیت ۵۰۰ وبسایت پربازدید در ایران از تیرماه سال ۹۳ تا آبان ماه ۹۴، مشخص شد خبرگزاری ها و وب سایت های خبری، بیشترین بازدید را نزد ایرانی ها دارند. به نحوی که در میان ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران، حدود ۱۲۳ سایت پربازدید، سایت خبری هستند و مردم خیلی به آنها مراجعه می کنند. بعد از سایت های خبری، وب سایت های سرگرمی و بازی در رده دوم قرار دارند. با وجود استقبال کاربران ایرانی از خدمات اپ (اپلیکیشن) طی یک سال اخیر، سومین دسته از سایت های پربازدید در ایران نیز به این موضوع اختصاص دارد.

در همین حال مشخص شد که بازدید از فروشگاه های اینترنتی و خدمات اپلیکیشن افزایش خوبی نسبت به سال گذشته داشته اند و تعداد وب سایت های فروشگاه های اینترنتی در میان وب سایت های پربازدید، از ۳۰ سایت در سال گذشته به ۵۰ سایت افزایش یافته است. از سوی دیگر وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو و نیز خدمات دانلود در رده های بعدی محتوای سایت های پربازدید در ایران قرار دارند. براساس این بررسی، وب سایت های ارائه دهنده خدمات اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی با دامین رسمی، موتور جستجو و وبلاگ که تقریبا با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده اند به یک نسبت در میان سایت های پربازدید در ایران قرار دارند.

صادق عباسی شاهکوه معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیامک‌ ها را اولین قربانیان شبکه‌ های پیام‌ رسان موبایلی می داند و می گوید: با روند رو به رشد خدمات OTT در دنیا شامل شبکه‌ های پیام‌ رسان، تلویزیون اینترنتی و رسانه، شبکه‌ های اجتماعی مجازی، رایانش ابری و شبکه‌ های محتوای وب، تا سال ۲۰۲۱ بازار اپراتورهای مخابراتی، تسخیر می شود.

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: پیش ‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ بازار خدمات OTTها با بازار خدمات اپراتورهای مخابراتی یکسان شود و حتی پیش ‌بینی شده درآمد این شبکه‌ های ارتباطی از اپراتورهای موبایل پیشی بگیرد. بر این اساس اگر اپراتورها، طرح تجاری خود را اصلاح نکنند و به سمت ارائه خدمات جدید حرکت نکنند، در سال ۲۰۲۱ شاهد خواهیم بود که درآمد اپراتورهای موبایل حتی کفاف هزینه نگهداری شبکه‌ هایشان را هم ندهد. اپراتورها باید درآمد خود را از مکالمه و پیامک به سمت ترافیک دیتا هدایت کنند.

اما نگرانی ها از گسترش شبکه های اجتماعی و اینترنتی نیز همزمان افزایش پیدا کرده است. البته نگرانی ها تنها مختص به ایران نیست و اتحادیه اروپا نیز قوانین جدیدی برای حضور کاربران در شبکه های اجتماعی تصویب کرده است. برای مثال افزایش حداقل سن مجاز کودکان برای حضور در شبکه ‌های اجتماعی از ۱۳ سال به ۱۶ سال در اواخر سال ۲۰۱۵ تصویب شد که این امر، نشان ‌دهنده وجود نگرانی‌ هایی در سایر کشور‌ها در مورد استفاده کودکان از شبکه‌ های اجتماعی است.

مهدی امیری نماینده کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ نیز چندی پیش با انتقاد از نابسامانی موجود و لزوم شکل گیری شبکه های اجتماعی در داخل کشور تاکید کرد: صیانت از حریم خصوصی افراد و محتوای ناسالمی که مردم در معرض آن قرار دارند از جمله دغدغه هایی است که باید در استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی به آن پرداخته شود. متاسفانه هم اکنون به دلیل فعالیت بی ضابطه شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها حق مردم نادیده گرفته شده است که حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی می تواند بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه را کاهش دهد.

طبق آماری که از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح شده ۵۳ درصد تهرانی ها بیش از نیم ساعت در طول روز، درگیر شبکه های اجتماعی هستند؛ این امر سبب شده که برای استفاده صحیح و ساماندهی این فضا، برنامه ریزی های مدون و قانونی صورت گیرد. به همین دلیل دی ماه ۹۴ سیاست ها و ضوابط حاکم بر شبکه های اجتماعی آنلاین در مرکز ملی فضای مجازی تصویب و آماده ارائه به شورای عالی فضای مجازی کشور شد.

این مقررات با هدف تامین نیاز کاربران ایرانی، فراگیر شدن استفاده از سامانه های بومی و گذار از وضعیت جاری فعالیت شبکه های اجتماعی به وضع مطلوب و همچنین اشراف حاکمیتی و مقابله با نفوذ و دست اندازی بیگانگان در عرصه فضای مجازی در دستور کار قرار داده شد.

در همین حال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از تدوین آیین نامه مقررات‌ گذاری و ساماندهی خدمات شبکه ‌های مجازی ارتباطی (OTT ) با هدف ساماندهی بازار سرویس ‌های مبنتی بر این شبکه ها خبر داد. از سوی دیگر آئین نامه حمایتی در حوزه شکل گیری شبکه های اجتماعی داخلی با همکاری وزارت ارتباطات و مشورت مرکز ملی فضای مجازی در حال تدوین است.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به ناکارآمدی شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیام رسان بومی واقف است و گفته است: استفاده از سرمایه های داخلی در توسعه شبکه های اجتماعی الزامی است و آنچه که در شبکه های اجتماعی مربوط به اطلاعات مردم بوده و مبادله می شود، باید در داخل کشور محافظت و نگهداری شود. اما تا زمانی که نتوانیم شبکه پایداری داشته باشیم، نمی توانیم در مقابل شبکه ‌های خارجی بایستیم و با آنها رقابت کنیم.

وی افزود: تنها راهکار ممکن که بتوان شبکه های بومی اجتماعی در داخل کشور داشت، کاهش نگرانی مالی، ارائه پهنای باند رایگان و اعتماد حقوقی و قضایی در این بخش است و پس از آن باید به سمت اطمینان‌ سازی مردم پیش برویم. زمانی که شبکه های اجتماعی کارآمد و پایدار در داخل کشور داشتیم، می توانیم با هر شبکه اجتماعی خارجی هرطور که خواستیم برخورد کنیم.

منبع:isna

ارسال نظر