ماجرای کلاهبرداری‌های اینترنتی؛ عدم برخورد پلیس فتا با کلاهبرداری های کوچک

رسانه کلیک – داستان کلاهبرداری‌های اینترنتی سناریوی رایجی شده است که در اغلب موارد پلیس فتا مبالغ کم  حتی پیگیری نمی‌کند!ماجرا از روزی شروع شد که یکی از دوستان نزدیک من طی یک خرید اینترنتی از پیجی اینستاگرامی، به جای مبلغ 750 هزار تومان؛ مبلغ 7 میلیون و 500 هزار تومان واریز کرد. اشتباهی که به دلیل صفرهای ریالی و تومانی پول رایج کشور ما شاید ناگزیر برای خیلی از ما در زمان‌های متفاوت رخ داده است.

ماجرای کلاهبرداری‌های اینترنتی؛ عدم برخورد پلیس فتا با کلاهبرداری های کوچک

ماجرا از روزی شروع شد که یکی از دوستان نزدیک من طی یک خرید اینترنتی از پیجی اینستاگرامی، به جای مبلغ 750 هزار تومان؛ مبلغ 7 میلیون و 500 هزار تومان واریز کرد. اشتباهی که به دلیل صفرهای ریالی و تومانی پول رایج کشور ما شاید ناگزیر برای خیلی از ما در زمان‌های متفاوت رخ داده است.

اما زمانی این ماجرا متفاوت شد که پیج مربوطه از برگرداندن مبلغ خودداری کرد و رفیق ما راه چاره را در شکایت و مسیر پلیس فتا یافت.

شکایت به پلیس فتا در حالی راه به جایی نبرد که دوستان فعال در پلیس فتا به صراحت عنوان کرده بودند:« مبالغی از این دست اغلب قابل پیگیری نیست و مبالغ بسیار بالا پیگیری دارند!»

پاسخی که در عین جدیت واقعیتی تلخ است. واقعیتی که شاید با همین یک جمله مسیر را برای کلاهبردای یک عده هموار کرده است!

این موضوع باعث سراغ بررسی هشتگ پلیس فتا بروم و متوجه شدم این موضوع در اغلب موارد از طریق افراد مختلف تایید شده است که پلیس فتا پیگیر پرونده‌هایی می‌شود که برای خودشان جذاب است!

کاربری در خصوص نحوه رسیدگی پلیس فتا به شکایات نوشته است:« فکر کنم فقط موارد خاصی که خودشون براشون جذابه پیگیری میکنن، چند نفر گفتن اصلا پیگیر نبودند.»

کاربر دیگری نیز در این خصوص نوشته است:« دو تا پرونده شکایتی کردم هیچی به هیچی. آخرش مسئول پرونده گفت مقام قضایی برای این مدل کیس ها اقدام نمیکنه.»

اما اگر به طور واقعی این موضوع نگاه کنیم بحثی که غیرقابل انکار است همین سهل‌انگاری‌هاست که راه را برای کلاهبرداری‌های ریزی که در مجموع می‌تواند مبلغ بزرگی شود میسر ساخته است. قرار نیست همانند سریال‌های پلیسی تلویزیونی، با روش‌هایی که در ذهن کسی نمی‌گنجد و با روش‌های فوق العاده از افراد کلاهبرداری شود! درصد امکان مواجهه افرادی که قربانی کلاهبرداری اینترنتی می شوند با این نوع مدل ماجراها صفر است.

به اذعان مسئولین مختلف و به ویژه پلیس فتا، کلاهبرداری اینترنتی طی سال‌های اخیر رشد انفجاری داشته است که برخی آن را به رشد بیکاری در جامعه نسبت می‌دهند. اما واقعیت این است که فقدان نظارت کافی و رسیدگی مناسب به جرائم در رشد آن بسیار مؤثر بوده است.

کافی است به هر طریقی قربانی کلاهبرداری اینترنتی شوید و مسیر شما به سمت دادسرا کج شود!

آنجاست که متوجه خواهید شد شانس بازگشت پول یا اموال از دست رفته‌تان ناچیز است و با گذشت ماه‌ها و حتی چند سال، نتوانید کلاهبردار را پیدا کنید یا به پول خود برسید.

آن‌طور که به نظر می‌رسد و بنابر تجربه افراد متفاوت؛ ظاهراً پرونده‌های با رقم چند صد میلیون تومان نیز فرایند رسیدگی بسیار فرسایشی و سرانجام موفقیت‌آمیزی ندارند.

شاید بتوان گفت تا زمانی که تعداد قربانیان یا رقم آن بالا نباشد، رسیدگی جدی هم در کار نیست. بسیاری از مواقع تنها کاری که انجام می‌شود مسدود کردن حساب‌های بانکی فرد متهم به کلاهبرداری است که غالباً از قبل خالی شده یا حتی متعلق به شخص بخت‌برگشته دیگری است و هیچ ثمره‌ای در بر ندارد.

بنا بر تمام این اوصاف شاید بد نباشد مسئولین پلیس فتا راه را بیشتر از این برای کلاهبرداری های اینترنتی باز نکنند و رسیدگی به پرونده های 1 میلیونی را نیز در راس کار خود قرار داده و بسنده نکنند به مبالغ بالا. چرا که انتظار مردم از آنها دقیقا این است. بالا بردن صیانت آنها درمقابل هر نوع کلاهبرداری اینترنتی با هر رقمی.

ارسال نظر