USB 4.0 چیست و با چه سرعتی داده ها را منتقل می کند؟

USB یکی از بهترین نمونه های یک سیستم استاندارد بوده که راحتی و سازگاری را به ارمغان آورده است. نسخه جدید 4.0 در دست ساخت است، اما USB4 چیست، چه تفاوتی با نسخه های قبلی USB دارد و آیا از نسخه های قبلی USB پشتیبانی می کند؟

USB 4.0 چیست و با چه سرعتی داده ها را منتقل می کند؟

USB 4.0 چیست و با چه سرعتی داده ها را منتقل می کند؟

USB مخفف است و مخفف Universal Serial Bus است. همانطور که از نام آن پیداست، USB یک اتصال سریال است به این معنی که تمام داده ها بیت به بیت منتقل می شوند (در حالی که باس های موازی چندین بیت را به طور همزمان منتقل می کنند). USB در سال 1995 ابداع شد و از آن زمان تاکنون دستگاه‌هایی را با یک گذرگاه استاندارد رایج ارائه کرده است که به محاسبات کمک زیادی کرده است. در حالی که اولین سیستم عامل هایی که از USB پشتیبانی می کردند به درایور نیاز داشتند، سیستم های مدرن اغلب می توانند به طور خودکار دستگاه ها را شناسایی کنند (مانند ویندوز 10) و USB را به یک پروتکل بسیار راحت تبدیل می کند. USB به صورت plug-and-play است، به این معنی که دستگاه‌های USB را می‌توان بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد سخت‌افزار یا سیستم‌عامل، متصل، جدا کرد و دوباره وصل کرد.


USB4 چیست؟

USB4 آخرین نسخه از USB است که در آگوست 2019 معرفی شد. در حالی که چند سال از عمر آن می گذرد، اغلب زمان می برد تا صنعت نسبت به اعلامیه واکنش نشان دهد و سخت افزاری برای آن تولید کند. در حالی که USB 3.0 از سال 2008 وجود داشته است، پورت های USB 3.0 هنوز رایج نشده اند (این پورت ها را می توان با رنگ آبی خود به جای سیاه معمولی که نشان دهنده USB 2.0 است شناسایی کرد) و این نشان می دهد که چقدر طول می کشد تا سخت افزار مدرن با پروتکل های جدید سازگار شود. . هدف USB4 ارائه سرعت انتقال بسیار سریعتر، استفاده بهتر از پورت و توانایی ایجاد تونل درگاه های نمایشگر و PCIe به دستگاه های خارجی است. این به دستگاه‌های USB4 اجازه می‌دهد تا به عنوان دستگاه‌های PCIe، پورت‌های نمایشگر گرافیکی و موارد دیگر کار کنند.

USB4 در مقایسه با نسخه های USB قبلی چگونه است؟
اولین تغییر عمده USB4 نیاز به کانکتورهای USB-C است. کانکتورهای USB C به دلایل مختلفی با سایر کانکتورهای USB بسیار متفاوت هستند. اولین مورد این است که کانکتورهای USB-C می توانند در هر جهتی وارد شوند و همچنان کار کنند. مورد دوم این است که کانکتورهای USB-C، با استفاده از اتصالات بیشتر، می توانند قدرت بیشتری نسبت به همتایان قبلی خود (تا 3 آمپر در هر پورت) ارائه دهند. USB4 سرعت داده را تا حداقل 20 گیگابیت بر ثانیه افزایش می دهد (40 گیگابیت در ثانیه نیز پشتیبانی می شود)، در حالی که USB 2.0 تا 480 مگابیت را پشتیبانی می کند. USB4، که با Thunderbolt 3 سازگار است، از تمام نسخه های قبلی USB (تا 2.0) پشتیبانی می کند. علاوه بر استفاده از کانکتور USB-C و افزایش سرعت، USB4 تقریباً از نظر پروتکل یکسان است و بنابراین سازگاری با دستگاه‌های قدیمی‌تر را حفظ می‌کند. با این حال، دستگاه‌هایی که کانکتور USB-C ندارند برای کار با پورت‌های USB4 جدید به آداپتور نیاز دارند.

ارسال نظر