واکنش مثبت تپسی و منفی اسنپ!

رسانه کلیک - پس از کشمکش های بسیار و حدود سه سال مذاکره، بالاخره دستورالعمل جدید برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ شد. دستورالعملی که واکنش‌های متفاوتی را از سوی مدیران تاکسی‌های اینترنتی به دنبال داشت.

واکنش مثبت تپسی و منفی اسنپ!

بر اساس این دستورالعمل، تاکسی‌های آنلاین باید دو درصد از کرایه هر سفر خود را به شهرداری پرداخت کنند تا در مقابل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

در این دستورالعمل تازه که علی پیرحسین‌لو، مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل قسمتی از آن را در توئیتر خود منتشر کرده، آمده است که شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شرکت، باید ۲ درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی کند. در عوض، این شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز پنج شنبه در رویداد فیناپ، درباره این دستورالعمل گفت: «برای حل مشکلات تاکسی‌های اینترنتی در حوزه پرداخت عوارض شهری کمیته ای تشکیل شد. سازمان فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری مدافع کسب و کارهای نوآور هستند و به همین دلیل تلاش کردیم به یک نقطه تعادل برسیم.

در نامه‌ای که ارسال شد، سه محور داشتیم. اول این که مانع فعالیت تاکسیرانی به عنوان ناظر شویم. دوم این که آیا تاکسی های اینترنتی که از خدمات شهرداری استفاده می کنند، باید عوارض بدهند؟ بخش سوم مربوط به راننده بود. این که راننده چطور باید ماشین خود را در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل، تعویض کنند؟

در مورد اول به توافق رسیدیم که ناظر بی طرفی در این حوزه و ترجیحا خارج از بخش دولتی باشد. در مورد دوم به این نتیجه رسیدیم که ۱.۵ درصد از درآمد صرف مسائل مربوط به شهر شود. در مورد سوم هم تصمیم بر آن است که اگر قرار است یارانه و هزینه ای پرداخت شود، آن را مستقیم به رانندگان بدهند.»

انتشار این دستورالعمل واکنش‌های بسیاری را با خود به همراه داشت. ظاهرا میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی از موافقان این طرح به حساب می‌آید. او در یک پیغام توئیتری نوشت: «بعد از سه سال مذاکره سخت، معتقدم اولین بار است که بخش خصوصی و دولتی، با درک متقابل یکدیگر به نتیجه مشترک رسیده‌اند. هر چند در این طرح لزوما تمام خواسته‌های طرفین محقق نشده اما این یک توافق برد-برد است که در عین پذیرش خواسته‌های بنیادی تاکسی‌های اینترنتی، دغدغه های نهادهای عمومی را نیز رفع می‌کند.»

اما مدیرعامل اسنپ نسبت به این ماجرا نظر دیگری دارد. او در واکنش به این خبر در توئیتر خود نوشت: «پرداخت عوارض شهرداری در حالی که مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت می کنیم، هزینه مردم را در استفاده از تاکسی های اینترنتی بالا می برد و با آن مخالفیم. در تمام جلسات نیز روی این نکته تاکید کردیم.»

ارسال نظر