در جاده‌های برفی و مه‌آلود چطور رانندگی کنیم؟

یکی از زمان‌های سختی که تقریبا هر راننده‌ای را به راندن خودروی خود به چالش می‌کشد، زمان برف و باران‌های سخت و یا رانندگی در شرایط کولاک و یخبندان است. سوال اینجاست که در جاده‌های برفی و مه‌آلود چطور رانندگی کنیم؟

در جاده‌های برفی و مه‌آلود چطور رانندگی کنیم؟

در جاده‌های برفی و مه‌آلود چطور رانندگی کنیم؟

پیشنهاد می‌شود چنانچه در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید و قصد رانندگی دارید، قبل از خروج از منزل و اقدام به رانندگی، وضعیت هوا و سلامت راه را چک کرده و اگر شرایط آب‌وهوایی سخت است، ترجیحا حرکت خود را تا بهتر شدن هوا به تعویق بیندازید.

با این حال اگر همچنان به هر دلیلی قصد رانندگی در هوای زمستانی و جاده‌های برفی و مه‌آلود را دارید، حتما این موارد را رعایت کنید تا خود و خودرویتان سفری ایمن داشته باشید.

شرایط خودرویتان را بررسی کنید

اولین گام پیش از شروع هر سفر جاده‌ای، اطمینان از سلامت خودروست تا بدانیم وسیله نقلیه‌مان در شرایط خوبی قرار دارد و ما را در جاده گرفتار نمی‌کند.

بهتر است چنانچه قصد سفید دارید، با مراجعه به یک تعمیرکار و انجام بررسی‌های لازم، از شرایط خودرویتان همچون وضعیت آب و روغن و سلامت چراغ‌ها مطمئن شوید. همچنین میزان بنزین مورد نیاز را هم چک کنید.

علاوه بر این، رانندگی در جاده‌های برفی و مه‌گرفته شرایط دیگری را هم، مثل نشستن برف روی خودرو یا یخ زدن و بخار گرفتن شیشه‌ها، به همراه دارد. بنابراین قبل از شروع هر حرکت، باید برف را کاملا از روی شیشه‌های جلو و عقب، آینه‌ها و چراغ‌ها و لامپ ترمز پاک کنید تا هم خودتان دید بهتری داشته باشید و هم با پاک کردن چراغ‌ها، باعث بشوید رانندگان دیگر بتوانند شما را بهتر ببینند و فاصله‌شان را تا خودرویتان رعایت کنند.

ضمن اینکه زدودن برف و یخ از روی پلاک خودرو هم الزامی است، چرا که در بیشتر کشورها پنهان بودن پلاک جریمه‌های سنگینی برای راننده به دنبال دارد.

یخ‌شکن‌های شیشه جلو و عقب را روشن کنید

یخ‌زدگی شیشه می‌تواند موجب کاهش دید شما شود که این قضیه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است. بنابراین ضروری است برای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه از داخل (به دلیل اختلاف دمای داخل و خارج ماشین) و نیز یخ زدن برف و بارانی که روی شیشه‌ها می‌نشیند، بخاری و یخ‌شکن خودرو را روشن کنید.

برای جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید: 5 روش جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین

چراغ‌های خودرو را روشن نگه دارید

ممکن است هنگام رانندگی در جاده‌های برفی و مه‌آلود هنوز در نور روز باشید، با این حال همچنان چراغ‌های خودرویتان را روشن کنید. این کار باعث می‌شود رانندگان خودروهای جلویی و پشتی بتوانند خودرویتان را تشخیص بدهند و فاصله ایمنی را با شما رعایت کنند.

در جاده‌های برفی و مه‌آلود چطور رانندگی کنیم

آرام و با دنده سنگین حرکت کنید

چنانچه در شرایط آب‌وهوایی سختی چون برف و باران و کولاک رانندگی می‌کنید، برای حفظ سلامتی و ایمنی خودتان بهتر است سرعت را فراموش کنید و یک رانندگی پراحتیاط داشته باشید.

در این شرایط به دلایلی چون لغزنده بودن سطح جاده و سُر خوردن چرخ‌های ماشین روی برف و یخ و عملکرد ضعیف‌تر ترمز، بهتر است سرعت خود را کاملا پایین بیاورید و با دنده سنگین حرکت کنید.

ضمنا سبقت گرفتن از دیگر خودروها را هم در این شرایط فراموش کنید.

فاصله ایمن را میان خودتان و خودروی جلویی حفظ کنید

همان‌طور که در موارد بالاتر هم گفته شد، در شرایط سخت آب‌وهوایی، حفظ فاصله میان خودروها بیش از همیشه لازم است.

در جاده‌های برفی و مه‌آلود چطور رانندگی کنیم

بهتر است در جاده‌های برفی و مه‌آلود، به اندازه 2 تا 3 خودرو میان خودتان و خودروی جلویی فاصله بیندازید. در این صورت چنانچه هرکدام از شما در کنترل خودرو دچار مشکل شدید، احتمال آسیب رسیدن به خودروهای دیگر بسیار کمتر می‌شود.

از حرکات ناگهانی بپرهیزید

هنگامی که جاده پر از برف و یا یخ‌زده و لغزنده است، از هر نوع حرکتی که ممکن است کنترل خودرویتان را به هم بریزد اجتناب کنید؛ فرمان را ناگهان به این طرف و آن طرف نچرخانید، ناگهان ترمز نگیرید و سعی کنید همه‌چیز در کنترل و طبق پیش‌بینی شما پیش برود.

در جاده‌های برفی و مه‌آلود چطور رانندگی کنیم

به یاد داشته باشید که:

  • اگر هنگام رانندگی روی برف یا یخ، انتهای اتومبیلتان شروع به سُر خوردن کرد، پایتان را از روی پدال گاز بردارید. چرخ‌ها را به همان سمتی که اتومبیل سر می‌خورد، حرکت بدهید تا مانع از سر خوردن بیشتر شوید. برای مثال اگر اتومبیل به سمت راست سر می‌خورد، شما هم چرخ‌ها را به سمت راست بچرخانید.
  • اگر قسمت جلوی اتومبیل شروع به لیز خوردن کرد، پایتان را از روی پدال گاز بردارید. در حین لیز خوردن از ترمز اتومبیل استفاده نکنید، فرمان را به سمتی که اتومبیل در حال لیز خوردن است بچرخانید تا مانع از لیز خوردن اتومبیل شوید. همچنین در صورتی که از دنده دستی استفاده می‌کنید، دنده را در حالت خلاص قرار دهید.
  • چنانچه در برف گیر کردید، ابتدا برف را از زیر لاستیک‌های خالی کرده و زیر آن شن قرار بریزید، یا یک گونی یا هر چیز دیگری قرار بدهید تا اصطحکاک ایجاد کنید.

زنجیر چرخ را به همراه داشته باشید

به یاد داشته باشید که علاوه بر رعایت همه موارد بالا، در فصل زمستان در بسیاری از جاده‌های کشور، به همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است و حتی اگر برف و بارانی در کار نباشد، پلیس می‌تواند به خاطر به همراه نداشتن آن جریمه‌تان کند.

برای آموزش بستن زنجیر چرخ، به این مطلب مراجعه کنید.

به نظر شما در جاده‌های برفی و مه‌آلود چطور رانندگی کنیم؟ شما چه پیشنهادهایی برای رانندگی ایمن‌تر در چنین شرایطی دارید؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

ارسال نظر