تراکنش های بانکی بی هویت ممنوع شدند

رسانه کلیک - بانک مرکزی اعلام کرد: ما تمام تکالیف قانونی خود را در حوزه افزایش شفافیت و نظارت بر تراکنش های بانکی انجام داده و اکنون نتایج اقدامات بانک مرکزی و اطلاعات سامانه‌ها توسط سایر نهادهای حاکمیت بهره‌برداری می‌شود. این اقدامات در حذف تراکنش های بانکی بی هویت بسیار موثر بوده است.

تراکنش های بانکی بی هویت ممنوع شدند

به گزارش کلیک، به نقل از ایسنا؛ بانک مرکزی در راستای پیشرفت پروژه‌ها و اقدامات اخیر خود در مورد تراکنش های بانکی بی هویت اعلام کرد: ازآنجایی‌که گزارش‌های تهیه‌شده در کمیسیون‌های مجلس معمولا برای قرائت در صحن علنی در نوبت انتظار قرار می‌گیرند، در مواردی اتفاق می‌افتد که محتوای این گزارش‌ها با میزان پیشرفت پروژه‌ها و اقدامات انجام‌شده در زمان حاضر همخوانی ندارد. برای مثال، اقدامات اخیر بانک در زمینه اجرای ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان هنوز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام نشده است.

حذف 2,5 میلیون دستگاه پرداخت بی‌نام و نشان

معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص حذف 2.5 میلیون دستگاه پرداخت گفت:

با عاملیت شرکت شاپرک در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تاکنون 2,5 میلیون ابزار پرداخت الکترونیکی را که فاقد اطلاعات هویتی کامل یا نقص در مدارک شناسایی بوده‌اند، از شبکه پرداخت الکترونیکی کشور قطع کرده ایم.

تشکیل خودکار پرونده مالیاتی برای دارندگان ابزارهای تراکنش بانکی

بانک مرکزی اعلام کرده است که این نهاد، از 20 دی ماه سال 1399 برای تمامی دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی و سایر ابزارهای پرداخت الکترونیکی مانند درگاه پرداخت اینترنتی کد ره‌گیری مالیاتی ارائه کرده است. این فرآیند در حال حاضر به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

سامانه نهاب چیست و چه نقشی در شفاف‌سازی تراکنش های بانکی بی هویت دارد؟

معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توضیح سایر اقدامات مرتبط با حوزه شفافیت تراکنش‌های بانکی بی هویت اعلام کرده است که این نهاد، در راستای شفافیت هرچه بیشتر تراکنش‌های بانکی 50 پروژه مختلف را در دست اجرا دارد. یکی از این پروژه‌ها، راه‌اندازی سامانه نهاب است که با عملیاتی شدن آن تراکنش‌هایی که هویت صادرکننده یا دریافت‌کننده وجه طی آن‌ها نامعلوم هستند، انجام نمی‌گیرند و ناموفق خواهند بود. سامانه نهاب، سامانه‌ای یکپارچه حاوی اطلاعات هویتی مشتریان است که تخصیص شماره شناسایی منحصربه‌فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌سازد.

اگر اطلاعات هویتی شما به‌عنوان صاحب حساب بانکی در سامانه نهاب ثبت نشده باشد، تراکنش‌های ساتنا و پایا از مبدا حساب برگشت خورده و شما قادر به ثبت یا تایید چک در سامانه صیاد نخواهید بود. این اقدام بانک مرکزی موجب کاهش چک‌های برگشتی از ابتدای سال جاری نسبت به سال‌های پیش شده است.

با این حساب، می‌توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در شفاف‌سازی تراکنش های بانکی بی هویت و تغییر قانون چک بسیار موفق عمل کرده و در آینده نیز به تکمیل باقی پروژه‌ها خواهد پرداخت.

ارسال نظر