جواهرات درخشان آسمان

ستاره‌ های تنها معمولاً در سایه برادران بزرگ‌ تر کهکشانی‌ شان دیده می‌ شوند، اما وقتی نیرو های آن‌ها یکی می‌شود، صحنه‌ای بسیار پرهیجان و زیبا تولید می‌کنند که حتی می‌تواند درخشان‌ ترین سحابی یا چرخش کهکشان‌ ها باشد.

جواهرات درخشان آسمان

به گزارش کلیک، تصاویر جدید، خوشه ستاره‌های جدیدی به‌نام Trumpler 14 را نشان می‌دهد. این خوشه ستاره‌ ها، با داشتن یکی از عظیم‌ترین مجموعه ستاره‌های پرحرارت، عظیم و پرنور در کهکشان راه شیری، تعدادی از پرنورترین ستاره‌ های کل کهکشان ما را داراست.
تصویر این خوشه ستاره‌ ها توسط تلسکوپ فضایی هابل NASA/ESA تهیه شده است. این خوشه ستاره‌ ها، با داشتن یکی از عظیم‌ترین مجموعه ستاره‌ های داغ، عظیم و پرنور در کهکشان راه شیری، تعدادی از پرنورترین ستاره‌های کل کهکشان ما را داراست.
تاکنون حدود ۱۱۰۰ خوشه باز در کهکشان راه شیری کشف شده است و این‌ طور پیش‌ بینی می‌ شود که تعداد بسیار بیشتری نیز هنوز موجود باشد. خوشه Trumpler 14 یکی از این خوشه‌ هاست که ۸۰۰۰ سال نوری با مرکز این سحابی معروف (به‌نام سحابی شاه‌ تخته) فاصله دارد. خوشه Trumpler فقط با داشتن ۵۰۰ هزار سال عمر - یک شکاف کوچک از عمر ۱۱۵ میلیون ساله خوشه باز پروین - نه‌ تنها معروف‌ ترین خوشه در سحابی شاه‌ تخته است، بلکه جوان‌ ترین آن‌ ها نیز است. با این‌ حال، این خوشه به‌ سرعت در زمان نا معلومی ساخته شده، ستاره‌های آن با سرعت خیره‌کننده‌ ای تشکیل شده و یک جلوه دیداری خارق‌ العاده سرهم کرده است.
این قسمت از فضا، دارای بزرگ‌ ترین و درخشان‌ ترین ستاره‌ های کل کهکشان راه شیری است - دسته‌ ای فوق‌ العاده از ستاره‌های جوان، پرنور و آبی- سفید. این ستاره‌ها با منابع هیدروژن عظیمی که دارند، به‌سرعت مسیر خود را طی می‌کنند و پیش از آنکه به‌عنوان یک سوپرنوا با پایانی مهیج منفجر شوند، فقط چند میلیون سال از عمرشان باقی مانده است. در این خلال، علی‌رغم جوان بودن این ستاره‌ها، تأثیر عظیمی بر فضای اطراف خود می‌گذارند. آن‌ها به‌طور دقیق، امواجی ایجاد می‌کنند.
هم‌زمان با پرواز این ستاره‌ها و حرکت سریع ذرات ریز در مسیرشان، بادهای تندی در فضا شدت می‌گیرد. این بادها با مواد احاطه‌کننده برخورد می‌کنند و باعث ایجاد بادهای تکان‌دهنده‌ای می‌شوند که میلیون‌ها درجه، گازهای موجود را حرارت می‌دهند و باعث انتشار شدید اشعه‌های X می‌شوند. این بادهای شدید ستاره‌ای، همچنین در ابرهای گاز و غباری اطراف، حفره‌هایی ایجاد می‌کنند که باعث آغاز شکل‌گیری ستاره‌های جدید می‌شود.
احتمال می‌رود که این ابر قوس‌دار عجیب که دقیقاً در پایین این تصویر قابل‌رؤیت است، نتیجه چنین بادهایی باشد. این‌طور فرض می‌شود که این شکل، یک شوک تعظیم (bow shock) شکل گرفته از بادهای جریان گرفته از ستاره نزدیک آن‌که Trumpler 14 MJ 218 نام دارد، باشد. فضانوردان مشاهده کرده‌اند که این ستاره با سرعت ۳۵۰ هزار کیلومتر در ساعت در فضا حرکت می‌کند و بر روی توده‌های گاز و غبار اطرافش حکاکی می‌کند که از قرار معلوم این کار را می‌کند.
فضانوردان برآورد کرده‌اند که حدود ۲۰۰۰ ستاره در Trumpler 14 وجود دارد که اندازه آن‌ها از کمتر از یک‌دهم تا چند ده برابر اندازه خورشید است. برجسته‌ترین ستاره در Trumpler 14 و روشن‌ترین ستاره در این تصویر، ستاره بسیار غول‌پیکر HD 93129 Aa [1] است. این ستاره، یکی از تابناک‌ترین و پرحرارت‌ترین ستاره‌های کهکشان ماست.
[1] HD 93129 Aa بخشی از سیستم ستاره دوتایی HD 93129 AaAb است که شامل HD 93129 Aa و HD 93129 Ab است. HD 93129 Aa ستاره‌ای از نوع O شکل است که تقریباً دو و نیم میلیون برابر درخشان‌تر از خورشید است و حجم آن نیز ۸۰ برابر خورشید است. این ترکیب، با یک ستاره غول‌پیکر دیگر از داخل خوشه باز، تقریباً تشکیل یک حالت دوتایی می‌دهد و بدان معناست که این دو به‌دور یک توده مرکزی مشترک دور می‌زنند. HD 93129 Aa با دمای سطح بیش از ۵۰ هزار درجه‌ای، یکی از پرحرارت‌ترین ستاره‌های O شکل کهکشان راه شیری است.

ارسال نظر