35 هزار شغل در کسب‌ و کار‌های اینترنتی مربوط به تلگرام است

رسانه کلیک - در این گزارش تأثیر فیلترینگ تلگرام بر کسب‌ و کارهای اینترنتی را از منظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی کرده‌ ایم.

35 هزار شغل در کسب‌ و کار‌های اینترنتی مربوط به تلگرام است

به گزارش کلیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ گسترش فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی، باعث شده که مردم بسیاری از نیازهای خود را در این فضا رفع کنند و به نوعی به این فضا وابسته شوند. در چند سال اخیر تعدادی از مردم حتی از طریق پیام‌ رسان‌ هایی مانند تلگرام کسب درآمد نیز می‌ کردند. بسیاری که با فیلترینگ تلگرام مخالف هستند، آمارهای غیر واقعی از تعداد افراد دارای کسب‌ و کار در این پیام‌ رسان اعلام می‌ کنند؛ آمارهایی نظیر چند صد هزار نفر، چند میلیون نفر و حتی چند ده میلیون نفر نیز اعلام شد که بسیار جای تعجب داشت. از آن جالب‌ تر این بود که بسیاری از این آمارهای غلط توسط برخی از مسئولان رده بالا یا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح می‌ شد.

کسب‌ و کارهای تلگرامی می‌ توانند فعالیت خود را در سایر پیام‌ رسان‌ ها ادامه دهند

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آسیب دیدن کسب‌ و کارهای اینترنتی پس از فیلترینگ تلگرام، عنوان کرد: در کشور ما همانند همه جای دنیا مردم کسب‌ و کارهایی مبتنی بر شبکه‌ های اجتماعی به وجود آورده‌ اند؛ از سوی دیگر شبکه‌ های اجتماعی خرده مشاغل و خرده کسب‌ و کارها را تقویت می‌ کنند، زیرا هزینه‌ تبلیغات در رسانه‌ های دیداری و مکتوب برای آن‌ ها بسیار زیاد است اما بازاریابی با حداقل هزینه در شبکه‌ های اجتماعی صورت می‌ گیرد. در نتیجه کسب‌ و کار دو گروه از مردم با مسدود سازی تلگرام دچار اختلال شد؛ یک گروه کسانی که به طور مستقیم از این طریق فعالیت اقتصادی داشتند و گروه دوم کسانی که از این فضا برای تقویت کسب‌ و کار خود استفاده می‌ کردند. اما مسئله اصلی این است که آیا این کسب‌ و کارها وابسته به یک شبکه اجتماعی هستند و فقط بر روی آن می‌ توانند کار کنند؟ پاسخ به این سؤال منفی است؛ این کسب‌ و کارها وابسته به یک شبکه‌ اجتماعی نیستند بلکه به شبکه‌ های اجتماعی یعنی محل اجتماع مردم در یک نقطه وابسته هستند ( 900 هزار کسب‌ و کار اینترنتی از فیلترینگ تلگرام ضربه خوردند! ).

اختلال در کسب‌ و کارهای تلگرامی در حال اصلاح است

آذری جهرمی اظهار کرد: میزان موفقیت این کسب‌ و کارها به میزان اجتماع مردم در یک فضای به هم پیوسته بستگی دارد. کسانی که دارای کسب‌ و کارهای تلگرامی بودند با توجه به اختلالی که آن‌ ها ایجاد شده، کسب‌ و کار خود را در فضای جدید که در حال شکل‌گیری است، به وجود می‌ آورند. با این روند، این اختلال روز به روز به سمت اصلاح شدن در حرکت است که برای بررسی دقیق این روند شاخص‌ هایی وجود دارد که می‌ توان به آن‌ ها مراجعه کرد. ارزیابی ما این است که این کسب‌ و کارها راه خود را پیدا کرده‌ اند و این روند رو به اصلاح است. هر چند ممکن است در حال حاضر که در ابتدای این مسیر هستیم، این کسب‌ و کارها با دردسرهایی مواجه باشند، اما کسب‌ و کار خود را فعال نگه داشته‌ اند و به فعالیت خود ادامه می‌ دهند.

35 هزار شغل در تلگرام

وی در رابطه با تعداد افراد شاغل در کسب‌ و کارهای تلگرامی ابراز داشت: ما در دو سال گذشته حدود 200 هزار شغل مبتنی بر کسب‌ و کارهای اینترنتی داشتیم؛ طبق آمار تفکیکی مرکز ملی فضای مجازی، وابستگی مشاغل ما به تلگرام از هر دو نوعی که بیان کردم، در حد 35 هزار شغل بود. مابقی آن که عددی حدود 165 هزار نفر هستند، در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌ دهند و اختلالی در کار آن‌ ها وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: درست است که فقط 35هزار شغل در کسب‌ و کارهای اینترنتی مربوط به تلگرام بوده، اما این تعداد عددی کمی نیست و باید برای این افراد فکری کرد که این تدابیر صورت گرفته است. به غیر از آن تدابیر، لازم است تا ما به این کسب‌ و کارها رسمیت ببخشیم، با این روش حق و حقوق شناخته شده و می‌ توان از آن‌ ها حمایت کرد. ما در دولت در حال ارائه طرح "کارآفرین" هستیم که امیدواریم تا ده روز آینده نهایی شود؛ این کسب‌ و کارها با اجرای این طرح به رسمیت شناخته شده و می‌ توان از حقوق آن‌ ها در بروز مشکلاتی مانند تغییرات زیست محیطی یا تصمیمات حاکمیتی دفاع کرد و آن‌‌ ها را مورد حمایت قرار داد.

ارسال نظر