وزیر ارتباطات: سهم بازار اپل در ایران ۴ میلیارد دلار است

رسانه کلیک – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم معارفه وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران گفت: شرکت اپل با توجه به اختیار داشتن ۱۱ درصد از سهم بازار موبایل ایران، درآمد ۴ میلیارد دلاری در ایران دارد.

وزیر ارتباطات: سهم بازار اپل در ایران ۴ میلیارد دلار است

به گزارش خبرنگار کلیک ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم معارفه وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران با اشاره به قیمت اینترنت موبایل در ایران گفت: اینترنت موبایل در ایران به ‌صرفه است و ایران در شاخص «ارزش خرید اینترنت موبایل» رتبه ۹ دنیا را دارد و در دسته بندی ۱۰ کشور اول دنیا قرار گرفته است اما به هر صورت اینترنت موبایل در تمام دنیا گران است.

جهرمی ادامه داد: مسئله گرانی وجود دارد و موضوعات مطرح شده در رابطه با گرانی به اینترنت ثابت مربوط است. کشور ما رتبه ۹۰ دنیا در اینترنت ثابت را دارد و غیر طبیعی بودن قیمت‌ها نسبت به خدمات در حال ارائه باعث شده است تا روند اصلاح تعرفه‌ها را دنیال کنیم. در حال حاضر کمیته‌ای برای بررسی وضعیت تعرفه اینترنت ثابت و ارائه اینترنت نامحدود برای مشترکان خانگی تشکیل شده است و امیدوار هستیم تا بتوانیم ظرف یک ماه آینده تعرفه اینترنت را نهایی کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: بررسی تعرفه اینترنت ثابت در اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در برنامه ۱۰۰ روزه دولت در حوزه فناوری اطلاعات نیز قرار دارد.

آمادگی برای مذاکره و رفع فیلتر تمامی شبکه‌های اجتماعی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه رویکرد شورای عالی فضای مجازی فیلتر شده برای شبکه‌های اجتماعی خارجی مذاکره است، گفت: ما اعتقاد داریم شبکه‌های توییتر و یوتیوب باید در ایران رفع فیلتر شوند اما آنها نیز باید به قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران و خواسته‌های فرهنگی ما احترام بگذارند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه‌های اجتماعی دارای مشکل و معضلات جدی به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا در کشور ایران فعالیت داشته باشند و همچنان باید فیلتر بمانند.

جهرمی با بیان اینکه شبکه پخش ویدیو یوتیوب محتوای غیر اخلاقی را بلاک می‌کند، گفت: باید سیاست شبکه‌های اجتماعی خارجی برای کاربران ایرانی متناسب با فرهنگ به صورت محلی پیاده سازی شود که در این صورت ما در دولت آمادگی داریم این محدودیت‌ها را در صورتی که خواسته‌های ما مثل عدم محتوای غیر اخلاقی بر آورده شود، برداریم تا تمامی کابران بتوانند از شبکه‌های اجتماعی خارجی سالم استفاده کنند و بدون محدودیت به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

جهرمی یادآور شد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هنوز هیچ مذاکره‌ای با توییتر نداشته است و تنها توییتر اعلام همکاری برای ایجاد دسترسی دوباره و بدون فیلتر برای ایران را ارسال کرده است که در حال پیگیری آن هستیم. همچنین ما آمادگی مذاکره با مدیران سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی فیلتر شده در ایران را داریم و برخی از مذاکرات را آغاز کرده‌ایم.

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور ظاهرا یک سوء تفاهم است اما اگر سو تفاهم نباشد با اپل برخورد متقابل می‌کنیم!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه اپ استور در سیستم اپل گفت: ما سیگنال‌های متفاوتی از شرکت اپل را برای کاربران ایرانی تا به امروز شاهد بوده‌ایم برای مثال باید به اضافه شدن زبان فارسی به جدیدترین نسخه سیستم عامل این شرکت یعنی iOS و یا تحریم‌های جدید اپل برای کاربران ایرانی و برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی اشاره داشت اما اعتقاد داریم که رفتارهای جدید اپل با شعار و رفتار این شرکت مطابق نیست.

آذری جهرمی ادامه داد: موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه اپل مربوط به حق سهم اپ استور از نصب اپلیکیشن است که باعث تضمین درآمد اپ استور می‌شود که توسط شرکت‌های ایرانی رعایت نمی‌شد اما در حال حاضر شرکت‌های ایرانی این مشکل را مطابق با مقررات آنها این مشکلات را حل کردند ولی طی چند روز اخیر ایمیل و تماس‌های صوتی با شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن‌های حذف شده مبنی بر ایجاد تحریم از سوی اپ استور برای شرکت‌های ایرانی انجام شده است که از نظر ما مبهم است و ما آن‌ها را درک نمی‌کنیم چرا که برخی از این اپلیکیشن‌های حذف شده برای ورود به سایر بازارها به صورت بین المللی ثبت شده بودند به همین دلیل نمی‌توان حذف اپلیکیشن‌های ایرانی را مربوط به تحریم اپل دانست.

وزیر ارتباطات با اشاره به مذاکره با اپل برای حل مشکلات گفت: در حال پیگیری و حمایت از کسب و کارهای اینترنتی که اپلیکیشن‌ آن‌ها حذف شده‌اند هستیم. همچنین با محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه نیز ملاقاتی داشته‌ام و آن‌ها به صورت جدی پیگیر موضوع هستند و اگر لازم باشد تا مسئله تحریم اپل را به صورت حقوقی پیگیری کنیم، برای این پرونده از وکیل استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که اقدامات جدید اپل، سو تفاهم باشد چرا که این شرکت همواره نشان داده است که به مشتریان خود احترام می‌گذارد. اپل ۱۱ درصد از سهم تلفن هوشمند ایران را با وجود حضور غیر رسمی در ایران در اختیار دارد و با توجه به قیمت نزدیک به هزار دلار هر دستگاه موبایل و تبلت باید گفت که اپل درآمدی بالغ بر ۴ میلیارد دلار در ایران دارد. در صورتی که مشخص شود سوء تفاهمی در کار نبوده است و سو نیت انجام شده، ما با اپل برخوردی متقابل خواهیم داشت.

لزوم تسهیل شرابط برای حضور بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات

جهرمی با انتقاد از روندهای انجام شده تا به امروز برای کمک به بخش خصوصی و کسب و کارهای نوپا گفت: بهترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، تسهیل شرابط و موانع برای حمایت از کسب و کارهای نوپا و حضور بخش خصوصی در این حوزه است چرا که بخش خصوصی توانمند است و در صورتی که ما موانع را مهار کنیم، آنها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: ما تا پایان برنامه ششم توسعه قصد داریم تا سه تا پنج شرکت بین المللی داشته باشیم که قرار است در حوزه تجارت الکترونیک، خرید و فروش آنلاین و سرویس‌های خدماتی آنلاین فعالیت داشته باشند و بتوانیم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.

ایجاد فرآیند شفاف سازی در حوزه کسب و کارهای فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات با اشاره به یکی از بزرگترین موانع کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یعنی عدم شفافیت آمار و نبود آمار در بسیار از موارد خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی نسبت به نبود شفافیت و آمارهایی از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات به ما انتقاد داشته است که این موضوع به دلیل دست و پاگیر بودن فرآیندهای سازمان مالیاتی کشور و عدم اعلام درآمدها توسط کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات است که باعث شده است تا آماری از درصد بازار و تعداد مشترکان شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت نداشته باشیم. ما قصد داریم تا پایان دولت دوازدهم و در این چهار ساله به صورت سالانه آماری را از وضعیت بازار و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در حوزه فناوری اطلاعات مثل شرکت‌های اپراتور اینترنت جمع آوری کنیم تا شفاف سازی صورت بگیرد و این آمارها را به مردم اعلام کنیم.

ارسال نظر