موشن کپچر چیست و چه کاربردی در استارتاپ‌ها دارد؟

موشن کپچر فناوری‌ است که حرکات افراد و اشیاء را ثبت و داده‌های مربوطه را به برنامه دیگری منتقل می‌کند. این فناوری کاربرد گسترده‌ای در استارتاپ‌ها دارد.

موشن کپچر چیست و چه کاربردی در استارتاپ‌ها دارد؟

فناوری موشن کپچر یا ظبط حرکت به گروهی از فناوری‌هایی گفته می‌شود که حرکات افراد و اشیاء را ثبت و داده‌های مربوطه را به برنامه دیگری منتقل می‌کند. در واقع با نگاشت حرکت در دنیای واقعی بر روی فریم‌های کامپیوتری، امکان پویایی را در یک محیط مجازی فراهم می‌کند.

موشن کپچر در فیلمسازی

عمده‌ترین کاربرد موشن کپچر در صنعت فیلمسازی است. تکنولوژی که تمام یا بخشی از اجرای یک بازیگر را ثبت کرده و آن را به عملکرد یک شخصیت سه بعدی کامپیوتری روی صفحه تبدیل می‌کند. فرآیندی که به فیلمسازان اجازه می‌دهد تا بعد جدیدی از شخصیت‌ها را با ضرافت هرچه تمام‌تر به نمایش بگذارند و در عین حال هیچ محدودیتی برای خلاقیت ظاهری بصری قائل نشوند.

البته تنها کاربرد موشن کپچر در فیلمسازی نیست. بلکه در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. حوزه‌هایی مانند ورزش، کشاورزی، خدمات درمانی، بازی‌سازی نیز همواره می‌توانند از این فناوری بهره بگیرند.

تاریخچه موشن کپچر

اولین بار یک انیماتور آمریکایی به نام لی هریسون در سال 1960 اولین قدم را در راه توسعه موشن کپچر برداشت. او با استفاده از یک سری مدارهای آنالوگ، لوله‌های پرتو کاتدی و مقاومت‌های قابل تنظیم، سیستمی را ابداع کرد که می‌توانست حرکت افراد را در زمان واقعی ضبط و متحرک کند. فناوری Animac و Scanimate هریسون در اواخر دهه 1960 توسعه یافت و امکان ساخت و پردازش انیمیشن‌ توسط کامپیوتر را فراهم کرد.

موشن کپچر چگونه کار می‌کند؟

شیوه کار این فناوری به گونه‌ای است که بازیگر لباسی را که را که نشانگرهای نوری به آن متصل شده است را می‌پوشند. این نشانگرها باید تا حد ممکن نزدیک به مفاصل کلیدی اجراکننده باشند. قابل ذکر است این نشانگرها با استفاده از نوار چسب و یا قلاب به لباس بازیگر متصل می‌شوند. فناوری موکاپ در تجارت‌های بزرگ‌تر نقش مهم‌تری ایفا می‌کند.

فضای کار نیز معمولا استودیویی است که حدود 60 دوربین عکاسی در آن نصب شده است که تمام جزئیات اجرا را ضبط و آن را تبدیل به شخصیتی در فضای مجازی می‌کند.

کاربردهای موشن کپچر در استارتاپ‌ها

مدل‌های کسب‌وکاری با گذشت زمان به دلیل تغییرات بازر و ظهور فناوری‌های جدید در حال تکامل‌اند. موشن کپچر طیف وسیعی از کاربردها را در صنایع مختلف به‌ویژه استارتاپ‌ها دارد. جالب است بدانید در سراسر، 65 شرکت تولید انیمیشن Motion Capture وجود دارد.

یکی از این صنایع، صنعت فیلم و بازی است. فناوری موشن کپچر در استارتاپ‌های ساخت بازی‌های دیجیتال برای ظبط حرکات بازیگران و تبدیل آنها به شخصیت‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیگر کاربرد این فناوری در حوزه ورزش‌درمانی و مراقبت‌های بهداشتی است. متخصصان بهداشت می‌توانند از ضبط حرکت برای تجزیه و تحلیل حرکت بیماران و تشخیص مشکلات آنها استفاده کنند.

همچنین فناوری موکاپ را می‌توان در امور نظامی به کار گرفت. امور نظامی زمانی که با واقعیت مجازی ترکیب می‌شود، می‌تواند از فناوری موشن کپچر برای افزایش تجربیات آموزش نظامی استفاده کند.

از آنجایی که همواره این فناوری درحال تکامل و توسعه است، همچنان فضا و فرصت‌هایی برای بهبود عملکرد سیستم‌های مبتنی بر این فناوری وجود دارد. از طرفی به دلیل چالش‌هایی که در این فناوری وجود دارد، مثل بالا بودن هزینه‌های ابزارآلات مورد نیاز، مصرف‌کنندگان این فناوری همواره باید برای کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و البته بهبود کیفیت بصری، تا سال‌های آینده از ابزارهای پیشرفته‌تری استفاده کنند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر