دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایت خریداران خودرو ابلاغ شد

دستورالعمل رسیدگی به شکایت خریداران خودرو از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام شد. مشتریان براساس این دستورالعمل و در صورت داشتن شکایت، می‌توانند به ادارات صمت استان محل سکونت خود مراجعه کنند.

دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایت خریداران خودرو ابلاغ شد
بندهای دستورالعمل رسیدگی به شکایت خریداران خودرو، به شرح زیر است:

بند اول، قیمت مصوب انواع خودروهای مونتاژی موسوم به نرخ درب کارخانه، در سامانه شورای رقابت به آدرس nicc.gov.ir بارگذاری شده است. این قیمت‌ها لازم الاجرا هستند.

بند دوم، در مورد قراردادهای فروش که از تاریخ 16 اردیبهشت 1402 تا 17 تیر 1402 منعقد شده‌اند، ملاک قیمت نرخ‌های مصوب جلسه 566 شورای رقابت است.

بخش سوم، ملاک قیمت در قراردادهایی که از تاریخ 17 تیر 1402 به بعد تنظیم شده‌اند، نرخ‌های مصوب جلسه 584 شورای رقابت است.

بند چهارم، قیمت‌های اعلامی و مصوب شورای رقابت در تمام مصوبات فوق‌الذکر قیمت درب کارخانه است. بنابراین به قیمت‌های مذکور عوارض و هزینه‌های قانونی اضافه می‌شود.

بند پنجم، کلیه متقاضیانی که از طریق سامانه یکپارچه خودرو اقدام به ثبت‌نام کرده و اولویت آن‌ها اعلام شده است، قادر به ثبت شکایت هستند. این افراد در صورت اعتراض یا شکایت می‌توانند نسبت به پیگیری شکواییه خود اقدام کنند.

سازمان حمایت در پایان ابلاغیه خود تاکید کرده است: به منظور تسریع در فرآیند رسیدگی به شکایات واصله و پاسخگویی فوری به متقاضیان و امکان اخذ گزارشات لازم و برخط، ثبت شکایت به صورت آنلاین انجام خواهد شد. بنابراین تشکیل پرونده با مستندات کامل و متقن صرفاً از طریق سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی(سیمبا) انجام می‌شود.

پاسخگویی به شکایت خریداران خودرو در مورد عدم صدور دعوتنامه:

رسیدگی به شکایت خریداران خودرو با اولویت فصل بهار، در محاکم عمومی انجام خواهد شد. این گروه از متقاضیان در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کرده بودند و اولویت تحویل خودرو به آن‌ها فصل بهار بوده است. با این حال خودروساز تاکنون دعوتنامه‌ای برای آن‌ها صادر نکرده است. براساس نظر سازمان حمایت، این موضوع به منزله عدم ایفای تعهدات ابلاغی است. در صورت اعلام به شرکت مبنی بر صدور دعوتنامه و عدم تمکین شرکت در این خصوص، شاکیان می‌توانند شکایت خود را نزد محاکم عمومی ببرند. براساس آرای دیوان عدالت اداری، این شکایت در صلاحیت محاکم تعزیری نیست. قیمت خودروهایی که موعد تحویل فصل بهار دارند، بایستی براساس مصوبه پیشین شورای رقابت در تاریخ 16 اردیبهشت 1402 محاسبه شود. محاسبه قیمت دعوتنامه‌های فصل بهار با قیمت‌های جدید این شورا تخلف محسوب می‌شود.

در مورد متقاضیانی که اولویت تحویل خودرو آن‌ها فصل تابستان اعلام شده است، صدور دعوتنامه و محاسبه قیمت براساس نرخ‌های جدید شورای رقابت صورت می‌پذیرد. این نرخ‌ها مربوط به جلسه 17 تیر 1402 شورای رقابت هستند. اعمال هرگونه افزایش قیمت بیش از قیمت های مصوب به منزله گرانفروشی خواهد بود. در صورت عدم صدور دعوتنامه برای متقاضی، فرآیند شکایت و رسیدگی به آن مطابق بند قبلی یعنی اولویت‌های فصل بهار انجام می‌پذیرد.

سایر بندها

نگهداری و دپوی خودرو به صورت عمده و عدم عرضه غیرموجه تحت شرایط خاص، مصداق احتکار محسوب می‌شود. بنابراین اگر دپو خودروها مربوط به تعهدات قبلی شرکت ها، خودروهای تعیین تکلیف شده فعلی و یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و ... نباشد، احتکار رخ داده است.

در ارتباط با مشکلات و شکواییه های با موضوع عدم تحویل، عدم پرداخت سود مشارکت و عدم پرداخت خسارت تاخیر، طی دادنامه های فوق الذکر هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، محاکم عمومی صالح به رسیدگی هستند. مراتب پیش از این جهت رعایت در اقدام به تمامی ادارات کل 31 استان ابلاغ شده است.

در راستای تسریع فرآیند رسیدگی و عدم سردرگمی متقاضیان، بایستی ارسال شکواییه ها تنها در چارچوب ضوابط تعریف شده صورت پذیرد. اطلاع رسانی موارد خاص، مراتب در قالب مکاتبات، به ادارات کل صنعت معدن و تجارت ابلاغ می‌شود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر