اولین جلسه کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در مجلس (امروز ۱۸ مهر)

در اولین جلسه کمسیون مشترک بررسی طرح صیانت، نمایندگان 9 کمیسیون تخصصی حضور دارند که بیشتر آن‌ها موافق طرح هستند.

اولین جلسه کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در مجلس (امروز ۱۸ مهر)

روز گذشته مجلس شورای اسلامی از آغاز بررسی «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در جلسه کمیسیون ویژه از روز یکشنبه 18 مهر خبر داده بود.

بررسی این طرح که در همان ابتدای مطرح شدن با مخالفت‌های بسیار زیادی روبه‌رو شده بود با تصویب نمایندگان مجلس، به جای صحن، به کمیسیون ویژه‌ای متشکل از نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف سپرده شد.

بیشتر بدانید: اعضای کمیسیون ویژه طرح صیانت مشخص شدند

در کنار مخالفان و منتقدان متن اصلی طرح، برخی از موافقان طرح نیز به این اقدام مجلس انتقاد کرده و در مخالفت با آن برآمدند. اما نکته جالب توجه موضع مثبت بیشتر اعضای کمیسیون درباره این طرح است.

این کمیسیون بیش از 20 نماینده از 9 کمیسیون دارد که به جز دو یا سه نفر، بقیه اعضا اعلام موضع صریح درباره این طرح داشته و موافقت یا مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند و مهم‌تر از آن برخی از اعضای آن از طراحان اصلی این طرح هستند.

نصرالله پژمانفر که به عنوان یکی از طراحان اصلی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شناخته شده و به عنوان نماینده کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در کمیسیون مشترک بررسی طرح حضور دارد، هدف طرح مذکور را سامان‌دهی فضای مجازی عنوان کرده و معتقد است «این طرح می‌تواند ضمن حمایت از پیام‌رسان‌های بومی به ایجاد اشتغال‌های اینترنتی نیز کمک و یک فضای امن برای کاربران این فضا ایجاد کند».

یکی دیگر از اعضای این کمیسیون رضا تقی‌پور انوری نماینده کمیسیون صنایع و معادن است که مواضع صریحی در حمایت از طرح انجام داده و در صحن علنی مجلس اعلام کرده است که «متأسفانه طی هشت سال در فضای مجازی کشورمان خیانت شد، فضای مجازی کشور را بدون قید و شرط در اختیار دشمنان گذاشتند، امروز فضای مجازی ما اشغال شده و باید در این زمینه قانونگذاری شود».

سید علی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یکی دیگر از اعضای کمیسیون مشترک و از موافقان طرح است که گفته بود «مجلس در این طرح قصد مسدود سازی پلتفرمی را ندارد، این طرح صرفاً به دنبال ساماندهی فضای مجازی است که در تمام کشورهای جهان اجرا می‌شود. اساسا افرادی که استفاده ناهمگون و غیرقانونی از فضای مجازی دارند با چنین طرح هایی مخالفند و ادله قانونی محکمی نیز برای انتقادات هایشان ندارند».

موسی غضنفرآبادی دیگر نماینده این کمیسیون مشترک و موافق طرح و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اعلام کرده است که «مجلس به دنبال آن نیست که به اشتغال و کار مردم در فضای مجازی آسیب وارد شود. از سوی دیگر ما به دنبال فیلترینگ و مسدودسازی نیستیم، اما حد و مرزی را در نظر می گیریم تا اگر فردی بخواهد از فضای مجازی استفاده ناسالم کند، محدودیت هایی برای وی اعمال شود».

با وجود تعداد بالای موافقان طرح در کمیسیون، برخی نمایندگان نیز مخالف بوده و انتقادات جدی به طرح دارند.

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده کمیسیون برنامه و بودجه در کمیسیون مشترک و از مخالفان طرح معتقد است: «مدیریت فضای مجازی باید از طریق هدایت دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد و چنین مساله‌ای با قانون‌های ضرب‌الاجلی و کار غیرکارشناسی قابل مدیریت نیست.»

مهرداد ویس کرمی یکی دیگر از منتقدان طرح و نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات در کمیسیون مشترک گفته بود: «در اصل اینکه فضای مجازی نیازمند توجه جدی است و قطعا باید نسبت به ابعاد مختلف آن تدابیر کارشناسی اندیشیده شود، شکی نیست، اما بحث بر سر این است که طرح فعلی تا چه میزان می‌تواند هدف ساماندهی فضای مجازی را محقق سازد».

این‌ها بخشی از نظرات برخی موافقان و مخالفان طرح است که در کمیسیون مشترک عضو شده‌اند. هرچند تعدادی از اعضای کمیسیون مخالف و منتقد طرح هستند اما تعداد آن‌ها محدود است و نمایندگان موافق طرح صیانت، دست بالا را در کمیسیون مربوطه دارا هستند.

همچنین بخوانید: سرنوشت طرح صیانت در دست مجلسی‌ها | وزیر طرح را به نمایندگان سپرد

منبع: موج

ارسال نظر