سقوط تاریخی ۸ میلیارد دلاری ارزش اینتل

آینده برای شرکت اینتل بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد،این شرکت در تلاش است تا کسب‌وکار خود را احیا کند.

سقوط تاریخی ۸ میلیارد دلاری ارزش اینتل

به‌دنبال انتشار گزارش مالی نامناسب اینتل، حدود 8 میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت از بین رفت. این افت چشمگیر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران حالا نسبت به آینده بازار کامپیوترهای شخصی با تردید بیشتری نگاه می‌کنند.

به‌گزارش رویترز، اینتل در گزارش مالی جدید خود پیش‌بینی زیان قابل توجهی برای فصل اول 2023 را داشته و پیش‌بینی درآمدها هم حدود 3 میلیارد دلار کمتر از تخمین‌ها بوده است. این شرکت حتی از کاهش سرعت رشد کسب‌وکار خود در بازار دیتاسنترها خبر می‌دهد.

قیمت سهام این شرکت در روز جمعه با افت 6.4 درصدی روبه‌رو شد، در حالی که شرکت‌های رقیب از جمله Advanced Miro Devices و انویدیا به‌ترتیب رشد 0.3 و 2.8 درصدی را تجربه کردند. با این اتفاق، KLA Corp، تأمین‌کننده اینتل هم که گزارش مالی ناامیدکننده‌ای را منتشر کرده بود، ریزشی 6.9 درصدی را تجربه کرد.

«هانس موزسمان» از شرکت Rosenblatt Securities در همین رابطه گفت: «هیچ واژه‌ای نمی‌تواند سقوط تاریخی اینتل را نشان یا توضیح بدهد.» این تراشه‌ساز بزرگ ظاهراً انتظار دارد که با افت درآمد 40 درصدی روبرو شود. چنین سطحی از افت درآمدها آخرین بار در حوالی سال 2002 یعنی بعد از ترکیدن حباب دات‌کام برای اینتل به‌وجود آمده بود.

مقایسه درآمد اینتل و AMD

چالش‌های سخت اینتل تمامی ندارند
این وضعیت نابسامان نشان می‌دهد که «پت گلسینگر»، مدیرعامل این تراشه‌ساز آمریکایی با چه چالش‌هایی در مسیر تلاش برای بازگرداندن این شرکت به جایگاه خود در بازار تراشه‌ها روبه‌رو است. او از زمان نشستن بر صندلی مدیرعاملی سعی داشته خدمات پیمانی تراشه‌سازی اینتل را گسترش دهد و کارخانه‌های جدیدی در ایالات متحده آمریکا و اروپا بسازد.

این شرکت در فصل چهارم 2022 حدود 7.7 میلیارد دلار درآمد عملیاتی داشت و 1.5 میلیارد دلار سود سهام پرداخت. حالا تحلیل‌گران می‌گویند با توجه به رسیدن رقم هزینه‌های سرمایه‌ای آن‌ها به 20 میلیارد دلار در سال 2023، اینتل باید سود سهام خود را کاهش دهد.

شرکت Bernstein می‌گوید: «وسعت این سقوط حیرت‌انگیز است و نگرانی‌هایی را پیرامون وضعیت سرمایه‌های نقدی شرکت در درازمدت به‌وجود می‌آورد.»

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر